F7 skar idag, behöver hjälp om orsak

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Bilder på andra kolven kommer i morgon.
Börjar ju luta åt att den helt enkelt gått oerhört varm men utan att nånting har spruckit.

Om den av nån anledning inte fått olja, kan det bli så här då eller skulle den andra också vara skadad då?
Hål i luftburken påverkar inte tjuvluft antar jag? (tror inte jag har det, vill mest veta var det är onödigt att leta).
Skräp i spridarna, kan det bli så här då?

Jag vet, många frågor men området är ganska nytt för mig. Som tur är, får man väl säga.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Bilder på andra kolven kommer i morgon.
Börjar ju luta åt att den helt enkelt gått oerhört varm men utan att nånting har spruckit.

Om den av nån anledning inte fått olja, kan det bli så här då eller skulle den andra också vara skadad då?
Hål i luftburken påverkar inte tjuvluft antar jag? (tror inte jag har det, vill mest veta var det är onödigt att leta).
Skräp i spridarna, kan det bli så här då?

Jag vet, många frågor men området är ganska nytt för mig. Som tur är, får man väl säga.
Om den inte fått olja hade den sannolikt sett ut som mina kolvar.

Korrekt uppfattat ang luftburk.

Sista frågan gjorde mig lite konfunderad... Spridarna? Du har alltså insprut? Kan inte Arctic... Men man kan definitivt säga att bränslebrist kan ge varmgång i förbränningskammaren. Så; ja, kanske...?
 

snopro09

Aktiv medlem
15 jul 2009
58
0
1
lima
den är helt klart för lågt bestyckad . den får för lite bensin titta vad det är för färg på tändstiftet om det är vitt är det inte bra . men jag rekommenderar inte snopro kolvar ! :)
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
den är helt klart för lågt bestyckad . den får för lite bensin titta vad det är för färg på tändstiftet om det är vitt är det inte bra . men jag rekommenderar inte snopro kolvar ! :)
Du ser stiftet på bilderna i första inlägget och det är svart, och varför rekommenderar du inte kolvar från Snopro?

Jag tycker skadan ser för kantig ut för att endast bero på att den har detonerat.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
den är helt klart för lågt bestyckad . den får för lite bensin titta vad det är för färg på tändstiftet om det är vitt är det inte bra . men jag rekommenderar inte snopro kolvar ! :)
Ja sen är det som sagt en EFI så det finns ingen bestyckning.
Däremot hittade jag nåt annat idag. I den där bälgliknande burken före fuelrailen är det en rejäl spricka. Dock på variatorsidan.
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Bälgliknande burk ?
Det enda bälgliknande ja kommer på är väll mellan luftburken och scoopet i huven ?

Spricka i den kan ju leda till att den tar in snö.
Men kanske inte alls den du menar ?
 

frippes

Aktiv medlem
28 nov 2009
58
0
1
hammarstrand
är inte säker på att de är de som är felet, men om inte apv porten funkar som den ska och då blir det riktigt varmt åt kolvtoppen, vet om en liknande kolv skada på en polaris som ett avgasports membran var trasigt på
 

frippes

Aktiv medlem
28 nov 2009
58
0
1
hammarstrand
jag hade iaf kollat avgas porten nogrant, för om ena inte funkar som den ska så kommer den cylindern inte hinna få ut alla avgaser om den andra jobbar för fullt och då blir de snabbt varmt.
är inte så hemma på artic men borde inte efin ställa om sej själv:hmmmm:
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
700 motorn vet bara vad kylvätskan och omgivande luft
har för temperatur,
knackningssensorer och dyl saknas helt.Efi;n justerar
endast efter atmosfäriskt tryck och omgivande temperatur.
Orginal skall tilläggas,eftermarknadsprylar fixar biffen.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Den sitter ihop, satt faktiskt ihop redan en vecka efteråt.
Blir inte helt klar över orsaken heller. Bälgen (mellan luftburk och cylindrarna alltså) är tätad/limmad. Spridarna är ultraljudstvättade och var ganska skitiga sa El & Diesel som gjorde jobbet.
Toppen är plan igen men enligt Motormekano var det det skärningen som orsakade krokigheten, inte tvärtom. Inga stora skevheter heller.
Kylsystemet fungerar som det ska, bränsletrycket är jättebra, pumpen funkar och regulatorn också. Insugsgummina är hela och fina.
Bytte kolvar till Snopro nu, kanske onödigt för alla seriösa mekaniker har sagt "det där har absolut inte med kolven att göra". Men det blev så ändå, känns bättre.
APV-motorn funkar som den ska, portarna rengjorda efter skärningen.

Jag vet inte vad det var. Olyckliga omständigheter antar jag, det gick ju rejält tungt när det hände och av nån anledning fick den inte nog med bränsle. Jag hade varit nöjdare om jag vetat exakt vad det var, nu får jag nöja mig med att veta att den är minutiöst genomgången (på märkesverkstad).
 

Trucker Nr:1

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
Det känns ju nästan lite läskigt att du fortfarande inte är säker på orsaken.
Men vi får väl hoppas att den funkar i fortsättningen.
Har själv funderat på Sno Pro kolvar när det är dags för byte men det verkar råda lite delade meningar på hurvida dom är bra eller inte.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tycker std kolvar är bra och har aldrig funderat att pröva ngt annat ...
vad har alla seriösa mekaniker haft för tänkbara orsaker till haveriet ?
här är det ju många som tycker att kolven spruckit
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jag har inget bra svar. Jag lämnade bort montering och felsökning till märkesverkstad, inte minst för att få garanti säsongen ut.
De gjorde verkligen ett grundligt och bra jobb men någon given orsak hittar de inte. Spridarna kanske men, nja.
Odysse, det du skriver om att kolven har spruckit - fattar jag det rätt att du inte tror på smält kolv pga bränslebrist? Jag kan alldeles för lite om kolvar så det är verkligen en öppen fråga. De flesta som sett kolven - SMP-Patrik inkluderad - har sagt att det ser ut som den gått varm pga för lite soppa.
Om det skulle vara materialfel på kolven så är jag bara glad. Lär ju inte hända igen. Orkar ni kunniga dra ett varv till om tänkbara orsaker så är jag förstås tacksam. Kan nämna att jag fick ta en utbytescylinder nynicasilad för min hade släppt en del.