F7a med wobbel på full gas?!

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
Ingen som vet några OHm tal på givarna?

Provade mäta Luft temps givaren i rumstemperatur och då visade den 11.75 OHm..och när jag blåste på den så ändrade den till 8.7 OHm..

Kan TPS eller vattentemps givaren ställa till det såhär??

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
impendansen på mina som funkat bra är 1204 ohm tomgång och 103 ohm fullgas mätt mellan 2 och 4ans stift (dom 2 mittersta) , de behöver inte avika alltför mkt så börjar checkenginelampan att blinka , luftsensorn visa 18.6 ohm vid 10-12 grader

å tanken är helt tömd på eventuellt vatten , nere i fot holkarna samlas det , tagit isär å torkat upp kontakter osv ..

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
Joo vattnet ur tanken e tömt..å kontakter upptagna och sprutat kontakt spray..

Va i somras jag sänkte den, men efter det ha den gått bra..tills nu när säsongen börjar, då såklart ska den börja strula..

den går snart på högsbjudand blir så jävla less..
polarna e ut å kör för fullt och själv står man å gormar i garaget..fy faan..

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Pris inklusive frakt till sverige?
Näää!
Jag tror att det är avgasportarna som inte öppnar när dom ska (eller rättare sagt bara öppnar i bland).
Det är därför du kan Pumpa med gasen och det börjar fungera -APV motorn får ny information om att "försöka" öppna.
Kolla att wajrarna och själva portarna går lätt samt kolla och kontaktspraya el kontakten till APV motorn.
Orsak? vatten som oxiderat på nått olämpligt ställe i APV-systemet och gör att det går tungt eller glappar kan också vara olja/sot beläggning (som också kan oxidera) på apv ventilen/spjället i cylindrarna
Hur man kollar att APV motorn fungerar vi fråga Odysse
- hur kollar man APV motorn (utan att köra full gas)? :confused:

Last edited:

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
tveksam till att det skulle vara nånting me APVn har nyss haft bort cylindrarna och bytt kolvar, på samma veva blev allt putsat å fixat..

Men de skulle ju kunna va nånting me att dom inte öpnnar som dom ska..
Men då e ju frågan hur man ska testa en APV motor om inte skit skotern går att varva??

Skall riva all kontakter igen imorron å dit med kontaktspray, tömma tanken helt..

På banan när jag drog fullt på is så hoppa varven å sen dog den bort för ett ögonblick å när jag släppte misstände den riktit hårt..

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
tändspolen har han prövat byta , om inte Apvn öpnnar blir skotern slö och tappar varv , den dör inte och misständer dessutom får man felkod , så pumpen går nu ? nyss var den ju stendöd ?

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
tändspolen har han prövat byta , om inte Apvn öpnnar blir skotern slö och tappar varv , den dör inte och misständer dessutom får man felkod , så pumpen går nu ? nyss var den ju stendöd ?
Jo som jag skrev så var det is propp, löste sejj med en natt i garaget..men det med misständningen har den endast gjort en gång..kan ju va för att stiften börja va igen degade..

ska ner till garaget nu så ska jag se exakt på vilka varv den börjar gå dålit..

ska se om jag får nån polare med, så kan vi filma får ni ju höra hur den låter..

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Tanken kan ju aldrig ha rengjorts ordentligt om de finns så mkt vatten att pumpen stannar då de är kallt , vattnet samlas i botten på tanken och framförallt i fotholkarna , att tömma den helt och torka helt tort med trasa är det som gäller , separattanken tar ochså in vatten ............

en kompis köpte en firecat som gick halvdåligt i 2 mil sen skar oljepumpen å han fick gashäng, de var ca 4 l vatten i tanken och 1/2 liter i oljetanken , apv:n var ihoprostad ...

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
Nu går den som den ska!!

hitta 2 trådar som va nötta..skarva om dom och provkörde..å den gick som en dröm..

kolla varven före dom va skarvade, 7100 så tvärdog den och misstände som fan..

Så troligtvis var det APV som spökade..kontakta ibland och ibland inte..

Och tanken blev torkad torr med trasa ikväll..

har kört slut på 2-3liter 2-t olja sen den va under vattnet..så vatten i 2t behållarn kan väll inte finnas mera?

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Va bra att det ordnade sej!
kan du beskriva var man ska kolla efter nöttskador på kablar?
Du är nog fler som kommer att få samma problem.

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
hade ett kabel skav bakom APV motorn..sekundären hade svarvat på den och en va ganska nära boxen..troligtvis så har den nära boxen nått att göra med att skotern har blivit smälld en gång..

oturen följer verkligen mig..var nere vid macken och skulle tanka skotern, när jag kom in på parkering sladdade jag runt för att svänga om..otur som jag har kommer polisen in på samma gång och sätter på blåljusen..och skotern som var oförsäkrad så hade jag ingen lust att snacka me dom så jag blåste iväg..for iväg till en polare som bor 15km bort. Satt där 30-40min och snackade å de knackar på dörren..polisjävlarna hade spårat upp mig via spår på vägar och över vägar..

Så nu väntar rättegång för grovt äventyrande av trafiksäkerheten..

Inte alltid så bra ti ha en uppseende väckande skoter..

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Men hur går de till egentligen ? Om ni har samma reglar som i Sverige så ska du väll inte kunna åka dit för att dom kan inte bevisa att du körde skotern (om du nu inte körde utan hjälm så dom såg dig ) och du kan säga att det var en annan kompis som körde den men man är inte skyldig till att säga vem det var som körde den.

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
Här i Finland e man skylldig till att säga vem som körde, annars faller det på ägaren av fordonet..

å dom kunde bevisa att det var jysst min skoter som körde undan pga att den fanns på tank övervaknings kamerorna på macken..

surt som faan..men Polisen har ju ett fiint fotoalbum på den nu..bilder från alla vinklar..och bilder på mattan och mätte matt brädden..

vilka arrangemang 4 polisbilar å söker efter en skoter..tycker de sku finnas bättre saker ti att sätta sina rersurser på..