Lite mera genomgång
Jag gjorde en lite grundligare undersökning .....
Samtliga Bolag grundar premien på effekten, vikten, åldern på försäkringstagaren
och vilken årsmodell/typ av skoter samt eventuellt dina antal skador senaste åren.
För mig ser det ut som följer
Försäkringstagare: 36 år inga skador senaste 3 åren.
Skoter: RS Vector Mtn ,ser ut att vara samma premie oavsett modell av Vector.
Trygghansa Helförsäkring
0771-111600
Premie grundas på aktivitet per månad och är därför olika för olika månader.
Helårspremie 4460kr om totalvikten är ca 470kg (dom hade inte totalvikten) Min MM700 hade 445kg i totalvikt så då chansade jag på att RS:en har totalvikt på ca470kg.
Autogiro/månad Dec 570kr, Jan 755kr, Feb 755kr Mars 755kr April 662kr Maj 380kr
Vagnskade självrsk 3000kr
Trafik självrisk 1000kr
Avställningsförsäkring 20kr för December månad.
Försäkringen går att ställa av och på till garage/avställnings försäkring än så länge.
1 januari skall det vara klart om man kommer att kunna ställa av och på som idag.
Det kommer förmodligen att förändras på nåt sätt. Ett exempel är ett visst antal av/på ställningar per sässong.
Folksam Helförsäkring
090-154444
Helårspremie 15936kr
Autogiro/månad 1328kr
Vagnskade självrisk 4000kr
Trafik självrisk 0kr
Avställningsförsäkring 81kr / månad
Begränsad vagnskade försäkring då maskinen är avställd.
Kälke, pulka och dyl är medförsäkrat.
Försäkringen kan ställas av och på som man vill.
IF Helförsäkring
020-655655
Helårspremie 4154kr
Autogiro/månad 367kr
Vagnskade självrisk 3000kr
Trafik självrisk 0kr, Självrisk på trafik om man ex kört full.
Helårs försäkring dvs kan inte ställas av eller på utan oavsett om du nyttjar maskinen får man betala för ett år.
Länsförsäkringar Helförsäkring
090-109000
Helårspremie 3420kr grundad på att jag skulle ha 5st försäkringar hos Länet, Hemförsäkring, bil ,släpvagn, mm.
Autogiro/månad 294kr
Vagnskade självrisk 5000kr
Trafik självrisk 2000kr
Helårs försäkring dvs kan inte ställas av eller på utan oavsett om du nyttjar maskinen får man betala för ett år.
Måste vara helkund för att få försäkra mer än trafikförsäkring.
Man får bonus ju fler försäkringar man har hos dem.
Ume Försäkringsbolag sockenbolaget Helförsäkring
090-140333
Önskar helst att man tecknar hemförsäkring hos dem.
Helårspremie 3308kr
premie / kvartal 877kr
Vagnskade självrisk 10000. Skotrar över 52kw har 10000 i självrisk skotrar under 52kw har 5000kr självrisk.
Trafik självrisk 1000
Slutsats ...
Billigast är ju Ume Förs.bol sockenbolaget men det är ju bara om inget händer, för dom dryga 10000kr i självrisk suger ju..
Bästa alternativet för min del anser jag är att köra på med Trygghansa som jag redan har idag och man kan ju ställa av och på maskinen men om det blir stopp på det så är det en stor försämring.
Sen är det väl hugget som stucket allt beror på vad man har för behov samt försäkringar i övrigt hur många dagar på året man kör osv så det är ju lite mer man måste ta i beaktning.
Om man endast kör max 1 månad per år så funkar ju Folksam bra fast deras premie är hög, dvs man ställer ju bara av maskinen och betalar endast för den påställda tiden.
Kör man mycket kan både If och länet fungera bra allt utifrån hur det slår på dom övriga försäkringarna då man är tvingad att vara helkund på länet.
Sen finns det väl några bolag till men jag tror att det är dessa som är mest intressanta.
Hur som helst så måste var och en kolla exakt vad dom får för premier för det skilljer en del pga ålder mm .