F7 framdämpare på Edge 800 -01 ?

Jimpen

Medlem
20 dec 2006
22
0
1
Byske
Undrar hur det skulle bli med f7 dämpare fram på en Polaris edge 800 LE -01?
passar dom överhuvudtaget?


Mvh Jimmy
 
R

Robin

Eftersom jag fått in F7 dämpare (48cm långa) i mitt bygge som är baserat på ett indy xcr chassi bör det även gå att få in dom i edgens chassi.

Jag var dock tvungen att förlänga parallel samt styrstag för att bredda spårvidden iomed dom längre dämparna.
Alternativt kan du bygga om dämpartornen för att få dämparna längre upp och behålla samma höjd på framvagnen, då slipper du även flytta ner boggin.

Om det hjälper dig kan du kika in lite bilder i min pixbox.

Är du intresserad kan jag mäta hur långa parallelstag osv du behöver för att få in dem.
 

Jimpen

Medlem
20 dec 2006
22
0
1
Byske
Aha okeej :) jaa jag har faktiskt kikat ditt projekt på snowperformance forum... ser grymmt bra ut :)

Syftet att ja ska sätta dit f7 dämpare är väll att jag vill ha den högre...
men eftersom budgeten säger emot litegrann så ska ja prova lämna in mina fox gas på renovering först...och se om det blir bättre!

funderar också på att vända dämparna upp och ner..bara för snygghetens skull :) frågan är då om det blir nån skillnad om ja vänder dom upp och ner?

tacksam för svar

Mvh Jimmy
 
R

Robin

Ingen skillnad alls, testa själv pga att mina dämpare var "svampiga" vilket igentligen berodde på att vinkeln var alldelles för liten på dämparna så då fick man ändå geometrin istället.
 

Jimpen

Medlem
20 dec 2006
22
0
1
Byske
ja förstår inte riktigt vad du menar med "svampiga"..men :p ja ska lämna in mina orginal på renovering först..så får ja se hur mycket bättre de blir..!
 
R

Robin

Menar att pga att jag hade mina dämpare i fel vinkel från början så orkar dom inte hålla uppe skotern vid belastning, dvs dom blir väldigt slöa å svampiga.
Testade då att vända upp och ner på dämparen utan någon skillnad.
Därefter ändrade jag vinkeln till en brantare vinkel och nu funkar dom prima.
Jag har dock en mycket brantare vinkel på dämparna än vad det är på en F7a pga att det är helt olika framvagnar.