Försäkra Yamahan?

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Länsförsäkringarkräver juh att man har hemförsäkringen hos dom, trygghansa kostade väl nästan 5000:-? å då kan man inte ställa av maskinen...:(

finns de inge billigare?

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
windrosso skrev:
22000 ville Folksam ha. If 4500, Sockenbolaget 4600
jo folksam går inte ha till skotern, kollade å de ville ha typ 23lök.. surt som fan:eek:

men de verkar ligga runt 4500-5000helåret, å dågår de inte att ställa av å ha avställningsförsäkring...:(

fler förslag/ideer?:rolleyes:

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
41
Luleå
Kolla upp en viper är nästan samma klass som vectorn och då var trygghansa bäst i pris om jag inte minns fel... Vet då att Folksam skulle ha 20-30k=)

hilppari

Välkänd medlem
31 jul 2004
104
0
6
FINLAND
ojoj vilkka sjuka priser ni har på försäkringarna....!!!!!!!!!! ja bor i finland och här kostar min rev 600 140€/sesong(1400kr) fullförsäkrad, sen står den på ståendeförsäkring på sommarn....

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
yel_low skrev:
Länsförsäkringarkräver juh att man har hemförsäkringen hos dom, trygghansa kostade väl nästan 5000:-? å då kan man inte ställa av maskinen...:(

finns de inge billigare?
Trygghansa har bägge varianterna av försäkringen .. Den man kan ställa av och den som man inte kan ställa av .. Det som skiljer dom åt är premien. (Om dom inte har ändrat nu för denna sässong)
Har haft trygghansa på min MM700 och haft en kostnad på ca 1250kr på en sässong p g a att man ställer av och på den .

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
58
Sandviken
Sitter & kollar på det nu

Kollar just nu runt på min RS Venture,TH helförs 8159,If 3800.
Återkommer snart med flera.
Ha de......

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Hmm Detta måste man ju undersöka nogrannare så man får bästa försäkringen till vettigaste priset för på min MM700 skulle dom förra vintern ha 4300kr / helår på trygghansa och om RS:en nu kostar dubbelt blir jag mycket förvånad måste jag säga.

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
58
Sandviken
Flera då

Länsförs. skulle ha 4600,men då måste jag ha hus & bil där åxå.
Sockenbolagen vill ha 3670,men då är självrisken 10000:-.
Verkar som det blir If.

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Lite mera genomgång

Jag gjorde en lite grundligare undersökning .....

Samtliga Bolag grundar premien på effekten, vikten, åldern på försäkringstagaren
och vilken årsmodell/typ av skoter samt eventuellt dina antal skador senaste åren.
För mig ser det ut som följer
Försäkringstagare: 36 år inga skador senaste 3 åren.
Skoter: RS Vector Mtn ,ser ut att vara samma premie oavsett modell av Vector.

Trygghansa Helförsäkring
0771-111600

Premie grundas på aktivitet per månad och är därför olika för olika månader.
Helårspremie 4460kr om totalvikten är ca 470kg (dom hade inte totalvikten) Min MM700 hade 445kg i totalvikt så då chansade jag på att RS:en har totalvikt på ca470kg.
Autogiro/månad Dec 570kr, Jan 755kr, Feb 755kr Mars 755kr April 662kr Maj 380kr
Vagnskade självrsk 3000kr
Trafik självrisk 1000kr
Avställningsförsäkring 20kr för December månad.
Försäkringen går att ställa av och på till garage/avställnings försäkring än så länge.
1 januari skall det vara klart om man kommer att kunna ställa av och på som idag.
Det kommer förmodligen att förändras på nåt sätt. Ett exempel är ett visst antal av/på ställningar per sässong.

Folksam Helförsäkring
090-154444

Helårspremie 15936kr
Autogiro/månad 1328kr
Vagnskade självrisk 4000kr
Trafik självrisk 0kr
Avställningsförsäkring 81kr / månad
Begränsad vagnskade försäkring då maskinen är avställd.
Kälke, pulka och dyl är medförsäkrat.
Försäkringen kan ställas av och på som man vill.

IF Helförsäkring
020-655655

Helårspremie 4154kr
Autogiro/månad 367kr
Vagnskade självrisk 3000kr
Trafik självrisk 0kr, Självrisk på trafik om man ex kört full.
Helårs försäkring dvs kan inte ställas av eller på utan oavsett om du nyttjar maskinen får man betala för ett år.

Länsförsäkringar Helförsäkring
090-109000

Helårspremie 3420kr grundad på att jag skulle ha 5st försäkringar hos Länet, Hemförsäkring, bil ,släpvagn, mm.
Autogiro/månad 294kr
Vagnskade självrisk 5000kr
Trafik självrisk 2000kr
Helårs försäkring dvs kan inte ställas av eller på utan oavsett om du nyttjar maskinen får man betala för ett år.
Måste vara helkund för att få försäkra mer än trafikförsäkring.
Man får bonus ju fler försäkringar man har hos dem.

Ume Försäkringsbolag sockenbolaget Helförsäkring
090-140333

Önskar helst att man tecknar hemförsäkring hos dem.
Helårspremie 3308kr
premie / kvartal 877kr
Vagnskade självrisk 10000. Skotrar över 52kw har 10000 i självrisk skotrar under 52kw har 5000kr självrisk.
Trafik självrisk 1000

Slutsats ...

Billigast är ju Ume Förs.bol sockenbolaget men det är ju bara om inget händer, för dom dryga 10000kr i självrisk suger ju..

Bästa alternativet för min del anser jag är att köra på med Trygghansa som jag redan har idag och man kan ju ställa av och på maskinen men om det blir stopp på det så är det en stor försämring.

Sen är det väl hugget som stucket allt beror på vad man har för behov samt försäkringar i övrigt hur många dagar på året man kör osv så det är ju lite mer man måste ta i beaktning.

Om man endast kör max 1 månad per år så funkar ju Folksam bra fast deras premie är hög, dvs man ställer ju bara av maskinen och betalar endast för den påställda tiden.

Kör man mycket kan både If och länet fungera bra allt utifrån hur det slår på dom övriga försäkringarna då man är tvingad att vara helkund på länet.

Sen finns det väl några bolag till men jag tror att det är dessa som är mest intressanta.

Hur som helst så måste var och en kolla exakt vad dom får för premier för det skilljer en del pga ålder mm .

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Mycket bra inlägg!

jo de verkar bli IF för mig med... de andra har man inte råd med, fast man är helkund hos folksam e dom SJUKA på sina premier...:confused: :eek: :mad:

Yamahamannen

Aktiv medlem
29 okt 2004
60
0
6
Västerbotten
Bra sammanställning Sidewinder...:)

Tack för det jobb du lagt ner för att informera oss andra skotertokar
Blir nog att forsätta med TryggHansa för mig

/Yamahamannen

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Sockenbolaget

Det blir nog sockenbolaget för min del. Risken att man råkar ut för något som man måste ta på självrisken är ju minimal (Om man kör som jag d.v.s. som en kärring). Reparationskostnader under 10000 kan funka att betala cash. Jag har dock funderat på om inte If är den rätta. Vi får se vad som händer.

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
58
Sandviken
Japp,blev IF även den här gången.Nu på Venture RS:en.
Har haft 10 skotrar & dom 6 senaste där tror jag.

Här snöar det för fullt & det skulle visst fortsätta,man är ju lite sugen att pröva RS:en,men vill nog ha lite mer än dom ca 25cm som är nu först.

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Grrrr nu då man ringer och skall flytta över försäkringen från den gamla skotern till min nya så säger dom ett nytt pris igen på Trygghansa .. för tredje gången .. va faan sysslar dom med ??? satan så irriterad jag blir ..

Min gamla MM700-00 har ett helårs pris på 3622kr och då jag ringde runt och kollade så va det strul ang vikterna och då ändrades premien med vikten först nåt på 8000kr sen blev det 4460kr och nu ville dom ha 5727 kr / helår .. och det är totalvikten och den står inte i regpapprena så dom vet inte vad premien igentligen ska vara så det verkar som att dom bara gissar hela tiden.

Faan som dom håller på så blir det If istället tror jag ...