Förgasarbestyckning rotax 800R ???Vad kör ni med?

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Tänkte höra vilken bestyckning ni kör med i förgasarna på era Skidoo /lynx 800R ?

Hittils har jag bara hört en som tordas tala om vad han kör med :) och nu är jag nyfiken på vad ni andra kör på ?
Hur mycket kan man bestycka ner för att fortfarande ligga SAFE ?
Har hört av många att just 800R ligger väldigt fett i bestyckningen .
Och törs ni inte skriva i tråden så skicka över ett PM till mig är ni snälla :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tänkte höra vilken bestyckning ni kör med i förgasarna på era Skidoo /lynx 800R ?

Hittils har jag bara hört en som tordas tala om vad han kör med :) och nu är jag nyfiken på vad ni andra kör på ?
Hur mycket kan man bestycka ner för att fortfarande ligga SAFE ?
Har hört av många att just 800R ligger väldigt fett i bestyckningen .
Och törs ni inte skriva i tråden så skicka över ett PM till mig är ni snälla :)
Körde med Mj 460 och Pj 20 i min Xp 800R
Dvs ner från 480 till 460 på Mj och upp från 17.5 till 20 på Pj
En del går ner ännu mer på huvudmunstycket men då skulle då jag bromsa för att kolla samtidigt.

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
jag kör på 20pj och 480mj. tycker den lättare går ner i varv nu, märker nog inte nån större skillnad annars. kommer säkert bluddra lite om det är varmt ute :p monterade en slp burk så vet inte om jag vågar bestycka ner.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ni som bestyckar upp på piloten ,blir det någon skillnad av detta ?
Ja.
Jag bestyckade upp min för att man hörde hur snålt den gick på mellangas, pingade och levde om i motorn.
Den blir väl inte att gå bättre eller sämre, men jag vill inte ligga på gränsen till att den skär...

Om du vill satsa mer så boka en bromsning hos Mulle.
En kille jag känner med en 800R -10 ökade sin från drygt 120 hk till 139.
Många säger att 800R går riktigt fett på fullgas, men jag skulle inte våga att gå ner jättemycket utan att bromsa samtidigt...
Men 460 kan jag skriva under på att det funkar.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
nu hade jag en 07s r motor men jag körde 20s pilot och 450 mainjet. satt 500s standard på den så jag gick ner hela 5 steg på huvud. och den gick då hur bra som helst. mkt bättre än med original bestyckning.

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
tycker min pingar å knackar när jag släpper gasen efter fullgas..med 20pj-480mj..tog bort slp burken å pröva med originalburken å upplever att det typ sluta låta skumt. tycker inte gasvaret blir så mycket annars mot 17,5

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
jag gick ner till 420 idag efter att ha hört att den ändå kommer gå fett, men jag ska nog kliva upp några steg för att vara på säkra sidan.

Efter en tur på lägdan, torr som snus.

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
¨såg bra bleka ut dom där stiften ,tror att jag kommer att testa 450-460 först och göra som många andra dra i 20 pj
varje motor är ju unik, jag vet en här på forumet som kör 410mj 17,5pj och det verkar funka hur bra som helst för han.

Last edited:

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
jag har en re800-08 och kör med 22.5 och 480 och funkar hur fint som helst=) fin färg på stiften. dock har jag singelrör portad och diverse annat =)

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Pojkar pojkar nu ska jag lära er en sak :D

På en 800R kan man INTE INTE INTE titta färgen på stiften! Varför? Den har en tändning som ställer om sig hela tiden, så stiften är vita hela tiden, på vissa maskiner även vid 480!

Ställer man maskinen i bänk så ska man kolla bränsleflödet, dvs bsfc och strunta i vad stiften säger. Så är det på 800R.. antingen väljer man att tro det eller inte :)

Om ni vill få ut prestanda så ta kontakt med Mulle här på forumet, han har utvecklat ett kitt som skrämmer upp 800R som satan jämfört med original! Väl spenderade pengar.

Kan ge ett tips, att gå upp PJ är bara slöseri med bensin :)

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Själv gick jag ner ett steg på Pilot på min -10, däremot gick det inte på min -09.
Minsta hörbara bludder vid 20kmt så kan du gå ner. Gå upp ett steg kan inte rek. och hörbara knack o spikningar på lågvarv beror inte på bränsletillförseln.
800R har historiens högsta komp så länge avgasporten är max nere därav den tuffa gången på lågvarv. (från högsta på lågvarv, har den dock en av historiens lägsta komp i övrigt för att vara en högprestanda motor, 12.00:1, är i klass med V-Max 4 och eXtra Light Trippel motorn)

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
tycker min pingar å knackar när jag släpper gasen efter fullgas..med 20pj-480mj..tog bort slp burken å pröva med originalburken å upplever att det typ sluta låta skumt. tycker inte gasvaret blir så mycket annars mot 17,5

Monterade en speedtech trailburk till den här säsongen och upplever att motorn pingar å knackar mer när den går ner på tomgång än med orginalburken, kör med orginalbestyckning, är det här ett fenomen som kommer när man byter burk kanske?