Fixa eget variator kit till xp 600 tnt

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Hejhej!
nu har man testat lite mer och känner mig mer än nöjd! har dock inte klickat ner något ännu, men problemet kan ha berot på min 197 orginal rem som suttit på sen den var ny (120mil) = utnött.. la på en 383 som dock korden var borta ca 2cm men inget har hänt trots mitt test! höll varven mellan 7900-8200 :)) trodde absolut att jag skulle kört fasst men efter 44matta och dessa fjädrar så törs man köra själv utan att vara rädd att slita ihjäl sig.

men har en fundering ska köpa ny rem och vad rekomenderar ni då? finns det något bra förutom brp 197?? kör inte så gärna med 383 då jag vet att den är kass litar inte på den, trots att jag gjort en massa med skotern sedan ifjol.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Johanna: Låter skitbra, kul att de blev skillnad.. men de ska de blir haha.. 500SS är en bra motor, den matar fint.

383 fungerar dock bra på 500SS, MEN den rem jag rekommenderar är Carlisle X803. Superbra rem!
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Johanna: Låter skitbra, kul att de blev skillnad.. men de ska de blir haha.. 500SS är en bra motor, den matar fint.

383 fungerar dock bra på 500SS, MEN den rem jag rekommenderar är Carlisle X803. Superbra rem!
Kan bara hålla med...jag kör med X803 och den funkar bäst!
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Kan bara hålla med...jag kör med X803 och den funkar bäst!
Fick du ändra clickern på variatorn på din när du böt till den remmen? XS803 är mjukare än BRPremmarna o kan göra så att den varvar 100-200 rpm mindre, MEN det är lätt fixat genom att klicka upp variatorn =)
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
383 har fungerat bäst av dom remmar jag provat.

Schimsa ut variatorn, det gör skillnad.
ja köpte 383 ifjol och körde inte särsilt långt till korden var borta en bit blev arg o la på den gammla 197 men nu är den slut som artist.. jag har fått linjerat variatorerna (mycke jobb) iår, så det kan ju hända att den håller bättre nu men vill inte chansa!

Funderar på dessa två ;
ultimax3 90-140-4352
UltiMaxXS 90-803

men är xs värt 400:- mer?

och sen vet jag inte om jag håller med om att 500ss matar på bra.. hade ju inte skadat med 20 hk till ;)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag har ingen erfarenhet av 4352an men nog fungerar den säkert också bra.. har du råd med 400 kr till, satsa på UltiMAXen.

Något som kan vara bra att komma ihåg är att Carlisle har SKITBRA garantier på sakerna, så går remmen sönder på nå konstigt vis, ta med kvitto och gå in till stället du köpte den av o be att få en ny :)
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Jag har ingen erfarenhet av 4352an men nog fungerar den säkert också bra.. har du råd med 400 kr till, satsa på UltiMAXen.

Något som kan vara bra att komma ihåg är att Carlisle har SKITBRA garantier på sakerna, så går remmen sönder på nå konstigt vis, ta med kvitto och gå in till stället du köpte den av o be att få en ny :)
får se vad det blir men får vara nöjd med 120 mil på 197an, lät ju inte dumt med garanti på en rem!
 

veven

Medlem
13 dec 2004
26
0
1
UMEÅ
Jag har en TNT-09 med 22/45, 44:as matta och 383 med original variatorgrejjor (160/320 Primär, svart sekundär)
clicker 2, vid -5 grader och lite moddig led (kall snö) så vid 100 och jag ger fullt så varvar den 8100 och när jag når 125 så varvar den 8300.

Nu vid + 0,5 och hårt packat före,
clicker 3 så vid 100 och jag ger fullt så varvar den 8100-8200 och när jag når 125 så varvar den 8400.
Vid 125 känns det som om den inte kommer att gå just fortare än 130 kanske

Att den varvar så pass med 44:ans matta tycker jag är lite märkligt!
Jag vill även ha upp tillslaget till 4000

Vad skall jag göra? 200/290 eller 230/320 och lägga till X gram, vad är bättre?
Vill gärna ha kvar original sekundär pga kör en del touring också.
 
Last edited:

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
200/290 låter ju klockrent på 412 rampen , då får du ganska precis 4000 i startvarv + att du slipper vikta på och kan kanske gå upp på 3:an på klickern.

mindre vikt ger bättre backshift.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
AnimaL är på rätt spår men jag kan inte riiiiiiktigt hålla med han att det är den optimala variatorsetupen för skotern.

Vill du får upp inslaget till kring 4k då ska du sätta in en fjäder med 200 i starttryck. MEN AnimaL säger 290 för att sänka toppvarvet.. där håller jag inte riktigt med.. sätt in en 200/320 (BRP #414 762 800) fjäder och VIKTA på istället. Clicka ner variatorn till läge 3, så viktar du på 2g, då bör du ha ca 7900-8000 på mätaren, sedan clickar du upp till 4an. Då bör du ha 8000-8150 rpm på mätaren i alla lägen.

Jag anser att ju mera vikt en variator har ju bättre går den.

Ang backshift så fixa en annan helix med flackare vinkel, vikta inte ner :)
 

veven

Medlem
13 dec 2004
26
0
1
UMEÅ
IamFredrik, Animal Okey,lite att bita i. Om jag sätter in 200/320 och viktar låt säga 2 gram, hur mycket sjunker tillslaget med då (med 2 gram)? Var köper jag viktpinnarna?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Inslagsvarvet (tillslaget) sänks INTE av vikter, utan av fjäder

Tänk dig följande scenario:

160/320, då har du kring 3600 rpm inslag och 8200 toppvarv
200/320 då har du kring 4000 rpm inslag och 8200 toppvarv
140/320 då har du kring 3200 rpm inslag och 8200 toppvarv
160/300 då har du inslag 3600 rpm inslag och 7800 toppvarv
160/340 då har du kring 3600 rpm inslag och 8400 toppvarv

Hänger du med?

Lägre starttryck = Lägre inslag
Högre starttryck = Högre inslag
Lägre sluttryck = Lägre toppvarv
Högre sluttryck = Högre toppvarv

Du har 16.5 G i nu. Du kan köpa original men jag rekommenderar du köper ett justerbara viktpinnar så du kan laborera själv för EXAKTA rpm
 

veven

Medlem
13 dec 2004
26
0
1
UMEÅ
Okey,tack jag hänger med. bra förklaring. Tänkte på att förut på Arctic:en så med tyngre vikter så påverkades faktiskt tillslaget en del också.
Nåväl, -hörde att det finns olika justerbara satser, med och utan tungsten att köpa,var skaffar jag dessa till rätt kurs.
Är det en TRAIII jag har?
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Du kan i början anta att 1 gram motsvarar ca 100 varv mindre (Toppvarv!)

Så 2 gram är ca 200varv men om du menar 2 gram per arm så blir det ju ca 600 varv mindre
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Du kan i början anta att 1 gram motsvarar ca 100 varv mindre (Toppvarv!)

Så 2 gram är ca 200varv men om du menar 2 gram per arm så blir det ju ca 600 varv mindre
1g är ca 100 rpm, jo :)

Nja det stämmer inte... om man lägger 2g per arm så blir det totalt 200 rpm mindre, inte 3x200 = 600 rpm mindre.. det hade ju varit omöjligt att kalibrera då och variatorn hade ju blivit oval tillslut om man kör olika vikter i olika armar :D
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
1g är ca 100 rpm, jo :)

Nja det stämmer inte... om man lägger 2g per arm så blir det totalt 200 rpm mindre, inte 3x200 = 600 rpm mindre.. det hade ju varit omöjligt att kalibrera då och variatorn hade ju blivit oval tillslut om man kör olika vikter i olika armar :D
Okej , jag är ingen expert på detta , jag kan ha missförstått att det räknas på ett gram per arm = 100 varv

Men hur du får det till att jag menar att man skulle ha olika vikt i armarna fattar jag inte och det menade jag inte heller ;D

Förövrigt så kan man väl lägga in hur lite vikt man vill på en justerbar viktpinne? Det är ju bara att slipa ner stopskruvarna till önskad vikt!

Bra att du rättar mig dock ang den totala vikten! :D
 

veven

Medlem
13 dec 2004
26
0
1
UMEÅ
Jag har en TNT-09 med 22/45, 44:as matta och 383 med original variatorgrejjor (160/320 Primär, svart sekundär)
clicker 2, vid -5 grader och lite moddig led (kall snö) så vid 100 och jag ger fullt så varvar den 8100 och när jag når 125 så varvar den 8300.

Nu vid + 0,5 och hårt packat före,
clicker 3 så vid 100 och jag ger fullt så varvar den 8100-8200 och när jag når 125 så varvar den 8400.
Vid 125 känns det som om den inte kommer att gå just fortare än 130 kanske

Att den varvar så pass med 44:ans matta tycker jag är lite märkligt!
Jag vill även ha upp tillslaget till 4000

Vad skall jag göra? 200/290 eller 230/320 och lägga till X gram, vad är bättre?
Vill gärna ha kvar original sekundär pga kör en del touring också.
:ciao:Glömde tala om att vid testet +0,5 så vek jag ut i ospårad djupsnö, körde ca 40 och gasade fullt då gick den upp till 7900 och skottade sig upp till 8000 där den höll sig medans den grävde den hela tiden
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nu är inte min 383 så jävla bra längre, så funderade på om det finns någon åf-lista för carlisle-remmar, eller något annat smidigt sätt att få tag i en sådan, kanske finns någon handlare som kastar såna efter en?