Fart varning 135 kmh

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Kom ut på en sjö och provade trycka ur skotern lite is med bra fäste och ca 1 dm lösare snö efter en bit vid 135 kmh dök det upp ett larm nånting i stil med speed limiter aldrig hört om det på skoter tidigare gissar att det finns för skotern har 64 mm kammar så hög fart är väl inte direkt toppen för den eller varför finns det larm och har det funnits tidigare och vilka har det. Min skoter är en Lynx Ranger 49 600R -24
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Det hände på vår BC 600r 2022 i påskas. Sen började hastighetsmätaren bli vansinnig, visade ena sekunden 190, andra 12, osv. Till slut gick skotern in i limp mode. Garantiåtgärd. Det var hastighetsmätargivaren som pajat.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Allt funkade som vanligt efter och sökte lite på nätet och verkade som Ski-doo hade nån liknande varning på vissa modeller men borde vara fler i Sverige som märkt av det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Allt funkade som vanligt efter och sökte lite på nätet och verkade som Ski-doo hade nån liknande varning på vissa modeller men borde vara fler i Sverige som märkt av det.
Är nog fler som fått det, men folk har väll också börja lära sig att inte testa toppfarten med högkammade mattor :)
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Så kan det vara körde aldrig fort med förra Boondockern den kändes inte ok i hög fart men den här är det lättare att bli lite för ivrig med gasen. Fartspärren gör mig inget den ligger nog nära max vad den klarar i och med låg utväxling och jag brukar inte köra fort men kunde inte låta bli att prova. Hur fort är det rekommenderat att köra max med 64 mm kammar ?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Nej dem går hur fint som helst i den farten vore inga problem att åka fortare heller skulle jag tro. Jämför man med Boondocker 850 ds jag hade tidigare med 75 mm kammar och 3,5 delning så är skillnaden stor den tyckte jag det gick fort på om jag nån gång kom upp i 100 kmh på men är ju 2,86 delning och 64 mm kammar på 49an låter ganska lika men skillnaden är i alla fall stor om man åker led den här går ju riktigt bra med helt ok grepp på lite hårdare underlag det hade inte Boondockern men jag åker lugnt så är ju ingen raceråkning på leden.