Förlängd bromsslang IQ RR -09?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Aha okej. Det var ju synd. Förstår inte varför polaris valt att ha sån konstig anslutning på sitt bromsok till IQ. För läste någonstans att det är 7/16" på den, och att det till handtaget då ska vara m10. Har försökt hitta någon sprängskiss som säger vilka gängor det är men utan resultat.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Är det någon som vet exakt vilka mått det är på gängorna?
Antar att det är M10x1 på bromshandtaget, men om det är M11 eller 7/16" på oket?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har du något gängmått (brukar följa med i alla satser med billiga gängverktyg) ? I så fall är det ju lätt att ta reda på exakt gängstigning. Eller också kan du prova med skruvar med kända dimensioner.
M6 har t ex 1,0 mm stigning, M8 eller 14 mm tändstift har 1,25 mm , M10 har 1,5 mm.
Lägg gängmåttet eller skruven mot den gänga som ska testas, håll upp dem mot ljuset och se om gängorna passar ihop hela vägen eller om det inte riktigt går jämnt ut efter några varv.

Jag kan nämna att jag mekade med bromsar på en amerikansk 90-talsbil härom dagen, där är gängan på banjoskruvarna vid bromsoken 7/16" med stigningen 20 tpi (1,27 mm). Alla andra anslutningar har metriska nipplar M10 x 1 eller M12 x 1.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Jo, ligger ju dock borta på jobb i veckorna och har ingen gängtolk heller tyvärr. Men får försöka hitta någon kunnig som vet vad det är för gängor, då jag skulle behövt veta det snarast :)
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Pratat med Polarismora och flera andra återförsäljare/verkstäder för polaris och ingen av dom kan ge mig ett svar på vad det är för gänga. Verkar knepigt kan jag tycka :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är de inte rörgäng ? 1/4" tex
Lättaste är ju bara åka och pressa en ny på hydroscand för typ 150-200kr
Knappast troligt med "normal" rörgänga på något amerikanskt. Där borta används en annan slags rörgängor som iofs även den är måttsatt i tum men de passar inte ihop med de europeiska typerna, det brukar skilja en aning på gängstigningen. Amerikanska rörgängor kallas t ex NPT (konisk) eller NPS (rak). Det kryllar av specialvarianter också, t ex NPTF eller NPSL. Man ska vara riktig gängnörd för att inte reta upp sig på amerikanska rörgängor.

Och, för den delen, på banjokopplingar där gängan inte ska ha någon tätande funktion (tätningen sköts ju av kopparbrickorna), så brukar man aldrig använda rörgängor, utan där väljer man en lagom fin skruvgänga enligt det gängsystem man är van vid. Alltså vanligtvis metrisk fingänga eller, i USA, UNF eller UNEF.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Avslutade precis ett samtal med Polaris USA. Banjobulten skall vara M10x1,25.
Anslutningen på oket är något dom inte har tillgång till då det är Hayes Brakes tydligen.
Får ringa till dom helt enkelt.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Fick inte tag på Hayes heller. Men köpte två bultar för att prova med.
Kan meddela att gängan på oket är 7/16"-24.
Pratade med hydroscand om att få en slang pressad. 650:- skulle dom ha.
Pratade istället med NBM Hydraulic och då skulle en slang på 95cm C/C kosta 420:- att få gjord.

Tror dock inte att det är det ultimala att använda banjokoppling vid oket, då skallen på banjobulten skaver mot kylarslangen.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man går in på en slangpressningsfirma så brukar det löna sig att ha ett passerkort från någon av ortens större industrier dinglande om halsen, då kan priset bli ett helt annat än vad en helt okänd kund får.

Beträffande skavning, så tänk på om det är ett fast eller "flytande" bromsok. Om oket är flytande och rör sig på glidpinnar så flyttar det sig allteftersom bromsbeläggen slits, och då bör man kolla att det inte kan skava någonstans vare sig med nya eller utslitna belägg.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Jo det kan jag förstå. Men nu har jag beställt en slang som ska passa som handen i handsken med rätt anslutningar. Så var det problemet ur världen! :)