Första skoter 25-30k

macattac

Medlem
11 okt 2016
31
0
6
Hej,

Vi ska köpa vår första skoter, en touring och planerar att lägga 25-30k. Detta då vi även behöver köpa en pulka o där försvinner ytterligare 20k :)

Jag har tittat på Arctic Cat Panther 440(-98) och Yamaha Venture Triple 700 (-02). Kostar ungefär samma lika....vilken av dessa skulle ni gå på? Eller rekommenderar ni någon annan?

Vi kommer kanske åka skoter totalt 1-2 veckor per säsong....så det kommer inte gå så överdrivet långt.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.176
150
63
Säfsen
Av de två alternativen så skulle jag välja Yamahan åtta dagar i veckan... OM du enbart ska ha den för touring och inte ute i djupsnö.

macattac

Medlem
11 okt 2016
31
0
6
nej det har jag inte tänkt, blir skoterleder och typ åka på sjön för att pimpla...endast med familjen. kommer inte bli någe bus....vill jag åka fort tar jag bilen :)

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Tänker du åka långa turer så skulle jag försöka klättra lite i årsmodellerna och försöka komma åt dom nyare modellerna, har ingen koll på just dom här modellerna men mycket har hänt på komfortsidan.

Tåls att tänka på.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag har haft en venture 600 (förvisso en 98 men samma chassie men annan motor). Den gick väl OK och är säkert driftsäker men lider av en par saker. Den går inte i snö som är minsta lilla lös...kan vara det absolut sämsta jag kört i snö och på den tiden åkte jag i princip bara led. Att bara vända utanför led kunde vara riskabelt och jag är inte helt kass på att köra. Kamhöjden på mattorna är som vanligt på yamaha för låg så även om de är kring 100 hk så märker du inte av dem för det spinner hejdlöst (gäller många touringskotrar tycker jag). Sen sitter man ganska lågt vilket gör komforten lidande.

Farsan har en Polaris Classic touring 600 och det är ju en ganska likvärdig skoter men sittkomforten är betydligt bättre. Sen lider den delvis av samma saker som venturen men tar sig fram bättre utanför leden.

Hur det än är så kan man ju behöva köra strax utanför leden ibland och då vill man ju inte köra fast det första man gör.

macattac

Medlem
11 okt 2016
31
0
6
Det låter som att alla lite äldre skotrar är kassa? Man har väl åkt led och ej led i flera decennier?

Saken är som jag skriver att vi ska ha pulka för att dra knoddar i också och då drar ytterligare 25k för det. Och med tanke på att detta kommer vara något som kommer göras ibland på vintern så har jag ingen lust att lägga 80-100k på en skoter....känns som att slänga pengar i sjön.

Men jag har kollat 600an också...så jag får se, lutar åt att det blir någon av de två.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nya pulkor ligger kring 20-25k.
Beggade ligger dock väldigt högt i pris tycker jag, säljs inte så många heller.
Ska man ha nåt som inte börjar bli gammalt och omodernt så får man betala närmare 15k.
För 10k brukar det bara vara äldre pulkor.

Men visst, eftersom du ska skjutsa ungarna så finns det en till valmöjlighet.
Köp en begagnad pulka, och montera en dieselvärmarsats för mellanskillnaden mot en ny pulka...
Varma barn är glada barn ;-)
Host,host! Se min signatur...

macattac

Medlem
11 okt 2016
31
0
6
Haha ja det kan bli aktuellt...vet en i byn som satt en pelletsbrännare i pulkan :)

Men nya pulkor är snordyrt och begagnade har högt andrahandsvärde verkar det som

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.176
150
63
Säfsen
Holms värmare är lyx värd varenda krona! Ungefär som diskmaskinen hemma, guld värd och fy fan för att vara utan den :fear:

När det gäller Yamahan så sitter man lite lågt, men dynan är skön som en tv-soffa och så länge man inte måste stå upp en längre tid så är inte det "låga" styret något som känns fel.
Att de inte skulle gå i snö utanför led är väl lite sanning med modifikation... min bästa kompis hade en VMax 600 -97 (utan back) och han var med och körde på de flesta ställen som vi med lite mer djupsnövänliga skotrar körde på, men han lärde sig när det var läge att vänta på "färdigt" spår att följa.
Däremot så körde han ifrån så gott som alla efter trånga leder, skotern låg som ett strykjärn i kurvorna.

Men du har ju fler trevliga maskiner i penningspannet. Som Lynx G-Touring eller Ski-Doo Touring och Grand Touring, fullt jämförbara med Venturen enligt mig.

macattac

Medlem
11 okt 2016
31
0
6
Holms värmare är lyx värd varenda krona! Ungefär som diskmaskinen hemma, guld värd och fy fan för att vara utan den :fear:

När det gäller Yamahan så sitter man lite lågt, men dynan är skön som en tv-soffa och så länge man inte måste stå upp en längre tid så är inte det "låga" styret något som känns fel.
Att de inte skulle gå i snö utanför led är väl lite sanning med modifikation... min bästa kompis hade en VMax 600 -97 (utan back) och han var med och körde på de flesta ställen som vi med lite mer djupsnövänliga skotrar körde på, men han lärde sig när det var läge att vänta på "färdigt" spår att följa.
Däremot så körde han ifrån så gott som alla efter trånga leder, skotern låg som ett strykjärn i kurvorna.

Men du har ju fler trevliga maskiner i penningspannet. Som Lynx G-Touring eller Ski-Doo Touring och Grand Touring, fullt jämförbara med Venturen enligt mig.
Tack för input, skönt att höra. OCh jag har fått upp ögonen för en Ski-Doo GTX 550f också....den har gått 800 mil ungefär och låter som den är välservad. Men håller de bara 1500-2000 mil motorerna? Det är ju inte jättemycket :)

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.176
150
63
Säfsen
Skulle nog egentligen säga att du inte ska köpa 550F-motorn. Inte för att det är en dålig motor, för den är jättebra. Men den är törstig som fasiken, men det är för att den är fläktkyld och en stor del av kylningen sker genom bränslet.
Så trots att den är hyfsat billig i inköp, så kommer mellanskillnaden upp till en 600 vätskekyld (eller en tidigare 494/500cc) att ätas upp på ett par säsongers körning. Dessutom så är ljudnivån väldigt mycket högre.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Haha ja det kan bli aktuellt...vet en i byn som satt en pelletsbrännare i pulkan :)

Men nya pulkor är snordyrt och begagnade har högt andrahandsvärde verkar det som
Haha! Pelletsbrännare, det var nåt nytt!

Jo visst kan en pulka tyckas dyr.
Men en tröst är ju då att den håller sitt andrahandsvärde. Köper man en pulka,har den ett antal år till ungarna tröttnat/växt upp så blir värdeminskningen inte så stor.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Du har inte funderat på en bredbandare? En widetrak i den prisklassen borde ju kunna vara ett bra val. Sedan finns ju viking, 5900 och 550 wt bearcat. Bearcat är den enda av dem jag själv har kört och nog är den helt okej.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag skulle nog säga att en 550f (typ från 2007) å framåt kan vara ett ganska vettigt alternativ.

Frugan kör en Lynx Adventure 550f 2009 och den är inte alls högljudd, lättkörd och tar sig fram bra i lössnön och den är i princip underhållsfri.

Jag har försökt få henne att uppgradera till något modernare men hon är så nöjd med den så hon vill behålla den.

Om du ska köra två veckor per säsong så blir det inge mängder bensin, men den vill ju ändå ha 2.5 liter milen i princip hur hårt eller försiktigt man än kör.

Jag har kört bredbandare i många år men utvecklingen av smalbandarna har gått framåt så jag kör inte längre bredbandare. Har man en skoter med lång matta kommer man fram i princip lika bra och den blir smidigare och lättare.

macattac

Medlem
11 okt 2016
31
0
6
Du har inte funderat på en bredbandare? En widetrak i den prisklassen borde ju kunna vara ett bra val. Sedan finns ju viking, 5900 och 550 wt bearcat. Bearcat är den enda av dem jag själv har kört och nog är den helt okej.
Jag är som sagt en n00b - som ungdomarna säger - på detta med skoter. Vad är en bredbandare? =)