så den lever den här tråden utan mig , har missat det jag är in på forumet så sällan
ungefär så härt ser det ut :
här 1a 148 hk körningen med race ecu och vp 109 i tanken och
bluddrande bestycking , den uppsättningen gav som bäst 159 hp vid 8000 med bränsle justeringar (kurvan är snarlik som den ser ut på motorn idag)
sen gick tillbaka till org ecu (endast 1.5 graders kil) och vanlig 98 i tanken då gav den nätt å jämt 150 hp vid 8000 (syret i soppan ger ca 5 hk) ...
sen kortade jag piporna , ökade på porttiderna , stoppade tillbaka APV:n (tidigare så var dom uppspärrade vilket gjorde att den ville sura å släcka stift ) = 168 hp 8050 varv ! fortfarande med "låg tändning" och 98 oktan ,en del av effektökningen tror jag kom från att den nu med APVn slutade sura stiften på låga varv och då gick den renare även på höga med jämns avgastemp , mysteriet är varför den vägrar varva mer trots ändringara som borde ger minst 3-400 varv ? , jag ska testa några ideer idag sen blir det ev att gå tillbaka till race soppan och prova mer tändning och en högkomps topp på 13.8:1 ...