Förlänga/förkorta boggie

yamaha300

Välkänd medlem
27 feb 2005
152
0
6
Hej

Är det möjligt att korta eller förlänga boggien om man vill montera en ny matta som inte är orginal?

Hur mycket kan man justera?

/Johan

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
37
Luleå Sverige
Förstår inte riktigt hur du menar...?

Menar du att om du till exempel har en matta som är 307cm lång och istället vill monter en 345cm matta?
Då finns det förlängningsskenor att köpa som du bara bultar på existerande skenor som sitter i boggien.

Däremot förkorta... Har sett folk som har gjort det, vet inte riktigt hur man gör, enda idén jag har är att kanske bara köpa kortare boggieskenor och montera...

Jag skulle också gärna vilje veta hur man förkortar en boggie?

yamaha300

Välkänd medlem
27 feb 2005
152
0
6
Jo, orginal mattan är 372 och jag vill montera en 396 matta istället. Går det? Kan man göra egna "förlängnings"-kit?

Finns det någon som har någon bild på ett sådant "projekt"?
/yamaha300

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
hej. har nyss förlängt min ranger 1000från 396 till 403 med egengjorda fölängningsplåtar. i både aluminium och stål. har dock haft tillgång till gasskärmaskin ock plasma så det har underlättat . bultade plåtarna i befintligt hål. behöll höjden som skenan är längst bak orginal å skarvade ut den precis så långt det behövdes. ser bra ut får se hur det kommer hålla . har gjort dom i 6 mm ers alu + 5 mm stålplåt typ hardox så det borde hålla. anledningen till att jag inte ville börja he järn eller rostfritt derekt mot boggiskenan är att jag inte viste om rostfritt är mer högvärt än aluminum ock att det skulle bli eventuella koriskonskador på skenan om man en dag skulle vilja ta bort förlängningen och aplicera orginalmattan.

ursäkta stavfelen
mvh johan

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
yamaha300 skrev:
Jo, orginal mattan är 372 och jag vill montera en 396 matta istället. Går det? Kan man göra egna "förlängnings"-kit?

Finns det någon som har någon bild på ett sådant "projekt"?
/yamaha300
Det var en suspekt längd på mattan, vad sitter den på för nåt.

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
jammen600 skrev:
Det var en suspekt längd på mattan, vad sitter den på för nåt.
vet ej va den passar på orginal men den finns på rinab. köpte min där 5800 kr me frakt

exakt samma matta skulle kosta runt 8000 på lindbloms i piteå. men det är samma rip saw mönster som på yamaha har på sin warrior. samma matta bara annan längd. samma märke också

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
harge skrev:
vet ej va den passar på orginal men den finns på rinab. köpte min där 5800 kr me frakt

exakt samma matta skulle kosta runt 8000 på lindbloms i piteå. men det är samma rip saw mönster som på yamaha har på sin warrior. samma matta bara annan längd. samma märke också
Tror att 'harge' syftade på mattan som va 372!