Farligt hög avgastemp?

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Min pro xr visade idag 1300 farenheit på pto sidan och 300-400(väldigt lågt) på mag sidan när jag körde ungefär 60 km/h, farligt hög temp?..
Tidigare på dagen har den legat omkring 800 på pto-sidan och runt 600 på mag sidan.
jag har även kollat stiften och de är gyllenbrun, skotern går kanon och lampan som ska lysa om den går för snålt har aldrig ens blinkat för mig.
Ute temperaturen har varit minus 5, och skotern ska har 410 eller 420 i munstycke.
ska den verkligen gå så varmt?

Tacksam för svar!

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Något är inte som det skall, det går för varmt på PTO och för lågt på MAG.
Kolla beläggningen på kolvarna efter en repa på halvgas.

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Är väl lite pilligt. Lös med pipa och grenrör, sedan gäller det att dra runt veven så att kolven ligger synlig & lysa in med en lampa och kolla.

Bild på en kolv som går för snålt:

Bild på en som går för fett:

Bild på en som är bra:

Observera att detta förstås bara är riktlinjer

Utöver det borde du kanske ta en titt på förgasarna och sådant. Halvgastemperaturen skall väl ligga runt en 650 C, +/- 10-15 grader.

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
jag tog läs tändstiften och lyste in, de va sot runt hela kolven men just i mitten var det borta lite, typ som kolven som går för fet är.
tändstiften ser ju bra ut, och skotern brukar bluddra på gaspådrag när den stått ett tag..
går den för snålt tro?

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Att den bluddrar vid gaspådrag kanske har att göra med att den går för fet på MAG sidan?
Är det svart runt om låter det ju som att den går för snålt och att det saknas i mitten av kolven kanske är tecken på detonationer?

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Den bluddrar endast när den är kall, annars går den fint.
Jag har nu varit ute å kört, ganska hårt, och sen stannat å tittat på tändstift och på kolven, de ser ut att bli renare på toppen av kolven nu, mindre sot alltså. och tändstiften ser gyllenbrun lite mörka ut..