Asker nämner något om Yamahaförare, och jag har själv en lite fördomsfull bild över hur en Yamahaförare ser ut när man möter dem på en skoterled (var annars) och stereotypen gäller egentligen bara de 15 senaste åren, med 4-taktsmodellerna.
På näthinna sitter en överdrivet korpulent man mellan 40-60 år, i nyaste Yamahadress och även hjälmen följer färgschemat.
Han sitter stabilt på sin Yamaha, även om han vågar sig ut i den lösare snön bredvid led. För hans höga trivselvikt gör att det blir för jobbigt att resa sig och dra nytta av vikten vid manövrering i snön.
Även vid fikastopp så sitter den blåklädde gärna kvar på sin skoter, men med hjälmen av för att släppa ut överskottsvärmen.
Hans Yamaha ser nästan ny ut, trots att den är flera år gammal, för enda gångerna som maskinen får arbeta är när det ska köras över en sjö eller en riktigt stor öppen myr. Men då gasar den rundlagde på ordentligt med sin MCX-bestyckade Nytro eller på senare tid Arctic-tillverkade Sidewinder. Flera gånger fram och tillbaka på den öppna ytan, och naturligtvis bara spikrakt framåt...
Jag vet att det inte stämmer på riktigt, men det stämmer på en del som man möter när man t.ex är ute och sladdar led (då man själv befinner sig på leden
) Men de kan vara överrepresenterade här i kommunen, då vi bara har en stor återförsäljare här.
Tänker man Yamahaåkare från 80-talet, så tänker man mera på sportiga åkare med fräna SS440, Phazer, SRV och EX570.
90-talets Yamahaägare är mera touring och familj, när t.o.m V-Max blev touringmaskiner