Fördelning underhållsresurser

Hur fördela underhållsresurserna ?

  • Allt inom tätorten.

    Röster: 9 25,7%
  • Skit i tätorten och kraftsamla på resten istället.

    Röster: 26 74,3%

  • Totalt antal som röstat
    35

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har ju kört en del i Arvidsjaur och tycker det har varit bra där. Dock så kanske leden i själva stan skulle sladdas lite oftare. Problemet som jag ser det är att det inte har varit möjligt att lämna ett bidrag till klubben på tex macken...

Hur svårt kan det vara att få till, medlemskap i all ära men jag kanske inte vill vara medlem i 700 klubbar, tretton olika matkedjor, 5 besinmacks kedjor osv osv... Sätt upp en bidrags låda på macken/mackarna och se vad som händer. Inget bidrag är förlitet och inget är förstort... Tror det skulle ge lite extra pengar, mackarna och sen vid vittjåkk.

Skulle säker funka i stugan också, men alltid är det väl någon idiot som skulle försöka sno skiten då...

Men det är sjukt att folk är så djävla snål på just medlemskap i klubbarna, man bör ju minst vara med i den lokala klubben. Å andra sidan har det varit en del skriverier om friåkning hit och dit och ja ni vet alla turer och det gör ju att en del kanske inte heller går med.

Man vet aldrig vad riksorganistaionen som klubben är med i gör för sjukt uttalande.....
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Men det är sjukt att folk är så djävla snål på just medlemskap i klubbarna, man bör ju minst vara med i den lokala klubben. Å andra sidan har det varit en del skriverier om friåkning hit och dit och ja ni vet alla turer och det gör ju att en del kanske inte heller går med.
Finns säkert många orsaker, alltifrån rädslan att behöva engagera sig aktivt till att varför ska jag , räcker väl med de andra, de sladdar ju i alla fall så j la dåligt/sällan eller inte alls osv.
Därav är min slutsats som sagt att prioriteringarna måste vara rätt i förhållande till lokala visioner.
Då man löser ett medlemskap eller ger ett bidrag på samma peng 200-300 kr så skall man veta vilken kvalité på lederna man "köper" dvs en varudeklaration från klubben.
Tyvärr i dagens trånga ekonomi för många så blir ju inte en varudeklaration där det sladdas 1 gång per månad så tilldragande,det måste ju sladdas kontinuerligt och framförallt i början på säsongen stampa ur luften ur snön, bra botten ger enklare underhåll senare.

Synd också att många ledskötare av lojalitet mot "grannarna" är tvungna att sponsra med egne pengar till bränsle, 1000 i bränsle till en 59:a blir ju inte många mil med sladden bakom, 3-4 svängar om du har 3-4 mil led att köra så de pengarna är ju redan slut nu om man har rätt ambitionsnivå.


Man vet aldrig vad riksorganistaionen som klubben är med i gör för sjukt uttalande.....
Huvet på spiken, känner själv inte att de jobbar för oss på bred front trots att jag själv kanske tillhör "gubbadagiset" (45), på något sätt måste de nå ut till en betydligt större krets än idag.

Känslan jag har är att de redan idag vikt ned sig mot verk och myndigheter men jag hoppas innerligen att jag har fel känsla.

Det finns debatterat i andra trådar, dock svårt att få delaktighet/engagemang då intresset verkar svalna så fort trådarna lämnar 1:a sidan och från officiella håll är det ju endast Arvidsjaur som håller fanan högt.

Leder vilka alltid är i toppskick har en långsiktig positiv påverkan på "buskörningen" i närområdena är hursomhelst min bestämda uppfattning.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har ju kört en del i Arvidsjaur och tycker det har varit bra där. Dock så kanske leden i själva stan skulle sladdas lite oftare. Problemet som jag ser det är att det inte har varit möjligt att lämna ett bidrag till klubben på tex macken....
Visst det är alltid önskvärt att lederna sladdas dagligen.
Men anledningen till att det inte sladdas oftare vid denna tidpunkt på året är brist på pengar. Ett problem som vi delar med ALLA skoterklubbar.

Vi har en budget på 3000 Lit. diesel/säsong.
Det går åt ungefär 250 lit/vecka, Vi underhåller därför lederna från mitten av Januari och framåt, den tid som dom flesta av våra medlemar nytjar lederna. Däremot så körs lederna runt samhället och upp till Stenträsket from. jul och framåt 1/gång i veckan.

Tyvärr så är det inte heller möjligt (även om vi anser det möjligt), av vissa olika anledningar att sälja medlemskap/ledbevis hos andra näringingsidkare än skoterhandlarna i A-jaur

Man vet aldrig vad riksorganistaionen som klubben är med i gör för sjukt uttalande.....
Håller med fullt och fast, och det är en av anledningarna till varför klubben engagerar oss i Snofed, och bland annat deltar i dom möten som dom anordnar. För jag är fullt övertygad om att engagemang och visad glöd för snöskoteråkning, är det enda som på sikt kan skapa bättre förutsättningar för detta.