Förgasarbekymmer Aktiv Panter Sport

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Har problem med att få vår Panter att gå perfekt. Det är en Rotax 503 i denna och det är på lågvarv den dör av nästan helt på. Rev förgasaren i helgen och körde den i UL-tvätt och kollade igenom den i hopp om att det var skräp i den men icke.

Den går bra på tomgång, mellan register och full gas men så fort man ska iväg så dör den av så jag har testat att justera luftskruven men i princip så funkar bara om den är utskruvad ca 1 varv. Minsta lilla ändring där så dör den helt. Duttar man till choken lite så vaknar den till direkt.

Sitter 220 mainjet och nålen är upphissad till max om jag minns rätt för att den ska gå bra på mellanregistret.

Maskinen är helt original så jag sitter och funderar om den kanske måste bestyckas om lite med tanke på att bränslet har ju ändrats en hel del sen 1985. Om så är fallet hur mycket ska man ändra? Förgasare är lite häxkonst för mig.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Om den går perfekt på tomg med 1 varv utskruvad luftskruv så är de ingen mening bestycka om den på lågfart. Iom att luftskruven går att justera in så den går bra på tomg inom 0-3 varv så är de bra med andra ord. Större lågfart gör bara att du får öppna luftskruven mer för att få den gå på tomg men med samma slutresultat som med mindre munstycke.
Jag antar den gått bra tidigare så de måste ha blivit ett fel nu?
Är de inte bara primärfjädern som gått av så variatorn slårihop för tidigt för de kan locka fram stupningar?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Nja, har aldrig fått den att gå bra på hela registret sen vi baxade ut den ur en lada för en par år sedan. Den hade stått där sen sent 80-tal, tidigt 90-tal så jag drog hem den och plockade ur tanken och rengjorde den helt från något som kan liknas med sirap och sen blev det nya slangar och renovering av bränslepump och rengöring av förgasare. Fick mixtra en hel del med förgasaren för att få den att gå hyffsat men jag kom aldrig riktigt fram i mål då den prioriterades ner. Men jag tänkte ta tag i det igen så jag hoppades på skit i förgasaren men det var det inte. Funderar på om det är för att jag behövde hissa nålen till max att övergången från det låga registret till mellan blir knepigt på något vis men som sagt, jag tycker förgasare är någon form av häxkonst så jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Hade varit bra om man hade lärt sig detta för jag har en motorcykel med v-tvin och dubbla förgasare (Kawasaki vn750) som jag behöver ge mig på senare i vår då den kommer att byggas om med öppna luftfilter och de är uberkänsliga på bestyckningen.

Jag vet inte riktigt vad man kan byta mer än huvudmunstycket och pilotjet. Huvudmunstycket påverkar väl i princip bara det övre registret och höjden på nålen verkar vara mellanregistret. Såg i en mikunimanual att man skulle undvika ytterlägena på nålen men jag förstod inte varför.

Vad påverkar pilotjet egentligen? Verkar ha med låga registret att göra men är det ända nere på tomgång eller är det en bit upp i registret?

Variatorfjädrarna är säkert inte i toppskick då det är original så de är hela men kanske lite trötta men den är lika utan rem så jag tror felet ligger i bestyckningen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ok de jobbiga med den här är att man vet inte om någ bytt förgasare för den lär ha gått bra från fabrik. DEn typen av förgasare den har brukar inte bli helt sabbad av klägg som abndra typer kan bli så gasarna är nog ok men ev inte org? De är svårt att svara på vad de är då jag inte kan provköra. Om de nu är bytt gasare eller trottlarså de låter som trottelcut vinkeln är fel. Om felet är från trottellyft 0- 8mm höjd att den vill stupa och dö om du rör gasen inom den höjden så är trottelskärningen fel, för brant vinkel. Ju fortare man rör gasen från tomng till 5-10mm trottellyft desto mer stuper den då är de trottelvinkeln som är för brant. Den vinkeln va aldrig riktigt bra på någ rotax på 80-90 talet stöp de inte av snålhet så gick de för fett. men du har snålstupning så i ditt fall plastar man på trotteln i bakkant., lägg på ca 2mm kemisk metall bak i skärningen och m´smeta ut det neröver trottelskärningen ner till noll där vinkeln slutar. Sedan slipar du till pkasten så vinkeln ändras till ca 1-1,5 grader flackare. 1,5mmmm sänkning av vinkel i bak trottel ger ca 1,5 grader flackare vinkel.Då kommer den få bet mer bränsle just vid de gasområdena och de motverkar stupning extremt bra. Om den fortfarande stuper fast ytterst lite så på med mer plast och slipa om dem igen. Och om den snarare börjar surstupa så slipa vinkeln lite brantare brantare igen = mer vinkel. De går köpa trottlar med färdiga trottelvinklar typ 1,5 3 3,5mm vinkel brukar finnas men de blir dyrt att prova sig fram. De står i regel på trotteln vilken vinkel den har instansat i botten trottel.Ex om din har märkning 3,0 så köper man en 2.0 för den ger då mer soppa i de registret.
Biltemas kemiska metall duger men JB weld är starkare men rinnigare att hålla på med.De gäller rugga upp utan med grova revor eller som jag gör borrar 0,7mm hål rakt ner i trottelväggen som förankringskammare för Kemiska metallen. De har aldrig lossnat för mig men de gör ingen skada om de gör det för de är så mängder man lägger dit.
Mekonoimen har i regel JB weld 24min ver men annars köp av Nawex trading som enbart säljer JB produkter.
Här nedan ser du en trottelvinkel från sidan, bortse från att en av trottlarna har svart plastinlägg för de är sok UFO trottel inlägg. Du plastar på i bakkant ner till noll mitten trottel där vinkeln slutar för där nere får du inte ändra någ.
30170
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Den är helt original. Var en granngubbe som köpte denna ny och körde ytterst lite med den då han hade amputerat benen så det blev lite bökigt. Hans barnbarn körde den dock desto mer i slutet av 80-talet sen blev den parkerad tills vi fick tag på den. Har väl gått drygt 100 mil.
Men det är ju som du säger att den dör första få millimetrarna när man rör gasen och det blir ju ok när man chokar den lite snabbt. Man kanske kan 3d-printa något inlägg i den så kan man göra olika vinklar och testa sig fram. Får kolla på detta. Har kanske kvar lite JB weld när jag tänker efter.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ok då är de förmodligen någ fel på motorn, typ läckage vid vevaxeltätningar eller insug mellan förgasare och motor.
De går inte få fast en så smal 3d printad remsa på trottelns smala skärning för godset är max 2mm och skärvan som ska dit blir bara 1,5mm hög i bakkant och noll vid botten vinkel. Jag tror 3d plasten är för fet för att någ lim ska fästa dessutom. Nä på med JB och slipa btill det är är enkelt. Men som sag de är förmodligen ett fel på endera gasarna eller läcka så du botar bara symtomen med trottelplastning.
Du kan prova en sak till,,,, skruva in luftskruvarna så mycket att den går surt på tomg. Du kan kompesera surheten genom att höja vartalet så den åtminstone inte surstannar, Gör den så sur du kan stå ut med så kan stupningarna bli bet bättre.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Uppdatering på Pantern:
Tog isär förgasearen och ultrljudstvättade den länge i varmt vatten och yes diskmedel och trots att den var skinande ren när jag la ner den så kom det lös skit från den så nu äntligen så går den som den ska så det satt nog nåt skit någonstans. Kunde även sänka ner nålen till mittenläget utan att den går sämre så nu nu är den grundinställd och funkar som den ska. Påsken är räddad 👍