Förlängd bromsslang IQ RR -09?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Då jag precis bytt höjare och styre så räckte inte riktigt bromsslangen till, beställde en ny från Skoterdelen.com och fick en med dubbla banjokopplingar.
Anade oråd redan från början då det på förpackningen stod "Bromsslang Yamaha". Så, mejlade dom och fick ett snabbt svar om att den skulle passa lika bra till min.
Så, bort med gamla och provade skruva dit nya. På bromshandtaget passade den perfekt, men när jag skulle skruva fast den vid skivan så fick jag upptäcka att bulten i sig är för liten. Den glider in istället för att gänga.

Då till min fråga: Ni som har köpt förlängda bromsslangar till IQ RR, vart har ni köpt dom och hur har dom sett ut? Banjokoppling eller lika som original?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ta din original slang och far till en verkstad som pressar slangar och be dom pressa en ny åt dig i rätt längd direkt. Kostar inte många kronor
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Pratade precis med skoterdelens kundtjänst, och dom hade pratat med leverantören och den som jag beställt skall passa både vissa yamaha modeller och min IQ. Så tror inte flyracing har tagit fram fel slang. Dessutom hade dom skickat massor med sådana slangar utan bekymmer. Det råkar inte vara så att någon vet hur grov kopplingen på oket är? Kan kanske vara så att det sitter ett ok från någon annan maskin på min eller att dom gängat upp för grövre koppling??
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Pratade precis med skoterdelens kundtjänst, och dom hade pratat med leverantören och den som jag beställt skall passa både vissa yamaha modeller och min IQ. Så tror inte flyracing har tagit fram fel slang. Dessutom hade dom skickat massor med sådana slangar utan bekymmer. Det råkar inte vara så att någon vet hur grov kopplingen på oket är? Kan kanske vara så att det sitter ett ok från någon annan maskin på min eller att dom gängat upp för grövre koppling??
Gängan på oket är en M11x1mm, viktigt är att skilja på iqr/rr och den vanliga iq.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Är inte oket till vanliga IQ HO snarlikt? Funderade på om det kanske är bytt till ett sånt på min, är det grövre kopplingsanslutning på dom måntro?
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
http://www.skoterdelen.com/bromsslang-yamaha-p-22616-c-1728.aspx
Den slangen är det jag fått. Men jag la aldrig den i order själv utan jag ändrade min order och bad dom lägga till en bromsslang passande IQ RR -09. De har en med lika artikelnummer fast med ett P på slutet, som enligt dom ska vara exakt lika. Jag har verkligen ingen aning om vilken slang jag ska ha för att passa. Får nog kika på oket när jag kommer hem på torsdag och mäta vad det är för gäng på nuvarande bromsslangen.

Men är det olika gäng på bromshandtaget och på oket original på IQ RR? För det är det ju på min tydligen.
För övrigt verkar M11x1,5 vara väldigt svåra att hitta som banjobultar eller kopplingsanslutningar. Iaf på nätet.
 
Last edited:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
M11 är MYCKET ovanligt. Säkert att det inte är t ex UNF 7/16" eller en rörgänga som råkar vara nära 11 mm i ytterdiameter?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
M11 är MYCKET ovanligt. Säkert att det inte är t ex UNF 7/16" eller en rörgänga som råkar vara nära 11 mm i ytterdiameter?
Kan mycket väl vara någon rörgänga eller UNF, men när jag letade efter något som passade till oljematningen till min garrett turbo som har M11x1 så passade bromslangen från iqr perfekt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Men är det olika gäng på bromshandtaget och på oket original på IQ RR? För det är det ju på min tydligen.
För övrigt verkar M11x1,5 vara väldigt svåra att hitta som banjobultar eller kopplingsanslutningar. Iaf på nätet.
Det är olika har jag för mig. Vart sitter det M11x1,5?
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Menade m11x1. Vet inte vart den sitter, men den större anslutningen sitter på oket.
Ska in med slangen på hydroscand nu på fredag och få en ny pressad. Känns som lättaste lösningen på problemet.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Satt och funderade lite idag.
Slangen jag köpt (ännu inte returnerat) är det två banjokopplingar på, vilka verkar vara m10. Om jag kikat rätt är det 3/8". Och anslutningen på oket är då M11, vilket är 7/16".
Bör då inte en adapter med 3/8" hona till 7/16" hane fungera att använda?
Det borde väl inte bli någon större skillnad kan jag tycka? Eller vad tror ni?

Typ en sådan:
http://dalhems.com/m/p/d351f65a46d24f148290a38800cc523a/nippel-38-24-hona-x-716-24-hane-rak
 
Last edited:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nej, det passar inte utan vidare även om måtten är snarlika. 3/8" är ju 9,5 mm , inte 10. 7/16" är 11,1 mm så det kan man i praktiken betrakta som lika med 11 mm. Gängstigningen 24 TPI (threads per inch) som det är på de där UNF-gängorna motsvarar 1,06 mm , och det kan i nödfall, om gängan är mycket kort, gå någotsånär att skruva ihop med en metrisk gänga med 1,0 mm stigning men sånt måste man se som nödfalls-vedbodmeck, det är inget man gör under ordnade förhållanden och i synnerhet inte när det gäller bromsar eller andra kritiska saker.
Senast jag var med om att någon förväxlade UNF och metriska gängor på rörnipplar så slutade det med ett sprucket ventilblock för hydraulik till power trim på en båt.