F7 ( 2003 ) frågor!

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Hallå!

Har köpt mig en F7 -03 för nå veckor sen och har nu lite frågor!

Skotern har 677mil och 197h på mätaren om jag minns rätt.
Är en "äldre herre" som kört dom senaste 600milen vad jag vet och det märks på det yttre att den inte är våldskörd!

Har tage komptest och det vart 9 och 8,9 bar! vilket ju får anses vara bra!
Men skotern har ju gått minst 677mil och det har inte bytts kolvar vad jag vet.
Så då är ju frågan bör jag byta dom nu eller kan jag utan problem köra dom en vinter? (ca 150-200mil) jag menar det är ju så pass bra komp värde på dom!

Har hört talas om det runt dom milen ska vara något magiskt miltal för dom att skära!! nån annan som hört liknande?


Sen var det ju en 03 ja hade å där va de ju lite trassel med programvaran! (att den gick snålt på mellan register och fet på toppvarv)
Kan jag se om det är uppgraderad efi box? (utan att såklart fara ut å köra å kolla stiften)
Ca hur mycket kostar det att programmera om boxen? och ska man programera om till 04, 05 eller 06?


Är det nått annat jag bör serva/byta/seupp med på en F7-03 som gått runt dess mil?

tacksam för svar!
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Om EFI boxen ær uppgraderad så ser du det genom att det ær ett vitt streck eller dyl på boxen, de mærker alltid boxen efter en uppdatering.

Kolvarna ska inte behøva bytas med så bra komp, du kan alltid før sækerthets skull byta ringarna om du har ekonomi før det :) och det finns inget miltal då alal f7 -03 skær utan orsaken till att de skær brukar vara helt andra saker, oljepump osv..

Så serva skotern enligt schemat så ska skotern utan problem gå en vinter till...och boxen læmnar du in till nærmaste återførsæljare!

Lycka till, hoppas du førstår vad jag skrivit...sitter i norge och skriver så dærfør det ser lite knepigt ut :)
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Om din box inte är omprogramerad så lämna INTE in den för omprogramering.
03ans programvara är helt klart den bästa.
Och om den går för fett på toppen, så går det att ordna med enkla medel.
Svarva ned ett Mikuni spridarrör till samma innerdiameter som slangen som går till instrutningen, sätt dit ett 290 munstycke på spridarröret, sätt in det i slangen, lås fast med en Abaklammer och vips så har du tagit ned bränslet på toppen.
Eller så köper du ett liknande kit av Kn racing.
Körde med portade cylindrar, Speedwerx singel pipa, Boysen rad valves med min 03a utan problem.
Däremot min nuvarande F7-05 med senaste progvaran går fett både på låg och mellan registret, men det kommer jag att ordna med en Boondocker box.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Okej...tack för svaren!

Har läst lite på amerikanska forum nu och läst där att det tydligen ska finnas två varianter på -03ans box! en som är klockren och en som går för snål resp. fett på mellan och toppen! Och så pass snål på mellan att man kan riskera bränna kolvar om man ligger å fessa köra! (vilket man kanske inte kommer göra iofs men man vet ju aldrig)

Sen sitter det ju en brytare på 03orna där man kan ändra mellan etanol och vanligt bränsle. Läste på amerika forum att den ökade bränslet med ca 3%!! med det räcker ju inte på långa vägar för att köra på etanol, behövs ju 30-40% mer bränsle för de (iaf på 4-takt).
Nån som vet va den gör? om det stämmer det där med 3% extra bränsle?
Och den finns väl inte på 04-06? så den funktionen borde väl fösvinna om man nu skulle uppgradera boxen!
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Men om din har gått 677mil med den boxen, så lär den inte skära pga den.
Det finns en sådan funktion på de nyare oxo, men där drar man isär en kabel.
När jag hade avgastemp på min 03a och testade etanolknappen, så såg man ingen större skillnad avgastempen.
Med proberna till Digatronen 10cm från kolven och man låg o maschade i 70-80, låg tempen på ca 1300 farehight (varmt) och om man skickade på fullt så sjönk den till 950Fa.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
ojoj....men är det då verkligen inte risk att den värmenyper om man tex far på en långtur och bara fessa åker en längre sträcka?
Me ska väl iaf ta å kolla om det är några märken på boxen till helgen då jag far hem till skotern! och får väl göra ett par test å kolla stiften för att avgör hur min är "bestyckad" som till vintern!

Fick föresten ett vykort från Arctic Cat idag! där dom erbjöd en
"kostnadfri uppgradering till styrarm av förstärkt utförande"
det måste jag ju säga är jätte bra att dom erbjuder detta till mig då jag inte ens har köpt maskinen ny!