F7:a med nya saker?

Racegubbe

Välkänd medlem
28 okt 2006
114
0
6
Ångermanland
Har i sommar bytt "variatorkitt, pipa samt reed spacers " från black magic och nya Usi skidor på min f7 -06 och undrar om någon gjort nått liknande, och hur blev det ? Effekt, rappare, hur blev den att köra?, roligt att höra nått från någon. Tack på förhand.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Inte nu för att det kanske är svar på dina frågor, men vilken BM-pipa är det och vilken modell av USI-skidorna är det?
Vore kul att få ett utlåtande på deras senaste, X2 eller vad de nu heter.

Turbomountain: Du "jobbar" väl (mer eller mindre) på "Black Magic Sweden" så du bör väl ha svar på hans frågor?
 

Racegubbe

Välkänd medlem
28 okt 2006
114
0
6
Ångermanland
Skidorna är SPX 301 och" pipan " är super single pipe från BM så vi får väl se hur det artar sig när snön kommer,och dom som kör en F7 a vet väl att skjussen kommer väl inte direkt på en f7:a och det är det jag strävar efter.....
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Skidorna är SPX 301 och" pipan " är super single pipe från BM så vi får väl se hur det artar sig när snön kommer,och dom som kör en F7 a vet väl att skjussen kommer väl inte direkt på en f7:a och det är det jag strävar efter.....
Uhum. Om det är det du är ute efter så är det ju i lite fel ände du börjar med pipa, fast ändå inte helt ute och cyklandes!

Om man nu inte vill lägga en ***** massa pengar på big bore och portning (som dock är värt varenda krona när man väl byggt färdig! :)) så är det ju så tacksamt att variatorerna går att justera efter smak och tycke, om man bara lättat på börsen till fördel för justerbara vikter och lite andra fjädrar.
När man fått primären att jobba fullt ut så är det backshift som styr hur du upplever effekten i motorn, och då är det ju där JAG skulle ha börjat.

Det spelar ju ingen roll hur mycket man har i motorn om variatorerna ligger helt åt fanders.
 

Racegubbe

Välkänd medlem
28 okt 2006
114
0
6
Ångermanland
Uhum. Om det är det du är ute efter så är det ju i lite fel ände du börjar med pipa, fast ändå inte helt ute och cyklandes!

Om man nu inte vill lägga en ***** massa pengar på big bore och portning (som dock är värt varenda krona när man väl byggt färdig! :)) så är det ju så tacksamt att variatorerna går att justera efter smak och tycke, om man bara lättat på börsen till fördel för justerbara vikter och lite andra fjädrar.
När man fått primären att jobba fullt ut så är det backshift som styr hur du upplever effekten i motorn, och då är det ju där JAG skulle ha börjat.

Det spelar ju ingen roll hur mycket man har i motorn om variatorerna ligger helt åt fanders.
Hoppas att BM variatorkitt är gjort för att funka med just F7:an och pipan är byggd för att funka med kitt och så men dom säger det ska vara så dom säljer pipa och kitt tillsammans för att detta ska funka.Får väl prova till dett funkar......
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Camata; du som verkar veta ngt om f7:eek:r.
Vad ska man göra med f7:an för att få den rapp som ***** och få den upp på rullen lätt?:)

tacksam för svar.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Camata; du som verkar veta ngt om f7:eek:r.
Vad ska man göra med f7:an för att få den rapp som ***** och få den upp på rullen lätt?:)

tacksam för svar.
Tyvärr kan jag inget om F7or.
Se http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=15251

Nähmen, allvarligt:
Har du en F7a med DD kan du kolla här http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=14977
Har du en F7a med CC (chain case) kan du kolla här
http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=27151&KW=

Har Du vidare frågor om DD har jag egentligen ingen egen erfarenhet av dem, mer än det jag hör att mina polare gör med sina DD-maskiner.
 

nexium

Medlem
2 apr 2007
32
0
1
Kiruna
Jag har en f7a med blackmagic v-kit, m7 drevning, 44mm matta, d&d y-pipe, den är otroligt rapp och res är absolut inget problem, går iväg på 4500rpm. Verkligen roligt med lite extra i skotern. Du kommer garanterat bli nöjd med dina mods.
 

Racegubbe

Välkänd medlem
28 okt 2006
114
0
6
Ångermanland
Tackar för dom svar som kom, alltid kan man lära sig om varandras åsikter.Skickar ett utlåtande när första testet är gjort på ny snön.Och hur skidorna kändes och hur skillnaden blev i motor och känsla......
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Tror inte jag frågade om det var befogat eller inte,frågade väl nått helt annat,och om jag vill ha mer "pulver" är det upp till mig:eek:
Förlåt om jag var kortfattad.
Med befogat så menar jag just att reedspacers ger inget mer pulver på din motor.
Till en del motorer ger spacers effekt men till det flesta så är det helt onödigt.

Men pipan ger effekt! Så din maskin kommer antagligen (tillsammans med rätt variatorgrejor) gå bättre än orginal.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Inte nu för att det kanske är svar på dina frågor, men vilken BM-pipa är det och vilken modell av USI-skidorna är det?
Vore kul att få ett utlåtande på deras senaste, X2 eller vad de nu heter.

Turbomountain: Du "jobbar" väl (mer eller mindre) på "Black Magic Sweden" så du bör väl ha svar på hans frågor?
Nä nu svamlar du igen.
Jag jobbar på ett helt annat företag som absolut inte har nått med Blackmagic, Arctic eller skotrar överhuvudtaget att göra.

Jobbet jag hade innan var ute vid kusten. Tillverkade stuprör, eller som det så fint hette "Takvattenavvisningssystem".

Men visst, jag kan ha svar på hans frågor ändå.
 
Last edited:

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
någon som har erfarenhet av att montera en tändkil på en f7? jag tänkte montera dit en 1.75 graders
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Har gjort det på flera stycken.
Blir helt klart bättre. Rappare, starkare och bättre bränsle ekonomi.
1.75 är kanske i klenaste laget, man kan gott och väl gå något över 2grader.
Sen bara för att det funkar på en standard F7 så innebär inte det att det funkar på alla skotrar. En del standardskotrar får mer effekt genom att sänka tändningen, likaså många moddade skotrar.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
ok jag ska även strypa soppan med ett munstycke på bränsleledningen, den får ju alldeles för mycket original.
Har även ett ODS variatorkit som ska dit.
Tankarna går även åt en nerdrevning för dom är ju snuskigt högt drevade.
Finns även planer på att stoppa in en singelpipa.
Är det förresten någon som har testat boyesen reeds på en F7?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
ok jag ska även strypa soppan med ett munstycke på bränsleledningen, den får ju alldeles för mycket original.
Har även ett ODS variatorkit som ska dit.
Tankarna går även åt en nerdrevning för dom är ju snuskigt högt drevade.
Finns även planer på att stoppa in en singelpipa.
Är det förresten någon som har testat boyesen reeds på en F7?
Ja, det är det.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
ok jag ska även strypa soppan med ett munstycke på bränsleledningen, den får ju alldeles för mycket original.
Har även ett ODS variatorkit som ska dit.
Tankarna går även åt en nerdrevning för dom är ju snuskigt högt drevade.
Finns även planer på att stoppa in en singelpipa.
Är det förresten någon som har testat boyesen reeds på en F7?
Risken med att bara plocka på massa "bolt-on" saker är att slutresultatet inte alls blir vad man förväntat sig.
De flesta saker är gjorda för att funka gentemot en orginal maskin.

Du drevar ner, stryper bränsle och monterar på pipa.
Hur blir den då? Går för snålt? Övervarvar?
Sen ska du hoppas på att det lirar tillsammans med ett ods variatorkit!!

Det är så lätt att titta på en hemsida/katalog och se att den grejen ger 5hk, den 2, den 8 osv osv...sen tror man att man har 30 hk till fast det kanske bara blir pannkaka av allt.

Men jag säger inte att det är helt bortkastat, du kommer bygga upp din lärdom och förstå mer vad som funkar och varför.
Sen "vet" du vad du ska ha och kanske ännu nästa säsong så har du en maskin som dänger de flesta i grannskapet.

Skippa reedsen till att börja med.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Jag ska inte sätta dit reeds, det ska inte ge någonting på en F7 efter att jag har frågat runt lite, däremot så fungerade reedsen förträfligt på zr 800an jag hade tidigare.
Det primära som ska göras inför säsongen är strypa bränslet, den får alldeles för fett nu.
Montera dit tändkil 1.75* och till det ett ods variatorkit.
Sen så får jag se hur den känns, det blir säkert en stor skillnad och man blir nöjd.
Övriga mod får man ta som steg två
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Bra.
Nu är du inne på rätt spår.
Testa sak för sak. Kil å bränslejustering kan räcka långt.
Jag har inte en enda "bolt-on" grej på min F7 baserade motor, men jag tror inte det är många som fått ut mer hästar av den motorn än jag i sverige.