fel på XLT'n :'( hjäälp

senseless

Medlem
18 jan 2006
44
0
1
Noraström
hallå alla.. nu äre såhär att jag var ute och testade skaren lite häromdan. Och på vägen hem så började den som slira på remmen som bara den, händer mest när man "fiskör" då den endast käkar rem och varvar en hel del.. går bättre om man gasar på, nu har jag ställt in den för att fråga några kunniga vad det kan vara för fel. Kan det vara nån fjäder i sekundären som har gått ? e väldigt ny inom skoterområdet då jag köpte denna för ca en vecka sedan, och det är min första skoter. Maskinen är en Polaris XLT SP 95a.
Väldigt tacksam för svar ! :)
MVH Mattias

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Hej,

Har en likadan skoter som du och hade samma prob.
Det vcar lätt åtgärdat, det var sek. variatorn som bulten gängats upp ur en bit så linjerna stod fel, gick 4 remmar på 30 mil.:(
Om de nu inte är det felet så kan du kolla om remmen är fräsch,
kolla bredden

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Se till att variatordelarna är hela och rena, har det kommit smuts på exempelvis glidklackar så kanske de inte glider som de skall, och då kan det hända att den växlar sämre.

Var försiktig och köra så att variatorn blir varm, då kan det bli sprickor i den.

senseless

Medlem
18 jan 2006
44
0
1
Noraström
tack för svaren, fixade till detta problem, men sen efter ett tag kom ett annat, eller 2. När man har motorbromsat t ex. nerför en backen och sedan gasar igen, så börjar inte remmen snurra jämnt och fint, utan de blir ett mindre "ryck" i remmen. Och ibland så händer det att remmen åker ner en bit i sekundärvariatorn så att den fastnar, och man måste hålla upp skotern samt gasa för att få upp den igen (oftast) .
Tacksam för svar !
MVH