Finns det glasögon som ALDRIG immar?

Klassy

Medlem
12 jan 2015
25
0
1
Sundsvall
Jag har kört på Scott-brillor i mer än 15 år och har i aldrig blivit besviken. Jag kör skoter och har kört cross och enduro på rätt hög nivå, och de har ALDRIG immat NÅGONSIN! Fast jag kört 20minutes heat i crossen och suttit fast i ett par surhål i endurospåret, och självklart har jag kört fast oberäkneliga antal gånger på skotern.

På tal om hjälmen så har jag kört med HJC, Nolan, X-Lite och Airoh.
Airoh'n är riktigt jäkla bra och den bästa jag har ägt. Lite trång att få på sig men sitter som en smäck när man väl klämt in huvudet. Passar även bra med nackskyddet jag har när jag kör hoj.
Dock, inom en snar framtid, när jag skall köpa en ny hjälm så kommer det bli en Shoei!
Jag har varit och testat på affär och hos kompisar, etc. och jag är förälskad i dem, riktigt jäkla sköna, faktiskt ännu skönare än Airoh. Dock i just skoteråkning är Airoh'n riktigt bra eftersom att själva hakskyddet täcker stor del av ansiktet och förhindrar att man förfryser näsan etc i riktigt kalla förhållanden, har aldrig fryst om ansiktet när jag kört med Airoh'n.

Så jag tycker du skall köpa Scott glasögon samt en Airoh eller Shoei hjälm

Hjälmen väljer du utifrån vilken som passar ditt huvud bäst. Du MÅSTE testa hjälmen om du tänker beställa på nätet! ALLA olika märken skiljer sig stort ifrån varandra och det är högst personligt om vad du gillar och vilken form på huvudet du har. Testa på affär och beställ, eller stöd dina lokala ÅF genom att köpa hjälmen för lite dyrare, men ger dem möjligheten att kunna fortsätta serva dig :)

(Som Kenth sa ovan, köp två par brillor, dem kommer bli blöta och kalla om du tar en paus, oavsett märke)

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
ja kör med denna

http://www.stenmarksmaskin.se/klim-arctic-balaclava-p-18911.aspx?gclid=Cj0KEQiAl7KmBRDW6s-Xi_uT9OgBEiQAZdbbSc0DSbr282D57cXAzvRsv3SSJQpxFiTmRzpZBc1joZ8aAksn8P8HAQ

och en bra hjälm samt ett par bra brillor som sluter tätt.... så kommer du jätte långt
just nu testar jag http://www.stenmarksmaskin.se/klim-radius-blackout-gul-lins-p-19090-c-1168.aspx
och är riktigt nöjd...
stannar hjälpt till vid fast körningar utan att ta av hjälmen eller brillorna och flåsat som fan hittills bara 13 minus som kallast...
men som sagt så är 2 brillor super bra att ha...

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Nu har jag fixat En vattentät styrväska (cykelväska XL-sport, 49kr) och då jag ändå var tvungen att byta ut ena handtagsvärmaren så drog jag en till väskan (Rinab 2 st 239kr).
Hittade ett budgetalternativ till 600kr-balaklavan ovan, 18kr och 5 procent rabatt på det med koden CxYMoM: http://www.e-ville.com/sv/3194-sport-accessoarer/14261-ventilerande-ansiktsmask.html

Bytte linser i mina Scott och ska skaffa ett par till, men sneglar fortfarande på Ski-doo Helium eletric som jag länkade till ovan.

J

Jona$

killen 72 hur upplever du sömmarna på huvan samt hur svettig blir den vid mildare väder säg 0 runt -5c.

ztiler

Medlem
2 jan 2015
14
0
1
Skellefteå
Jag skulle vilja påstå att www.abom.com är det nya som kommer inför nästa säsong. Det kommer vara överlägset allt annat.

Det finns ett test på deras hemsida där deras nya testas i nån "fogmachine". Enligt videon klarar vanliga ca 15 sekunder. Dessa klarar 1.5 minut innan de avbryter testet. Ser mycket bra ut.

Räkna med ett pris på mellan 2-2.5k dock.

Edit: Dessa går ej förköpa eller boka ännu. Kickstarter är nedstängd och de tar ej emot förköp. "Håll koll på vår hemsida" är svaret från dom.

[video=youtube;BadA9MPNi9A]http://www.youtube.com/watch?v=BadA9MPNi9A[/video]

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Skidoo har ju brillor med uppvärmda glas som tydligen ska vara helt im fria , men nya glas lär ju inte vara billiga

Jo. Jag har koll på dem. Vilket jag nämnt ovan. Problemet verkar vara (förutom priset) att batteritiden är dålig.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Svettas som en gris och kan aldrig ha goggles... (provat 3 par scott, ett par dragon, ett par 509)

köpte ett par Klim radius (då dom tydligen ska vara överjävlig) och se på fan ... ingen imma alls. Däremot blir dom fuktig och tar jag av dom så fryser dom till is men 10 minuter på variatorskyddet så är dom redo igen..

Har bara provat dom 3 dagar så vi får väl se hur länge imskyddet sitter i men so far...

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Nu har dom släppt preorder på Abom brillerna som formligen dödar fukt och imma. www.abom.com

Har varit i kontant med dom varför deras fraktkostnad till sverige är snuskigt dyrt. Drog ett exempel för dom där jag beställde 2st kolvar för 75$ med express frakt, 45$ normal. Och dom ska ha 170$.
Storleksmässigt bör det paketet ha någorlunda samma mått samt bör kolvarna väga en hel del mer!

Så dom skulle titta in på det så får vi se. 249$ kostar ett par googles och 100$ för extra lins.

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Har alltid haft problem med imma, då jag svettas nå grymt. Provat det mesta utan framgång. Tills jag var på enduro tävling med total analmagnetism på glasögon. Då lånade jag kompisens Oakely Oframe med dubbel glas. Helt suveräna.
Köp några par, sen skadar det inte att det är en billig modell. Har fungerat suveränt för skoter oxå.

Men är det runt nollan, kör jag med vanliga gula skydds glasögon...skoter som enduro. Ganska kul vid start när alla enduro åkare står å putsar i sina 2000 kr brillor...å man fiskar upp sina 49:- Jula glasögon å drar iväg.

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
killen 72 hur upplever du sömmarna på huvan samt hur svettig blir den vid mildare väder säg 0 runt -5c.
ja är super nöjd med den combon... har hänt att det har börjat bli en tendens till imma i ovan kant typ pannan... men under huven i 5-10 min (liten paus) så är det ok igen...
det finns en variant på Klim huvan som ja har på sledstore köpte den till tjejen å hon e jätte nöjd med den...

känner inte av sömmarna
ja tycket inte att den är jobbigt varm heller
men ja svettas mer på över kroppen än på huvudet