f7, f6 eller rev 600 ?

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
hadda: Hur menar du med att Arctic är för stenålder ? Din Vector är inte nå modernare än Arcticen, båda har näst intill samma körställning om det är den du syftar på.

Körställningen på F-serien med 05-06 dynan gör ganska stor skillnad. Ungefär som att på en 03as Rx1 sätter man en Apex dyna. Samma sak.

F6 motorn är snäppet vassare än vad Rev 600 motorn är + stabilare, bättre fjädring om han får tag i en 05-06.

Det bästa är om killen får prova dom maskiner han är intresserad av och får känna vilken som passar honom bäst och vilken han tycker om. Alla är vi olika och vill ha ut olika saker av våra maskiner.
men de är inget sånt om körställning lr nå utan de är hela skiten hela finishen allt alladetaljer de är så gammalt fast nytt de är som dom skulle ha tillverka skotern på 90 -talet så äre bara de går inte att sätta fingret på men när man skänner i skotern så skänns den så ***** gammal på nå viss inge nytt fräscht inge detaljer som gör skotern modern överhuvetaget ta bara dynan va dena typ av dyna hade ju förfan ski-doo och lynx på 90-talet sedan chassit lysen alla små detaljer de är fan bortom all kvalité asså sedan har vi gashandtaget de är också bortom alla kvalité de ***** lilla tumm gasen kan du vicka på 3-4 cm upp och ner på alla arctic ja fattar fan inte va dom gör när dom tillverkar skiten asså det är en skämt rent ut sagt de är de som gör den så omodern.!! allvarligt talat så förstår fan inte ja att folk köper dem asså!!

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
men de är inget sånt om körställning lr nå utan de är hela skiten hela finishen allt alladetaljer de är så gammalt fast nytt de är som dom skulle ha tillverka skotern på 90 -talet så äre bara de går inte att sätta fingret på men när man skänner i skotern så skänns den så ***** gammal på nå viss inge nytt fräscht inge detaljer som gör skotern modern överhuvetaget ta bara dynan va dena typ av dyna hade ju förfan ski-doo och lynx på 90-talet sedan chassit lysen alla små detaljer de är fan bortom all kvalité asså sedan har vi gashandtaget de är också bortom alla kvalité de ***** lilla tumm gasen kan du vicka på 3-4 cm upp och ner på alla arctic ja fattar fan inte va dom gör när dom tillverkar skiten asså det är en skämt rent ut sagt de är de som gör den så omodern.!! allvarligt talat så förstår fan inte ja att folk köper dem asså!!
Enkelt, folk köper dom för att de ligger i väldigt bra pris jämfört med andra märken av samma årsmodell. Kanske är det lite halvdålig finish på vissa detaljer, men så är det på alla skotrar -inte bara a-c. Men håller med om att körställningen är lite omodern på firecat.

Jag tror att vem som helst skulle kunna trivas på en rev, det krävs bara ett X antal mil för folk att lära sig skotern och känna sig trygg på den. Har man väl kört en säsong på den så vill man absolut inte byta tillbaka till någon med "lägre" sittställning :)

B

Biosteel

Enligt snowmobile togs f6 inte till sverige alls -03.
stämmer

Jag vill minnas att det fanns F6 -03 men att den aldrig togs in till sverige, men jag kan som alla mänskliga minnas fel. Btw så röstar jag också på F6/F7.
stämmer

Det kom ett litet antal F6-03 in i Sverige.
Och dessa hade inte Snopro paketet, dvs lite sämre dämpare och 25mm kammar i mattan.
kan stämma men alla firecat modeller som togs in av företagena hade inte heller snopro paketen. (vad det nu innebär) nya fräcka dekaler som ger ett ***** spinn under huven :eek:

alla dagar ski-doo de går inte komma ifrån de. men vore ja dig så skulle ja spara å köpt en lynx rave 600 sdi -08 du får en sån för 79,999 ny nu!! köp ingen arctic de är för stenålder asså köp nå modernt ist

2003: världens första estonia med matta tillverkades under namnet yamaha rx1 och va enda mountainmaskinen som körde fast i utförsbacke i snowriders test. nej du att arctics maskiner skulle vara omoderna är bara skitsnack från en som aldrig kört dom det hör man ju klart och tydligt. en F7 spöar fortfarande bra många nya maskiner efter leden. kom tillbaka när du tillför fakta istället för påhittade halvteorier lillplaton. :hahaha:

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
men nu äre ju så att han vill väll inte åka runt på en KVALITÈTSLÖS maskin utan han vill väll förmodligen skänna att han har fått nåt för pengarna och då kan han inte köpa en ARCTIC !!

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
f7 eller rev 600 hade jag satsa på, en kompis har en f7:a och den går som bara den, han har m7 drevningen...

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du säger att det är som att F-serien är från 90 talet. Ski-doo och Lynx kör ju fortfarande med runda mätare och har en digital i mitten.
2003 när F-serien kom hade den digital mätare där man fick välja om man vill ha varvtalen digitalt eller hastigheten digitalt. Angående gashandtaget som glappar, så är det ett glapp i det för att dom inte har nått dödar snöre som Ski-doo och Lynx har, deras gashängsskydd funkar på samma sätt som Yamahas T.O.R.S gör. Enda gången man känner att de e glapp är när man står stilla och vickar upp och ner på gashandtaget. Sen hade dom redan 2003 lay back motorn för att få lägre tyngdpunkt. Den "KVALITETSLÖSA" och tyngre F6/7an från -03 spöar Ski-doos och Lynxs -09or efter led och i pudret.

Du får gärna vara lite mer specifik med vad du menar med "KVALITETSLÖSA".

Men nu är vi LÅÅÅNGT från topic så om du vill diskutera det här får du skapa en egen tråd om Arctic Cats "kvalitetslösa" F-serie.

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Du får gärna vara lite mer specifik med vad du menar med "KVALITETSLÖSA".
men snälla nån hela maskin är kvalitétslös titta på huven plasten allt hela skiten du kan ju förfan skära dig på huven!!. vet du va gjutskägg är jo de är plasten som blir kvar efter att man har gjutit titta på uppningarna (hålen) på huven på en arctic och så tittar du skänner i upnningarna (hålen) på en yamaha/ski-doo/lynx så ser du skänner du skillnaden på en gång det är mänligen helt slätt och fint inget ***** plast som är kvar efter gjutningen av huven inge vassa kanter eller nånting. sedan har du bukplasten som går upp mot huven där huven ligger mot plasten där på alla arctic så äre nött i plasten så ***** ogenomtänkt. sedan ta bara dehär med nöttningen på oljetanken från startsnöret asså oj kvalitén är på topp ellerhur hurru du förstår du va jag menar skotern är ju förfan integenomtänkt för 5 öre iaf inte kvalitén. jag säger bara en sak arctic vett inte va kvalité är. titta på ski-doo,lynx,yamha asså hittar du nått där som inte är sådär genomtänkt nä de gör du förmodligen inte för att de är kvalitè!! det är de som kallas KVALITÉ lilla vän

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
jag hade en f5a 04 förut och nu har jag en rev, jag tycker att reven har mycket skönare körställning och dyna jämfört me f-seriens mjuka "skumpiga" dyna. men det är bara vad jag tycker=)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
hadda: Har du bytt drivaxel på en XP ? Jag var in på Kalix maskiner i vintras och kollade i verkstan och då böt dom drivaxel på en XP 600 SDI. Mekanikern säger att det är den värsta skoter han har skruvat i. Det är såna vassa kanter på CHASSIET så det ska sönder mekar handskarna dom använde och dom fick sår på händerna. Sen om vi går in på motorerna vilken har då bättre kvalitet mellan Ski-doo, Lynx och Arctic Cat ??
Där är Arctic Cat en klar vinnare.

Jag har då inga såna där vassa kanter på nån av mina två huvar, båda är original. Min maskin har gått ca 440mil och har då inga nötningar på oljetanken.

NylandeR: Som jag sagt tidigare så lägger jag min röst på F-serien. Hur stor budget har du till skoter affären ?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Jaja ta det lugnt här frågade bara om råd och vilken ni trodde var lämpligast !:stupid: tack för tipsen och råden dem som postat de !:ciao:

Stins1! : runt 40 000 om de blir en nyare skoter, då ska hojjen iväg först

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
NylandeR: Okej. Som jag sa i början så om du går på en F-serie så försök att få en så ny som möjligt för chassiet på 03an är ingen hitt precis. Sen en med nya dynan skulle inte heller skada för det är enorm skillnad på dynorna. Finns ju några billiga 05or och 06or på blocket just nu.

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
haha ja det är ju inte alla som är lika puckade som dig men det är ju klart att det ska finnas nån idiot på varje forum och du har just fått den stämpeln :eviltongue: angående kvalitet så ska yamaha hålla sig till musikinstrumenten då är det inte allt för invecklat för dom haha:bootyshake::laugh:
hahah du har förfan alldrig sett en ski-doo/lynx eller yamaha hör ja de:laugh:!! ja du angånde idiotstämpeln så ska vi nog inte ta de!!

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Hadda: ska vi snacka gammalmodigt så kolla på boggin på yamahan... samma boggi från 97 - till 04 ja den omtalade proaction boggin som dom även slängde in i rx1 an.. så att snacka gammalmodigt så gräver du din egen grav. det va inte förrns 06 eller 07 som yamaha fick en "modern" boggie.....

Last edited:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har också en fråga gällande detta(hoppas det går bra Nylander?)
Vilken skulle ni satsa på av F6 alt F7?? samt är det någon skillnad på -05 och -06??
En kompis tyckte jag skulle köpa en -05 med gasare!!