Fel på TPS:en men vad är TPS för något?

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Fel på TPS:en men vad är TPS för något? Felet mest troligt hittat.

Mest troligt har jag fått fel på TPS:en vad är det för en grej och vad gör man byter man ut den eller laddar man nån ny data till den??

Last edited:

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Throttel position sensor den känner av vilket gasläge du har och den sitter på spjällhuset på din skoter.
Är den felande så byter man ut den å kalibrerar in den obs kan vara fasta lägen då är de bara att byta ut.
Finns många olika variater på tps men slänger med en bild på hur dom kan se ut.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Jo har fått service tid nästa vecka sen fick jag det här felet på fredag sen har den gått jätte bra sen börja den gå jätte dåligt idag ska ut och köra säkert restan av veckan så man kan ju kika lite så man inte har nå glapp i kontakterna till den. men ska ringa i morgon om jag kan få dom och ta in den tidigare trist när det strular med ny maskin.

R

RevMan

Justeringen på gasvajern sitter uppe vid gashandtaget, det är inte så att den har skruvat ut sig själv och därför sträckt vajern?

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
På fredag börja den gå jätte dåligt på tomgång slog av den fick en text som börja rulla throttel open sen igår hände samma sak men då gick den dåligt även när jag körde.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Hade in skoter igår på service och fel sökning inget fel hittades senare på dagen fick dom in en likadan maskin med samma fel och symtomer som min men den var helt död på den hitta dom felet jordflätan till startreläet helt löst så verkstan ringde mig i morse och bad mig kika på min maskin sagt och gjort jag for ut och kika samma grej där jordflätan löst på startrelät. kört hela dagen och den startar och går bra får hoppas det var det ska köra hela dagen i morgon så får se.