F7 -03 EFI krånglar

robinnordin

Aktiv medlem
9 feb 2008
58
0
1
örnsköldsvik
Har varit i stockholm över jul men är hemma nu, så idag tog jag loss oljepumpen och spjällhuset och allt, det var alldeles fuktigt av kylarvätska innanför reed korgarna och det. Så jag undrar om det kan vara en anledning till att den går dåligt nu kanske? Men det är ju garanterat inte anledningen till att den skar.

Aja, åter till oljepumpen. Jag gjorde som odysse sa och körde pumpen manuellt med skruvdragaren och den pumpar när reglaget står på "noll" och när man drar på reglaget till "full gas" så pumpar det inget så jag antar att den är körd...eller?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
på min f7 lossnade en av smörjnipplarna till ena cylindern, min kolv såg ut exakt så där efter haveriet
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om check enginne lampan lyser kontinuerligt så är skotern kraftigt överhettad. Så överhettning kan vara en del av det hela men skadorna tyder på att det har smort dåligt. Överhettnign gör motorn orkeslös och bluddrig eftersom styrboxen försöker rädda motorn med annan tändning och mer bränsle.
 

robinnordin

Aktiv medlem
9 feb 2008
58
0
1
örnsköldsvik
Om check enginne lampan lyser kontinuerligt så är skotern kraftigt överhettad. Så överhettning kan vara en del av det hela men skadorna tyder på att det har smort dåligt. Överhettnign gör motorn orkeslös och bluddrig eftersom styrboxen försöker rädda motorn med annan tändning och mer bränsle.
Ja det är möjligt att det är en del av anledningen till haveriet men varför skulle den gå dåligt pga överhettning nu när jag har bytt kolvar? och haft den igång max 5 minuter.
 

robinnordin

Aktiv medlem
9 feb 2008
58
0
1
örnsköldsvik
Tog upp insuget och det var rätt blött där inne av kylarvätska så jag torkade och dammsög där inne och satte ihop och nu går den som den ska, men jag är fortfarande skrajj över att jag inte vet varför den skar för första början. Jag funderar på att tömma oljetanken och blanda direkt i tanken, men har hört att det inte går på EFI maskiner hur ligger det till med det egentligen? Jag tycker den har dragit lite olja men jag har ju testat pumpen nu och den verkar ju som den ska...
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
på andra sidan jorden kör många med oil delete så att säga, dom kopplar bort pumpen och blandar rakt ner i soppan istället.

Hur vida det gäller på 700 motorn det vet jag inte, Men på 800an så måste man sätta in en ventil i bottendelen på vevhuset för att man ska få smörjning på ett lager där.

BDX har släppt ett så kallat oil delete kit med instruktioner hur man går tillväga.

finns tonsvis att läsa på snowest om detta. gå in där och sök på oil delete m7 då får du fram hur man går tillväga för att koppla bort oljepumpen och köra blandning i bensinen istället
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om du vill blanda i tanken så kan du ta bort allt, fylla slangen som går till vevhuset då och då med olja, det funkar perfekt. Annars behöer du inte göra nått.

Men men... det är oftast inget fel på oljeysystemet så du kan alltid blanda 1% i tanken, köra lungt ett tag och se om det går efter... om det gör det så kan du köra som vanligt och mäta förbrukningen och se om det är rimligt.
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Tog upp insuget och det var rätt blött där inne av kylarvätska så jag torkade och dammsög där inne och satte ihop och nu går den som den ska, men jag är fortfarande skrajj över att jag inte vet varför den skar för första början. Jag funderar på att tömma oljetanken och blanda direkt i tanken, men har hört att det inte går på EFI maskiner hur ligger det till med det egentligen? Jag tycker den har dragit lite olja men jag har ju testat pumpen nu och den verkar ju som den ska...
Du har ju problemet rakt framför näsan.
Det spelar ingen roll om du blandar 10%med olja i bensinen.
Har du kylvatten nere i vevhuset så är något ordentligt fel.
Kolla över (eller byt) alla packningar ,du har alla gånger indirekt
dålig smörjning pga, glykol som spolar bort oljefilmen.
 

robinnordin

Aktiv medlem
9 feb 2008
58
0
1
örnsköldsvik
Du har ju problemet rakt framför näsan.
Det spelar ingen roll om du blandar 10%med olja i bensinen.
Har du kylvatten nere i vevhuset så är något ordentligt fel.
Kolla över (eller byt) alla packningar ,du har alla gånger indirekt
dålig smörjning pga, glykol som spolar bort oljefilmen.
Jo men jag är rätt säker att den där glykolen rann ner dit när jag lyfte på cylindrarna tidigare, det låg kvar lite kylarvätska i kanalerna som droppade ner i vevhuset
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de gör de i princip alltid men ställer inte till några problem om man torkar upp det med en trasa ....

blanda 1,5-2 % i tanken och kolla om den tar olja och framförallt hur mkt den får från separaten , alltså full tank å full olja och kolla hur mkt det försvinner , då VET du ju direkt om du kan tanka rent ...
 

robinnordin

Aktiv medlem
9 feb 2008
58
0
1
örnsköldsvik
var in hos arctic cat åf i övik idag och han sa direkt att han trodde det var kolvarnas fel, att duells "billig kolvar" inte klarade en effekt över 60 hästar. Tycker det låter lite undligt..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
har aldrig prövat duells kolvar men tror inte ett smack på det , de var väll org kolvar 1a gången den skar dessutom ?
 

robinnordin

Aktiv medlem
9 feb 2008
58
0
1
örnsköldsvik
ja precis, men han menade på att de här kolvarna var så dåliga så att det var värdelös kompression i den och därför gick den dåligt, men jag tror han mest ville sälja dyrkolvar....