Prio är att skotern ska bra drivtsäkerhet och slittålig. Dubbeldyna och gärna med back. Skotern kommer mest användas till att åka på kortare dagsturer med pulka, men ska också gå att leka och köra lite hårdare på led. Den får dock inte vara för tung då the old folkes inte kommer orka dra lös den om dem kör fast.
har kikat på:
- Lynx Rave 670 Touring -95. Allt original. 1100 mil, lite småfix med styrstål, lykta, samt en del skönhetsfel med sprickor i huv och ruta, reva i dynan. Jämn kompa på båda cylindrarna 8.5-9 kg, samt ny primärvariator. fräsch 32mm matta. Öhlinare runt om.
- Polaris XLT 600 SKS -94. ca 900 mil. Nyligen renoverad motor, standardreva i dynan, någon form av oljeläckage vid vänster top/utblås. Jämn kompa på alla tre cylindrarna 6,5-7 kg. Gick helt oki, men kändes väldigt ostabil när man åkte två. Ville lätt åka på en skida och nästan tippa utan större gaspådrag.
Frågor:
Hur viktigt är det att gå upp i motorstorlek för att slippa sönderkörda motorer på dessa årsmodeller som oftast har gått över 1000 mil?
Hur mycket tjänar man på att det är Öhlinare runt om istället för andra dämpare, när det kommer till komfort och slitage av övriga skotern?
Om något med skotern går sönder (motor/boggie/elektronik) vilka är mest lättskruvade och billigast att köpa delar till?
Vilka motorer/modeller är mest pålitliga? Har hört att Rave 670 är bland det mest pålitliga som finns från tiden -95...
Vilka övriga modeller kan vara värda att titta på?
har kikat på:
- Lynx Rave 670 Touring -95. Allt original. 1100 mil, lite småfix med styrstål, lykta, samt en del skönhetsfel med sprickor i huv och ruta, reva i dynan. Jämn kompa på båda cylindrarna 8.5-9 kg, samt ny primärvariator. fräsch 32mm matta. Öhlinare runt om.
- Polaris XLT 600 SKS -94. ca 900 mil. Nyligen renoverad motor, standardreva i dynan, någon form av oljeläckage vid vänster top/utblås. Jämn kompa på alla tre cylindrarna 6,5-7 kg. Gick helt oki, men kändes väldigt ostabil när man åkte två. Ville lätt åka på en skida och nästan tippa utan större gaspådrag.
Frågor:
Hur viktigt är det att gå upp i motorstorlek för att slippa sönderkörda motorer på dessa årsmodeller som oftast har gått över 1000 mil?
Hur mycket tjänar man på att det är Öhlinare runt om istället för andra dämpare, när det kommer till komfort och slitage av övriga skotern?
Om något med skotern går sönder (motor/boggie/elektronik) vilka är mest lättskruvade och billigast att köpa delar till?
Vilka motorer/modeller är mest pålitliga? Har hört att Rave 670 är bland det mest pålitliga som finns från tiden -95...
Vilka övriga modeller kan vara värda att titta på?