Finanskrisen

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag likt många andra här på forumet sitter ofta och fluktar på blocket efter lämpliga objekt. Min känsla som jag hade under sommaren var att priserna på skotrar var väldigt! låga. Jag har aldrig sett så billiga skotrar som just den här sommaren.

Nu under vintern så har priserna gått upp igen men herrejösses vad många skotrar det är till salu. Är 4500 annonser på skotrar normalt i November?

Det känns som om det är många som förköpt sig och sitter med allt för dyra lån.

Är det finanskrisen som gör att folk tvingas sälja eller är det så att hushållen fortfarande har gott om pengar och de säljs för att köpa nytt?

Oavsett så är det ju väldigt bra för oss som inte äger någon dyr maskin men tungt för de som gör....
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
_MIN_ Teori är följande.
Nu när vi är på väg in i en av de värsta låg kunjukterna på länge så blir oftast ens nöjen lidande tex, skoteråkning.
Även som du sa, många hade ekonomin när de bestälde sin '09 i Maj där någonstans men nu är det andra bullar.

Tror aldrig jag sett så många skotrar ute i november som i år häller,
det talar ju starkt på att antingen är priserna för höga, eller vill många göra sig av med sin skoter.

Inte alls många bytes annonser mot dyrare skotrar, mest mot billigare. Priserna tycker jag börjar sjunka lite (iaf på yamma fronten) har inte så bra koll på nått annat.
De var dyrare för några veckor sen men nu börjar nog folk inse hur lite köpare de finns där ute i landet.

Detta gäller framförallt skotrar i prisklassen 30'000 --->

//Rasmus
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det är onormalt många skoter annonser inne nu. Förra året var det inte lika många.. Men jag tror inte det beror på finanskrisen!
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
det känns för övrigt som att det är svårt att sälja grejer just nu.
 

masmannen

Medlem
13 jun 2005
44
0
1
48
Täby
Finanskrisen är en indirekt orsak, men det är också mycket psykologi. Helt klart mer begagnat på blocket m fl, men om lågkonjunkturen förvärras kommer den stora effekten på skotermarknaden märkas mot slutet av säsongen när återförsäljare har överlager, dvs läge för den som vill fynda nytt. Tänk också på att det mesta i skoterväg (Yamaha (?) och Lynx undantaget) är tillverkat i Nordamerika där fordonsmarknaden är stendöd. Om amerikanerna inte har råd med ny bil just nu ser det väl knappast ljusare ut på skoterfronten...

Det vore intressant om någon visste hur skotertillverkarna har det just nu, så det lika illa som med Ford, GM och Chrysler?