Hejsan!
Jag har problem med min Summit 500ss 2009.
- För det första så läcker den bensin. Det läcker i "droppfart" och den tömmer uppskattningsvis någon deciliter per dygn.
- För det andra så verkar bensin också rinna ner i motorn. När den har stått ett eller flera dygn och jag ska dra igång den så är motorn nämligen extremt trög att dra runt. Jag får dra runt motorn med kraft några kompressioner innan det släpper och det då går att dra som vanligt.
- För det tredje så får den för mycket soppa och fyrtaktar vid låga varv, som vid t.ex lugn ledkörning. När jag sedan trycker på med fullt gaspådrag så fortsätter fyrtaktandet i någon sekund innan den börjar dra iväg normalt. Dock med en några meter lång rand av svart rök i snön från avgaserna.
Vad tror ni är de mest troliga felen som skapar dessa problem? Kan alla dessa tre problem hänga ihop, alltså att ett fel orsakar alla problem eller tror ni det är flera separata fel?
Min tanke är att jag har någon skit i någon eller båda förgasarna så jag tänkte ta isär dem i helgen. Jag har beställt en repsats till förgasarna med munstycken, nål, packningar osv. i fall att jag upptäcker något problem där. Är det något mer ni tycker att jag ska kontrollera?
Jag har problem med min Summit 500ss 2009.
- För det första så läcker den bensin. Det läcker i "droppfart" och den tömmer uppskattningsvis någon deciliter per dygn.
- För det andra så verkar bensin också rinna ner i motorn. När den har stått ett eller flera dygn och jag ska dra igång den så är motorn nämligen extremt trög att dra runt. Jag får dra runt motorn med kraft några kompressioner innan det släpper och det då går att dra som vanligt.
- För det tredje så får den för mycket soppa och fyrtaktar vid låga varv, som vid t.ex lugn ledkörning. När jag sedan trycker på med fullt gaspådrag så fortsätter fyrtaktandet i någon sekund innan den börjar dra iväg normalt. Dock med en några meter lång rand av svart rök i snön från avgaserna.
Vad tror ni är de mest troliga felen som skapar dessa problem? Kan alla dessa tre problem hänga ihop, alltså att ett fel orsakar alla problem eller tror ni det är flera separata fel?
Min tanke är att jag har någon skit i någon eller båda förgasarna så jag tänkte ta isär dem i helgen. Jag har beställt en repsats till förgasarna med munstycken, nål, packningar osv. i fall att jag upptäcker något problem där. Är det något mer ni tycker att jag ska kontrollera?