Finns det nån skotermodell man inte läser hemska snyft historier om?
Arctic Cat m/cf
Nu kör du förstås polaris så jag förstås om du tycker det verkar sanslöst att det finns en skoter som är hållbar.
Arctic cats m/cf är den bästa skotern som blivit tillverkad genom hela världshistorien. En motor levererad av japanska Suzuki som går och går monterad i ett av de enklaste chassin som någonsin rullat ut ur en skoterfabrik. Chassit är i princip en bockad aluminiumbit som knappast kan gå sönder om du inte misshandlar den och den är monterad helt utan rymdskeppsmetoder såsom lim eller svetsning. Suzukimotorn är den pålitligaste motorn jag någonsin kört.
Jag har kört ungefär 2500 mil på olika m-serier och den enda motormässiga problemet jag varit med om var en statorplatta som byttes på garanti efter 1300 mil. Annars var visserligen magnapullen lite känslig men den kostar en femhundring om du beställer från USA och det är väldigt lättskruvat så det ska inte vara några problem. Planetväxeln innehåller en miljard drev så den är ju lite känslig och därför har jag varit med om ett haveri som blev lagat på garanti efter 700 mil. Den främre boggidämparen sitter monterad i det nedre fästörat med en bussning, denna bussning slits förstås så se till att byta den så att axeln inte börja slita i dämparens fästöra.
I övrigt så har jag bytt en tunnelförlängning som hade spruckit upp men det var jättelätt eftersom att jag bara beställde en ny och nitade om den. Den gick sönder därför att jag drog en ensilageboll bakom M8an och om skotern klarar av 600kg ensilage så klarar den garanterat av att dra en nilapulka till någon fiskesjö.
"Klena a-armar""dålig matta""ineffektiv diamonddrive"
Håller alls inte med. A-armarna är inte känsligare än på någon annan skoter. Mattan är antingen en camoplast challenger eller en camoplast powerclaw, ingen av mattorna dåliga på nåt sätt. Polaris originalmatta till rmk:n är challengermönstrad och powerclawmattan är den bästa mattan som finns ute på marknaden just nu då den både går bra i bottenlös pudersnö och halvslaskig vårsnö samtidigt som den är hållbar som få. Och leta reda på en effektivitetstabell för en planetväxel och kedjedrift så ser du att om du bara bajsar innan du sätter dig på skotern så har du mer än väl kompenserat för att dd ska vara ineffektiv.