F5-03 - avgasläckage eller vad?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Tackar då ska jag nog se till att byta den snarast =)
Om du är ambitiös kan du även lossa toppen och cylinderbultarna/muttrarna när du meckar där.

Varför? Jo, för att enliga boka ska man dra grenröret först av allt, sedan toppen, sedan cylindrarna, dra lös toppen, dra cylindrarna ordentligt och sedan toppen igen.
Avgasflänsarna får då så optimal kontakt mot cylindrarna som förhållandena medger, och läckage ska normalt inte uppstå då.
Cylindrarna twistas ju in mot avgasflänsarna och det blir toppen.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Du kan ju först göra rent å åka en sväng med maskinen.
Kan ju kladda ner sig om du kör mycket på tomgång och om den får lite för mycket olja.
Min nuvarande å förra kladdade ner sig ibörjan då det var extra olja i den å när man inte körde så hårt.
Efter ett tag så slutade det.
Kan ju bero på att det blivit tätt med sot/olja eller att förbränningen blev bättre när den extra oljan försvann.
Drar den mycket olja?
Ja brukar göra rent med Bräcklen/Quicklen eller hur det stavas.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Du kan ju först göra rent å åka en sväng med maskinen.
Kan ju kladda ner sig om du kör mycket på tomgång och om den får lite för mycket olja.
Min nuvarande å förra kladdade ner sig ibörjan då det var extra olja i den å när man inte körde så hårt.
Efter ett tag så slutade det.
Kan ju bero på att det blivit tätt med sot/olja eller att förbränningen blev bättre när den extra oljan försvann.
Drar den mycket olja?
Ja brukar göra rent med Bräcklen/Quicklen eller hur det stavas.
Bräkleen =)
 

finverk73

Medlem
17 jan 2008
12
0
1
Sandviken
camata thullen
Tack för svaren! Camata ska nog göra som du säger och göra rätt hela vägen när jag byter packningen.. Och thullen den drar ganska normalt med olja faktiskt .. får se vad som säger ska lämna in häcken på lagning i morgon pga av att mitt snöre gick av .. Sen har jag renoverat magnapullen o krångla men snöret vill inte gå tillbaka rätt ändå :) så nu har jag tröttnat och lämna in skiten på verkstad istället..