F6 vad ska man tänka på efter 700mil

urmakarn

Medlem
1 feb 2007
10
0
1
Undrar vad man ska tänka på efter 700 mil gällande kolv byt kedje hus osv. Ska köpa mig en 04- F6 och dom i min prisklass har då oftast gått mellan 600-700 mil. Om nån orkar får dom gärna dela med sig.

Undrar också vart man kan få tag i typ cross huvar? Tror jag sett nån på blocket som sålde svarta, utan lykthus då men det får man väl modda på me själv sen.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Att byta kolvar vid 800-1000 mil är klokt. Kedjan bör bytas mycket tidigare.

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Kolla med nån skoterskrot när det gäller huvar, jag hittade en originalhuv till halva priset av vad vissa glasfibercrosshuvar kostar!

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Undrar vad man ska tänka på efter 700 mil gällande kolv byt kedje hus osv. Ska köpa mig en 04- F6 och dom i min prisklass har då oftast gått mellan 600-700 mil. Om nån orkar får dom gärna dela med sig.

Undrar också vart man kan få tag i typ cross huvar? Tror jag sett nån på blocket som sålde svarta, utan lykthus då men det får man väl modda på me själv sen.
Har alla verkligen gått så långt vid årsmodell 04?
Något du bör kolla efter beror litte grann på ägaren/ägarna innan, hur pedantiskt de har varit och hur ofta de är inlämnade på service på märkesverkstad.
Men det jag skulle ha tittat efter är Skick på kedja och dämpare. Kolla om kedjan bör spännas, är dämpare slitna? Bör de schimsas om? Titta om kring sidorna av motorn efter sprickor.
Ta av sadeln och kolla tunneln efter sprickor innan du köper skotern, firecat har en tendens att spricka i chassiet.
I mitt tycke krånglar firecatarna på alla möjliga vis.

urmakarn

Medlem
1 feb 2007
10
0
1
Okej de mycke bra info. Har pratat med kille som ska sälja skotern och har bytt kolvar osv, gått igenom hela skotern lager osv. Ska fara och kika på den imorrn får se om de blir affär. Tack för alla svar uppskattar de verkligen

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Min F6 -04'a körde jag 650mil med innan ja nu köpte min nya.
Kedjan behövdes inte bytas då men det var inte mycket kvar på spännbulten.
Dämparna hade börjat bli lite trötta å det skulle kosta rätt mycket att fixa dom.
Upptäckte inte några sprickor på min maskin
Servade enligt boken å böt olja i kedjehuset med ca 75mils intervall.
Höll motorn ren å fräch med bräklien så den såg då riktigt bra ut trots sina 650Mil

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Okej de mycke bra info. Har pratat med kille som ska sälja skotern och har bytt kolvar osv, gått igenom hela skotern lager osv. Ska fara och kika på den imorrn får se om de blir affär. Tack för alla svar uppskattar de verkligen
Okej, lycka till, kom ihåg att begära kvitton på bytena eller något typ av bevis.

Min F6 -04'a körde jag 650mil med innan ja nu köpte min nya.
Kedjan behövdes inte bytas då men det var inte mycket kvar på spännbulten.
Dämparna hade börjat bli lite trötta å det skulle kosta rätt mycket att fixa dom.
Upptäckte inte några sprickor på min maskin
Servade enligt boken å böt olja i kedjehuset med ca 75mils intervall.
Höll motorn ren å fräch med bräklien så den såg då riktigt bra ut trots sina 650Mil
Har haft en F5 -03 500mil, gick grymt bra, kommer att skaffa mig en f7 06 efter xr-sen tror ja, men det som skrämmer mig är kvalitén, vilklen jag upplever är kass på firecat. har dock ingen stor erfarenhet av dem, rätta mig någon?:hmmmm:

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Kanske ska tilllägga att jag var enda ägaren på dne skotern å hade den sedan ny.
Ja skulle tro att skicket kan vara sämre om den gått 600-700mil å haft 10 ägare som inte brytt sig nämnvärt.

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Kanske ska tilllägga att jag var enda ägaren på dne skotern å hade den sedan ny.
Ja skulle tro att skicket kan vara sämre om den gått 600-700mil å haft 10 ägare som inte brytt sig nämnvärt.
Okej jo det kan juh vara bra å veta, hur många ägaren skotern, eller fordonet över huvudtaget har haft. Om de har haft många kan det eventuellt bero på krångel osv.