Förlänga till 345cm

skidoo_mxz

Medlem
10 apr 2006
46
0
1
Östersund
Hade tänkt förlänga mattan på min MXZ 583 -98 till 345 cm och 32 mm kammar... Själva förlängingen är det inga problem med och att motorn orkar en sådan matta förstår jag...

Måste man göra något åt variatorinställningar och förgasarinställningar när man sätter på en mer "tungdriven" matta??
Kanske byta munstycken?
 
Last edited:

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Förgasarna påverkas inte av hur lätt eller tungt mattan går däremot kan du behöva bestycka om variatorerna för att få rätt växlingsvarv
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
34
Västernorrland
Han kanske menar att eftersom att motorn "belastas" mer kommer den att behöva mer soppa och kan då medföra att den går för snålt/snålare.

Ex:
En crossmaskin behöver ju större munstycke än en roadracinghoj (förutsatt att de vore helt identiska) eftersom att grävandet med crossen kräver mer soppa.

Dåligt exempel, men jaja tror att han försöker komma dit?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Ante@näslundens skrev:
Han kanske menar att eftersom att motorn "belastas" mer kommer den att behöva mer soppa och kan då medföra att den går för snålt/snålare.

Ex:
En crossmaskin behöver ju större munstycke än en roadracinghoj (förutsatt att de vore helt identiska) eftersom att grävandet med crossen kräver mer soppa.

Dåligt exempel, men jaja tror att han försöker komma dit?
Bränsle förbrukningen blir högre på crossbanan pga högre belastning iom att det går tyngre så du gasar mer men det har ju inget med bestyckningen av förgasarna att göra, oavsett om du kör på landsväg eller crossbana så är ju den optimala bränsleblandningen den samma för en specifik motor vid samma temperatur och lufttryck.
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
34
Västernorrland
Jo självklart är den optimala bränsle blandningen densamma. Men alltså det går ju lättare för roadrace hojen, om båda ligger på samma varvtal och trottellyft kommer crosshojen dra mer soppa eftersom att den är tyngre belastad.

Därför med helt identiska förhållanden och motorer kommer crosshojen behöva fetare bestyckning (speciellt med tanke på hur kännsliga dessa är vid denna trimningsgrad)

Jaja, spelar nog ingen roll på en mxz583 så du behöver inte oroa dig.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
ante@näslundens skrev:
Därför med helt identiska förhållanden och motorer kommer crosshojen behöva fetare bestyckning (speciellt med tanke på hur kännsliga dessa är vid denna trimningsgrad)
Är dom identiska spelar det inte någon roll vad motorn sitter i för maskin den optimala bränsle blandningen är iaf den samma och trimmningsgraden ändras väl inte för att du sätter motorn i en annan ram?

ante@näslundens skrev:
Jo självklart är den optimala bränsle blandningen densamma. Men alltså det går ju lättare för roadrace hojen, om båda ligger på samma varvtal och trottellyft kommer crosshojen dra mer soppa eftersom att den är tyngre belastad.
Det beror på utväxlingen inte bestyckningen.

Med två identiska hojar den ena på asfalt och den andra på en leråker, om båda har samma bestyckning, varvtal och trottellyft så kommer dom dra lika många liter bränsle per timme men inte komma lika långt iom att den på leråkern kommer ha mycket lägre fart tack vare att den måste köras på en lägre växel för att orka hålla samma varvtal men igen det har inget med förgasarbestyckning att göra.
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
34
Västernorrland
Hehe nu har vi gått långt utanför ämnet, aja vi sätter stopp. Jag har läst det i 2stroke Performance tuning A Graham Bell, anses än idag vara en av de bästa böckerna om 2-takt.

Du har missförstått mig lite, men som sagt vi kan inte fortsätta i den här tråden...
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Hade tänkt förlänga mattan på min MXZ 583 -98 till 345 cm och 32 mm kammar... Själva förlängingen är det inga problem med och att motorn orkar en sådan matta förstår jag...

Måste man göra något åt variatorinställningar och förgasarinställningar när man sätter på en mer "tungdriven" matta??
Kanske byta munstycken?
Förlängde min 700 och då bytte jag från 9 till 8 kuggars drivhjul = 12% nerdrevning. Gjorde att jag fick kvar ett mycket bra klipp i maskinen.
Förlängning av matta leder ju till bättre fäste = maskinen spinner inte lika mycket vilket leder till att den kan kännas trött om du inte växlar ner den.