Första skoter 25-30k

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
En bredbandare har 50cm bred matta (finns även 60cm) och 396cm lång en touring har i regel 38cm bred matta och 345cm lång. De är konstruerade för att kunna dra tungt och ta sig fram bra även i lägre hastigheter. Skulle jag leta efter en touring skulle jag även kika på dem och då främst widetrak.
 

macattac

Medlem
11 okt 2016
31
0
6
En bredbandare har 50cm bred matta (finns även 60cm) och 396cm lång en touring har i regel 38cm bred matta och 345cm lång. De är konstruerade för att kunna dra tungt och ta sig fram bra även i lägre hastigheter. Skulle jag leta efter en touring skulle jag även kika på dem och då främst widetrak.
Alltså typ en Polaris Widetrak LX? Har jag fattat rätt då :confused::wondering:
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo då har du förstått rätt... både vad en bredbandare är och vad jag skulle titta efter.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag skulle inte köpa en gammal 5900 bredbandare om jag var du, det är tunga stål-as som inte har speciellt bra komfort. Men bra att dra vedlass eller ledsladd med.

Jag skulle nog vänta till vintern om jag var du så du kan åka runt å provköra tills du hittar något du tycker om. Det är otrolig skillnad mellan olika skotrar.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den väger typ 320 kilo, det kan vara en nackdel om man inte är kung på att köra... En bredbandare med samma vikt eller lägre är faktiskt enklare att ha att göra med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ska man inte köra väldigt många timmar i sträck borde väl lynxen fungera tycker jag? Nog har jag avverkat 2-3h på bearcat iaf i varierande terräng utan att bli ledbruten.

Och gör nu TS en tjänst och börja inte leka i sandlådan över vikt på yamaha och deras 4-taktare, det var inte det han frågade efter och diskussionen är ändå bara tröttsam. Vill man köra ett specifikt märke gör man det och är förmodligen medveten om dess svagheter och är beredd att leva med dem.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.176
150
63
Säfsen
He He He!! Kunde bara inte låta bli när påpekandet om vikt på den Doo-touringen kom upp :bigsmile: Sorry... :ciao:
 

macattac

Medlem
11 okt 2016
31
0
6
Jag skulle tippa på att vi kommer åka som max 1-1,5h i endera riktning. Tror inte att det blir 20-30 mil över fjället med 2 småbarn.

Jag ska i alla fall kolla Lynx:en då den är nästgårds och billig som smör.
Sen får jag se om jag ska kolla på en Ski-Doo GTX550 i Vemdalen...typ 10 kakor dyrare så ja vi får se. Sen ett par Ventures kring Sveg.

Men visst det är väl som ni säger, egentligen ska man väl vänta tills det blir vinter o snö för att provköra....men ja vi får se.
Tack så här långt för all hjälp! Om någon ramlar över en pulka så hojta till :D
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Eftersom du inte ska bryta runt eller ägna dig åt annan teknisk körning tror jag att du kan kika med gott samvete nu. Ska man mest bara tuffa på kan man sitta på det mesta. Och maskinerna är billigare innan snön faller. Lycka till iaf och uppdatera gärna om det blir affär om vad det blev :)
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hej!
Eftersom du ska dra pulka en heldel, så skulle jag säga 550f är jätte bra.
Vi kör själva jätte mycket med pulka, och vi kör inte fort pga dåliga leder.
Jag har fått montera isrivare typ överallt för att den inte ska gå varm.
Med en fläktkyld slipper du det 👍🏻


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Sen har jag aldrig fattat det där med att alla säger provköra...så länge man inte råkar känna ett gäng med folk som händelsevis råkar ha just dom maskinerna man är intresserad av så kan det ju inte vara alldeles lätt. Och hur kan man hinna skaffa sig en vettig uppfattning under en kort provkörning när man är och kikar på en begagnad skoter? Men alla säger provkör..visst det låter ju bra
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Hej!
Eftersom du ska dra pulka en heldel, så skulle jag säga 550f är jätte bra.
Vi kör själva jätte mycket med pulka, och vi kör inte fort pga dåliga leder.
Jag har fått montera isrivare typ överallt för att den inte ska gå varm.
Med en fläktkyld slipper du det 👍🏻


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instämmer, jag hade själv en fläktkyld Polaris 550 sport touring som jag var jättenöjd med. En sån tycker jag du kan titta på. Du har själv varit inne på Yamaha och då tycker jag du ska titta på Venture 500 XL istället som är fläktkyld. Den är ungefär likvärdig med polarisen.

Gemensamt för alla dessa är att de är fläktkylda, bränslesnåla och billiga att försäkra.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Sen har jag aldrig fattat det där med att alla säger provköra...så länge man inte råkar känna ett gäng med folk som händelsevis råkar ha just dom maskinerna man är intresserad av så kan det ju inte vara alldeles lätt. Och hur kan man hinna skaffa sig en vettig uppfattning under en kort provkörning när man är och kikar på en begagnad skoter? Men alla säger provkör..visst det låter ju bra
Ingen skulle väl gå å köpa en 10-15 år gammal bil privat utan att provköra den?

Jag säger inte att man ska åka runt å prova alla tänkbara modeller för det kommer inte funka men om man inte vet vilken skoter man vill ha så är det bra att provköra innan man köper för det är väldigt individuellt vilka skotrar man gillar. Jag kan då på rak arm utan att tänka allt för mycket nämna i alla fall 5-6 skotrar som jag inte skulle köpa eftersom jag av olika anledningar inte tycker om vissa "egenskaper" som de har.

Och utan att provköra så vet man inte om dämparna är slut, om den har hyss för sig vid olika varvtal när den blivit varmkörd (krånglande databox) och om variatorn inte växlar ut som den ska, fel som kan bli riktigt kostsamma att åtgärda.

Det sägs att försäsongspriserna är så mycket lägre men vad jag sett senaste åren i alla fall så har priserna inte gått upp nämnvärt när snön kommit och i vissa fall även sjunkit något för att sedan gå upp igen mot lovtider.

Om man tittar på skotrarna som är ute på blocket nu så är det inte många som har "försäsongspriser" direkt utan det är i regel samma pris som i våras.

På nyare maskiner kan man göra lite fynd i december hos de som köpt nytt, då börjar de bli lite desperata och då kan man ofta pluta till strax över inbytespris. Men då är det ju nyare maskiner som ibland även har garanti kvar.

Men nu håller vi på hamna off topic.
 
Last edited:

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Självklart ska man provköra en skoter innan man köper den, menar bara att det är svårt att få ett tillräckligt bra underlag när man står inför ett köp, speciellt om det är första skotern man ska köpa och man inte känner så många som kör skoter. Men då är det ju bra att ett sånt här forum finns :)