förgasarjustering Indy500???

polarislinus

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
sandviken sverige
Tjo!
Har precis renoverat motorn på min Indy500
-91...Inte borrat upp den... Men den vill inte gå nå bra... =/ Har provet justera det mesta... Nån som har nån bra idé??? Den döar och går piss på låga varv... Tycker inte att man ska behöva bestycka om den..?
Tack på förhand!
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Så där brukar dom bete sig om vevaxeltätningen inte tätar som den ska. Det måste inte vara just där det är otätt, men jag tycker det låter som att du har problem med att den drar tjuvluft....

Detta kan du kolla lätt genom att ha skotern gåendes på tomgång, och sen spruta startgas runt insugsgummina, och vevaxeltätningen (på variatorsidan.)

Om du gör detta och skotern går bättre/varvar upp, då drar den tjuvluft där....

Det kan säkert vara andra fel, men nu har du någonstans att börja...

Mvh
Hans L
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Förg. indy 500

Kompisen hade liknande på sin 500. Han bytte
och justerade bägge flotörventilerna. Sedan
bytte han huvudmunstyckena till ett steg ner
den gick bra sen.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Tätning!!

Jag är inne på samma som förgående dvs linjärtätningen till veven. En kompis hade
likadant fel som dig , det visade sig vara
``packboxen´´ på variator sidan som läckte.
Det borde inte vara så att den tar tjuv luft , för då skulle den gå upp i varv sen finns det ju risk för skärning.Den läcker antagligen ut vevhuskompressionen då brukar dom gå illa eller inte alls på låga varv.
Bränsleblandningen komprimeras innan den går upp genom kanalerna och har du inget tryck så går den dåligt på låga varv,sen kommer den att gå dåligt över hela registret. Lycka till ! Det är inte svårt att byta tätningar. :)

MVH:Bosse................

 

polarislinus

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
sandviken sverige
tack för tipsen...

tack för tipset! jag kom faktiskt på att prova det sen. men jag märkte just ingen skillnad... jag sprayade på startgas vid tätningen men det verkade inte bli nån skillnad?! och insugsgummina verkar hela och borde den inte snarare "rusa" om dom är otäta??? kan det vara ett så pass litet läckage att den inte drar i sig tillräckligt med gas eller??? och den har ganska svårt att gå på tomgången, den döar bara på låga varv.
Kanske ska fixa en avdragare och prova byta i alla fall.?
har nån gjort detta och vet om den går att byta utan att klyva motorn???
Tack på förhand!
//Linus