F7 -03 EFI krånglar

robinnordin

Aktiv medlem
9 feb 2008
58
0
1
örnsköldsvik
Tjena,
i påskas så lyckades jag smälta kolvarna på F7an, jag trodde såklart att anledningen var att dom hade gått strax över 900 mil, så nu tog jag tag i det och bytte kolvar och nicasilade även om en cylinder, men nu när jag satte ihop den känns det som att det är samma sak som precis innan den skar. Det känns som det går "tungt" för motorn och när man gasar så blöddrar den bara och ryker, känns även som att den går tungt när man drar igång den, men det kan vara inbillning också bara för att det är så bra komp i den nu med nya kolvar. Vågar inte ha den igång så länge heller med tanke på vad som hände sist det var så..

Men vad tror ni? kan det vara apv motorn som är trasig, som gör att den bara ryker och blöddrar när man trycker på gasen och ska iväg? Eller är det vevlagren som skurit och att det är anledningen till att det går "trögt"? eller kan det vara ågon spridare som tex sitter löst eller så?

Är helt grön innom det här med insprutningsmotorer så behöver alla tips jag kan få!

/Robin
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kolvarna smälter aldrig av många mil däremot så spricker dom , hur såg dom ut ? posta en bild på dom , brukar inte bli kännbart bättre komp efter nya kolvar , apvn gör inte så de ryker å bluddrar när man ska iväg om den är paj , den brukar gå bra upp till 7000 varv å sen dåligt med blinkande checkengine lampa , ett vevlager kan väll alltid skära , gick den tungt då du bytte kolvar ? om en spridare är lös borde den gå snålt inte bluiddra å ryka ...
 

robinnordin

Aktiv medlem
9 feb 2008
58
0
1
örnsköldsvik
okej, jo kolvarna har smält ihop med ringarna och har massa repor i sig:


Har öppnat på toppen igen nu och testat dra runt, när man drar runt utan toppar brukar den ju vanligtvis "rulla" lite efter draget, men nu stannar kolvarna så fort man har dragit ut snöret, hoppas ni förstår vad jag menar.

Kom och tänka på det här med styrboxen? kan det vara nånting med den?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de finns alltid en andledning till att skotern skär och här tror jag den inte fått ngn olja ,
och inte får de nu heller ,såg båda kolvarna lika jävliga ut ? å kolvtoppen är fin ? men kolvbulten ser ju sliten och svart ut , glöm styrboxen och kolla så oljesystemet är i sin ordning : nivå , ingen luft , hela slangar , ta ta bort pumpen å kör den med en borrfluga
 

robinnordin

Aktiv medlem
9 feb 2008
58
0
1
örnsköldsvik
Så du tror att anledningen till att den beter sig som den gör nu är att den inte får någon olja?

Ja dom såg nästan lika hemska ut, den andra hade bara smält på en sida och inte lika mycket så den cylindern klarade sig ju. Jag ska kolla oljesystemet då, men vad är borrfluga?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja .....
en elektisk borrmaskin , skruvdragare , har visserligen aldrig testat en pump på de sättet men de borde gå , köra den med å kolla om de kommer genom slangarna
 

robinnordin

Aktiv medlem
9 feb 2008
58
0
1
örnsköldsvik
Ska testa det! Men det känns som att det inte beror på oljan att det går halvtungt att dra runt motorn, för när jag monterade nya kolvarna så smörjde jag ju i loppet men det gick ändå tungt?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vev och ramlager rör ju ochså på sig , magneten är kraftig på efi maskiner men bortsett från den så ska det inte gå tungt , om den inte spikat (vilket jag inte tror) kan jag bara tänka mig oljan eller mökligtvis kylarvätskan men den var väll kvar i motorn när den pajaj ? , hur ser kolvtoppen ut ?
 

robinnordin

Aktiv medlem
9 feb 2008
58
0
1
örnsköldsvik
Ja, det kan ju vara så att det är kylarvätska nere i vevhuset kvar sen jag tog upp cylindrarna.. men den lät kostigt också när jag startade den igår, lät inte alls som en ettrig tvåtaktare utan mer som en fyrtaktare som är trött..
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Jag var också inne på kylvätskeläckage.
Glykol spolar cylindrarna helt rena på
olja och resten kan man ju räkna ut.
Har den druckit kylvatten så kan det vara
ett allternativ.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag menade att den gått utan kylning då den pajja först , de kan inte vara kylvätska som är kvar sen du bytte cyl som gör att den går dåligt nu , de spolas fort undan , jag tror heller inte att vätskan som har spolat bort oljefilen de brukar inte hända å de skulle heller inte se sådär illa ut
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Det är nog inte gammal kylvätska som orsakade
problemet. Det kommer in nytt vatten hela tiden,
kolla cylinderfotspackningen samt sprickor i
blocket.Om O-ringarna i toppen har gått så syns
det i expansionskärlet.
 

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
med tanke på hur kolvarna ser ut så tror jag också att dom gått utan 2t olja..
el. gått väldigt hett..

kan det inte va ett vevstaks lager som gett upp??

åtminstone på min cross cykel så börja motorn gå väldigt tungt när vevstaks lagret gett upp..
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Om vevstakslagret har gett upp så hade du haft
en vissen tulpan som stack ut ur blocket. Om motorn
snurrar i övrigt så är det ju garanterat något annat fel som
vi har diskuterat.
 

robinnordin

Aktiv medlem
9 feb 2008
58
0
1
örnsköldsvik
Innan den skar i påskas så gick den otroligt tungt och misstände och höll på, och den gick väldigt hett också. Och nu när jag tänker efter så lyste check engine lampan några dagar innan men den slutade att lysa rätt snabbt så jag tänkte inte så mycket mer på det.
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Och nu när jag tänker efter så lyste check engine lampan några dagar innan men den slutade att lysa rätt snabbt så jag tänkte inte så mycket mer på det.
Du bör ta checkengine lampan på allvar, förmodligen därför
du sitter här idag.
Läs igenom instruktionsboken innan du kör mer skoter,
det blir billigare i slutändan.
 

robinnordin

Aktiv medlem
9 feb 2008
58
0
1
örnsköldsvik
Jo jag vet det var klantigt men den lyste bara nån minut så därför tog jag det inte på största allvar... Men vad tror ni jag ska göra då? Tror alla att det är olje problemet som odysse tror eller?
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Ja indirekt om du har läst tråden.Orsaken har vi delade
meningar om. Ingen av oss har kanske rätt det vet
bara du. Hur ser kylvattnet ut?
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Okej.
Olja i kylarvattnet känner du direkt, överdrivet fett och otrevligt.
En glykolblandning är ganska sträv och en ger känsla av socker,
det är därför alla hundar(katter osv.)slickar isig och dör.
Nu är det inte så illa nuförtiden men det handlade
inte om det problemet nu.:eek:hwell: