Fila/porta

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jag har en yamaha sm 300 som jag tog bort förgasaren på och såg att insuget inte var helt jämt utan de var nå små kanter som stack ner. Nu undrar jag om man kan ta bort dom?

 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Mycket viktigt att du rundar av kanterna in mot cylinder loppet. Så inte kolvringarna hakar i portarna och du får ett haveri
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
se även till att insugsgummit ansluter snyggt mot cyl ,verkar inte se ut som det ...
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Vad tror du att det kommer att ge, lite rappare på gasen???
Jag tror så här:
Dom har inte stoppat dit dom där för att dom tyckte att dom såg snygg ut utan dom har en funktion..
Vad jag tror så om du tar bort dom där så får du mer problem därför att....
För det första så hoppas jag att du lyfter av cylinder innan du börjar att slipa i den annars så har du ett ras på engång..
Men om du nu ska lyfta av cylinder så kommer du då att montera ihop me nya packningar eller stoppar du dit beggade??

Säker så kör du me dom gammla och skapar dig då problem genom att du inte får det helt tätt...=motor ras
Men om du nu stoppar dit nya packningar och monterar du tillbaka cylindern så kan du lyckas med att bryta av en kolvring, SKIT! säger du och kastar bort den avbrytna ringen och trycker tillbaka cylinder me nya packningar....
Så nu har du "porta" din cylinder till det sämre kan man säga..

Låt cyllen bara vara, den kommer aldrig bli så bra som du tror....
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
men vafan fila för satan. ta av cyllen fila så att de blir jämt och snyggt, rengör och stoppa dit den. om gamla packningarna är hela kan du ju använda dom annars kan du ju göra av mjölkpaket. och om ringen sitter på kolven lär den ju inte gå av i första taget Gunde. ta buntband och dra åt ringarna och så stoppar du på cyllen över kolvringen samtidigt som du drar ner buntbandet, sen drar du ner buntbandet till vevstaken och knippsar det, skit enkelt enligt mig. Så enligt mig, gör ett försök för fan, de kan inte bli sämre på en sm 300 (bara om du inte är noga).
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Jag tror så här:
Dom har inte stoppat dit dom där för att dom tyckte att dom såg snygg ut utan dom har en funktion..

Så du tror inte att det har å göra med att dom där kanterna uppstår vid gjutningen, och att man inte vill lägga till den merkostnaden som blir med att ta bort dom redan på fabrik...?

Du är inte så insatt i motortrimmning va?
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Såklart hade jag tänkt ta lös cylindern innan jag börjar, jag hade även tänkt byta packningar. Jag har även tänkt efter lite, insuget ser ju ut lite som när man jackar en kolv. Insuget är lite högre i mitten för att förlänga insugstiden och därmed öka effekten i toppregistret. Så jag tror jag skippar de har tills vidare.

Däremot har jag tänkt "rengöra" avgasporten! Ta en smärgelduk och polera bort sot och annan skit. Tror ni det kan göra motorn LITE piggare? Att rengöra avgassystemet finns även med på listan!
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Vad tror du att det kommer att ge, lite rappare på gasen???
Jag tror så här:
Dom har inte stoppat dit dom där för att dom tyckte att dom såg snygg ut utan dom har en funktion..
Vad jag tror så om du tar bort dom där så får du mer problem därför att....
För det första så hoppas jag att du lyfter av cylinder innan du börjar att slipa i den annars så har du ett ras på engång..
Men om du nu ska lyfta av cylinder så kommer du då att montera ihop me nya packningar eller stoppar du dit beggade??

Säker så kör du me dom gammla och skapar dig då problem genom att du inte får det helt tätt...=motor ras
Men om du nu stoppar dit nya packningar och monterar du tillbaka cylindern så kan du lyckas med att bryta av en kolvring, SKIT! säger du och kastar bort den avbrytna ringen och trycker tillbaka cylinder me nya packningar....
Så nu har du "porta" din cylinder till det sämre kan man säga..

Låt cyllen bara vara, den kommer aldrig bli så bra som du tror....
Jag ärvde min brorsas gamla sm 340 som han hade portat själv och den gick bara bättre efter portningen och inte har det spruckit nån kolvring:rolleyes:
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
De jag menade var att det är mycke jobb för så lite, kanske var lite otydlig ....
Hoppas du blir nöjd me portningen, glömt inte att justera förgasaren för mer soppa och att vikta på variatorn nu när du har mer pullver i motorn.

Hur viktar man på en sån där variator, blir det xtra skruvar på vikterna eller??