Förgasarproblem? MM700

O_Jonsson

Medlem
23 dec 2007
16
0
1
Bollnäs
Hej på er!
Har skaffat mej en MM700 -97 som jag inte blir klok på.
Symptom:
Den svarar inte på gasen på lågregistret, trycker jag fullt så bööar den och när den är kall så får man riktigt lura upp den i varv, är man för häftig på gasen då så smäller den ur avgasröret.
Chokar jag så svarar den direkt varm som kall men går illa naturligtvis.
När den är varm så är det lättare att få upp den i varv och den misständer/smäller inget men man får pumpgasa lite. Över ca 5-6000 varv så går den som en klocka.
Har rengjort förgasarna 2 ggr.
provat att koppla ur T.o.r.s.
Sprayat startgas runt insugsgummina.
Tankat färsk soppa.
Nya tändstift och tändhattar.
Provade med blandskruvarna 2 varv ut men ingen skillnad på lågregistret och den gick blöddrigt vid fullgas (Hoppas att det är pga blandskruven iaf för jag har inte provkört nå sen jag skruvade tillbaks dom)
Förgasarna har följande setup:
MJ: 142.5-141.3-141.3 PJ: 45
Nålarna är i läge 3 med sånt där vitt plastclips under (Utgår iaf från att alla nålar står så då det va så pillrigt å komma åt dom så kollade jag bara en, annars borde den gå som skit i hela registret om nålarna står olika?)
Blandningsskruvarna står 1½ varv ut.
Kollade stiften och som är helt svarta, detta efter att jag startat den kall och kört 10m till garaget iofs men dom gamla stiften såg lika ut.
Typ så tycker jag dom ser ut:

Så.. Vem vågar sej på en gissning? :ciao:
 
Last edited:

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Har du skruvat bort lågfartsmunstyckena och sett till att dom är rena/ej igensatta? Höll på med sen srx förra helgen som hade samma symptom som du beskriver och på den satt alla lågfartare igen på
 

O_Jonsson

Medlem
23 dec 2007
16
0
1
Bollnäs
Har du skruvat bort lågfartsmunstyckena och sett till att dom är rena/ej igensatta? Höll på med sen srx förra helgen som hade samma symptom som du beskriver och på den satt alla lågfartare igen på
Japp, har skruvat ur båda munstyckena och blandningsskruven och blåst med tryckluft i kanalerna och lyst och petat med en 1mm borr i lågfartsmunstyckena men jag kan inte se att dom skulle sitta igen.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Japp, har skruvat ur båda munstyckena och blandningsskruven och blåst med tryckluft i kanalerna och lyst och petat med en 1mm borr i lågfartsmunstyckena men jag kan inte se att dom skulle sitta igen.
Ok. Låter precis som om den inte får tillräckligt med soppa. Då vete tusan vad det kan vara om allt är ok i fuggarna
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
hejsan, sådär var min också att den small i avgasröret vmax 700 men då var det att oljepumpen var max uppställd så där har du en till sak du kan kolla.
 

O_Jonsson

Medlem
23 dec 2007
16
0
1
Bollnäs
Ok, skulle kunna vara. Tycker den tar rätt mycket olja. Problemet är bara att justeringen inte verkar vara orginal, enligt boken så ska ju själva gängorna vara synliga med 22mm men min gängdel är inte ens så lång.
Det verkar även som att den slog igen stiftet på variatorsidan efter att jag provat med blandningsskruvarna 2 varv ut så jag fick slänga i dom gamla stiften så gick den igen :)
Det jag funderar på just nu är om man ska prova att ta bort plastbrickorna under nålarna, för sitter klipsen i läge 3 och med brickan under så blir ju det 3,5.
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
okej, jag vet inte hur det ser ut på den men på min vmax så kan du justera oljepumpen genom att det sitter en gänga på höljet och om du drar ut höljet med noll gas så ska vajern från ena sidan av höljet till den andra sidan vara 20mm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Kolla på packboxen bakom variatorn så det inte fuktar där, Spruta gärna startgas även där under gång, motorn får inte reagera på det. Packbox bakom svänghjul kan också läka men det är mer ovanligt.Försök spruta in startgas även där bakom svänghjulet.

Kolla även soppapumpen så vacumslangen som går från vevhuset till pumpen är hel. Testa även ta lös slangen från vevhuset och sug fast tungan i den slangen. Det visar om pumpmembranet är helt. Det ska vara tvärtätt där annars sopar pumpen in soppa i det vevhuset spå den cylindern går fett.

Om pumpen är frisk ska den skvätta stötvist ur löstagena soppaslangar när man drar i startern.
 

O_Jonsson

Medlem
23 dec 2007
16
0
1
Bollnäs
okej, jag vet inte hur det ser ut på den men på min vmax så kan du justera oljepumpen genom att det sitter en gänga på höljet och om du drar ut höljet med noll gas så ska vajern från ena sidan av höljet till den andra sidan vara 20mm.
Aha, då har jag nog missförstått hur man ska mäta. Får kika på det igen imorrn.

Kolla på packboxen bakom variatorn så det inte fuktar där, Spruta gärna startgas även där under gång, motorn får inte reagera på det. Packbox bakom svänghjul kan också läka men det är mer ovanligt.Försök spruta in startgas även där bakom svänghjulet.

Kolla även soppapumpen så vacumslangen som går från vevhuset till pumpen är hel. Testa även ta lös slangen från vevhuset och sug fast tungan i den slangen. Det visar om pumpmembranet är helt. Det ska vara tvärtätt där annars sopar pumpen in soppa i det vevhuset spå den cylindern går fett.

Om pumpen är frisk ska den skvätta stötvist ur löstagena soppaslangar när man drar i startern.
Ok, Ska kolla på det imorrn också. Ska även försöka låna en komptestare och kolla kompen å se om det ger nåt.
 

O_Jonsson

Medlem
23 dec 2007
16
0
1
Bollnäs
Nu så!
Kollade kompen och den var bra.
Kollade även vajern till oljepumpen, Den stog på 18mm så efter justering till 22mm så gick den bättre och var inte alls lika benägen att misstända och smälla men fortfarande inte riktigt 100.
Jag fick då rådet av min granne som är fd Yamaha mek att prova med 50 i lågfarten, Själv va jag lite skeptisk efter att jag läste om en här på forumet som provat med 50 och skotern gick alldeles för fett. Men prova kan man ju alltid och munstycken hade han som låg så jag lånade dom och skruva i, Och se på fan! Nu gick den mycket bättre!
Så jag ska dra i nya stift imorrn och ut och åka lite så får vi se hur det ser ut :)