Finns det något som är det vanligaste felet?

mr-bear

Medlem
8 aug 2006
12
0
1
Hallå. Ny här och nyfiken på scootrar (dom e så coola).. Nu undrar jag om man generellt kan säga att just detta är det vanligaste felet. Vad är det är förbrukningvaror på en scooter (förutom bränsle)?

Vilka underlag kan mna köra en scooter på?

Tacksam för svar //P

mr-bear

Medlem
8 aug 2006
12
0
1
plant underlag..*skratt* Tittar man på bilderna så är det ju inte så plant. Mattan vet jag vad det är men vad är remmen??

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
okej jo remmen är den som gör att mattan snurrar, i stort sätt som kedjan på en cykel. och en sak till inte för att vara elak eller nått liknande men säg inte scooter är du snäll, säg skoter i stället.
mvh// O

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Tycker du borde läsa nånstans hur en skoter är uppbyggd.. lixom att du frågar va sånna självklara frågor gör mig rädd.

mr-bear

Medlem
8 aug 2006
12
0
1
Quethec: vad ska jag säga till en sådan kommentar. Jag bor så långt i söder man kan komma i detta avlånga land och det närmsta jag kommit en skoter är på bild så jag får be så mycket om ursäkt att jag inte är uppväxt med skotrar som flera på detta forumet är.

Hade jag vetat hade jag inte frågat men man kanske inte vågar ställa frågor här som tycks självklara för er??

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
det där va ju jävligt onödigt...

Det där va ju jävligt onödigt skrivet Quethec men bra jag vet det... då ska man ju inte svara på några frågor som du ställer.... Jag mena det är inte så självklart för allihop!

Du mr. Bear va inte rädd för å fråga!

//Jonas

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
jag tycker inte ett var något fel med quetecs kommentar? dat var ju inget i den som riktades som något dåligt mot mr-bear.

Men jag måste nästan fråga en sak? om man bor så långt söder man kan komma i detta land, alltså i skåne, vad ska man med en SNÖskoter till då? på vintern där så regnar det ju bara och kanske kommer ner lite slask om man har tur.... och ja jag vet att det är så så det är inga fördommar jag har bara för att jag bor längst upp i sverige... tvärt om så är det nog att vi här uppe vet mycket mer om ni där nere och än vise versa. (finns inga pingviner här uppe och vi åker inte rensläde till skolan ;P)

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
mr-bear alltså du måste ju läsa lite om hur en skoter är uppbygd innan du frågar.. Sen om du endå inte fattar kan du ju fråga sånna "självklara" frågor.
Men lixom för mig känns de ungefär som du frågar "vilket material drivs en skoter utav?". Säger bara de... finns massa hemsidor där de iprincip står precis hur en skoter är uppbyggd.. läs igenom de sen kan du tänka på att köpa en.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Var den inte på gränsen?

Hade han velat vart lite mer konstruktiv så hade han ju kunnat tala om att snöskotrar inte har växellådor som bilar utan att det är variatordrift med en primär och en sekundär och rem emellan. (fast det fanns ju bilar med variator med. Daf/volvo 121 eller vad modellen var)

Sen till trådskaparen, så är ju snöskotrar till för att köra på snö. Kör man på andra underlag tex barmark så fås inte rätt kylning på detaljer i boggin/bandtunneln etc. Vilket även kan hända om man kör på väldigt hårdpackad snö eller på is.

Finns självklart undantag och dom som även byggt om endel så det funkar att köra längre på barmark. Rullboggie funkar ju bättre utan kylning än en med slides.
Sen går det ju att köra på vatten och ska man göra det nå längre stäckor så är det nog bäst att tejpa igen alla tänkbara hål i Huv och Baljan/botten på huven) För blir det för blött åt variatorn så börjar nog variatorremmen garanterat att slira och då sjunker det.

mr-bear

Medlem
8 aug 2006
12
0
1
sant.. bra fråga; vad ska man med en skoter till om man bor i skåne? Skåne har bara regn och slask på vintern.... mmm.. det har väl varit så. Förra vintern körde jag min relativt nyinköpta Opel Frontera (4x4) genom meterhöga drivor. Vintern innan det kunde jag inte komma hem för vägen var inte förbar (2 meter höga drivor). Snöskottningen som bestod av 2 st 4WD traktorer körde av vägen och kunde inte komma loss. Den vintern körde jag en helt annan bil (Vw Lupo).

Förutom detta så är jag uppvuxen i en bilverkstad och sjukt intresserad av allt motordrivet. Dessutom jobbar jag på ett relativt stort nordiskt företag med säte i helsingborg. Min uppgift där har blivit att ta fram tillbehör och servicedetaljer till MC, eu-moppar och dessutom snöskotrar.

plingan

Aktiv medlem
2 apr 2006
72
0
6
Jämtland
mr-bear skrev:
sant.. bra fråga; vad ska man med en skoter till om man bor i skåne? Skåne har bara regn och slask på vintern.... mmm.. det har väl varit så. Förra vintern körde jag min relativt nyinköpta Opel Frontera (4x4) genom meterhöga drivor. Vintern innan det kunde jag inte komma hem för vägen var inte förbar (2 meter höga drivor). Snöskottningen som bestod av 2 st 4WD traktorer körde av vägen och kunde inte komma loss. Den vintern körde jag en helt annan bil (Vw Lupo).

Förutom detta så är jag uppvuxen i en bilverkstad och sjukt intresserad av allt motordrivet. Dessutom jobbar jag på ett relativt stort nordiskt företag med säte i helsingborg. Min uppgift där har blivit att ta fram tillbehör och servicedetaljer till MC, eu-moppar och dessutom snöskotrar.
Du kan ju även ta och prova på en snöskoter på ett snöskotersafari någonstans uppöver för att känna på hur roligt det är med mycket snö och leder.
Innan du köper en så du är säker på att du vill ha en.
Hyr en stuga och far på skotersafari tycker jag vore en god ide!

Fejdan

Välkänd medlem
25 jul 2006
244
0
16
35
Vuollerim
plingan skrev:
Du kan ju även ta och prova på en snöskoter på ett snöskotersafari någonstans uppöver för att känna på hur roligt det är med mycket snö och leder.
Innan du köper en så du är säker på att du vill ha en.
Hyr en stuga och far på skotersafari tycker jag vore en god ide!
hehe helt rätt! kom upp till norr och känn på riktig snö!

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag minns för ett gäng år sedan så fick försvrsmakten i norra sverge hjälpa skåningarna pga att de var totalt insnöade typ BANDVANGNS VINTER så nog snöar det i skåne ,riktigt mycke ibland dessutom.
En våt dröm är att tvingas ta skotern till jobbet
Välkommen i gänget Mr Bear :)

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag tror det är så att det är mycket snö men dock i mindre period än mer norrut. I Skåne har det väl varit ruskigt med snö dom senaste 2 åren men det kommer väl inte lika "tidigt" och försvinner inte lika sent?

PS. Med harlortarna menar jag att vintrarna kommer allt senare nu :(