Generellt sett tycker jag att vi ska värna om att fjällräddningen ska vara gratis. Men man bör kanske titta på var gränsen ska gå. Skoteråkare som åker ut utan utrustning borde kanske betala sin egen räddning, säger Dick Johansson, auktoriserad bergsguide från Kiruna.
hur får man fjällvana utan att vara i fjällen man kan hyra en guide men det har ju i regel bara rika råd med i längden ,bara rika maäniskor i fjällen alltså.
Det var ju inte det som avsågs utan faktiskt Dick Johanssons reflektion om att skoteräkande turister skall betala sin eventuella räddning men inte fotvandrande eller skiidåkande turister med samma förutsättningar dvs fel utrustning/kläder/vana/kunskap
Krister Hammarbergs åsikt är ju mer förståelig den riktar sig till alla som visstas i fjällen,hänger alltså inte ut skoteråkare som fredlösa individer som alltid ska betala hela kalaset
detta dravel kommer väl antagligen från snofed/fjällsäkerhetsrådet ellr vad Stig
Visst går det att rycka några lösa citat ur en tidning och tolka det som man själv vill. Och kanske sätta kaffet i halsen !
Men tanken med det hela är ju att dom som besöker fjällen oavsett om man är fjällvandrare, skidåkare, bergsklättrare, skoteråkare och råkar ut för situationer som beror på ren nonchalant beteende, okunskap, brister i utrustning mm. och som leder till att en räddningsoperation dras igång, ska kanske börja att betala delar av dom utryckningskostnader som vi skattebetalare står för idag.
Att det sedan finns människor som har olika åsikter, i alla riktningar är väl mer konstigt om det inte fanns. Så att en bergsguide tycker att speciellt snöskoteråkare ska betala för sig, men att bergsklättrare kanske ska slippa betala, tror då inte jag går igenom.
Du har en fundering hur man skaffar sig fjällvana.
Visst kan man hyra sig en fjällguide, och det måste man kanske överväga som nybörjare om man inte har någon annan lösning, men det är ju ditt liv din plånbok, du bestämmer ju själv.
Men när jag själv började vara i fjällen, så for jag inte iväg ensam, utan man följde fjällvana kompisar och bekanta som man kände, såg hur dom betedde sig, vad för slags utrustning dom hade, ställde frågor osv. på så sätt så skaffade jag mig min kunskap. Man for inte heller flera mil ut i fjällvärlden som nybörjare, om man inte hade fjällvant folk med sig. Idag så vet jag hur jag kan överleva tex. en snöstorm på kalfjället osv.
Man ska nog även prova och öva med sin utrustning innan man far iväg. tex. prova att resa sitt fjälltält hemma på gården, innan man åker iväg, så att man vet hur tältet reses och att det är komplett när man ska resa det när man kommer fram, kanske i en eventuell snöstorm.
Men människor utan fjällvana och som aldrig har varit i fjällen vintertid, bör inte fara själva rakt ut i fjällvärlden, även om vädret är bra. Utan man håller sig nära dom större vägarna och turistannläggningar som man bor i. För vädret kan växla fort. Man har kanske inte heller rätt utrustning med sig som nybörjare eller vet hur den fungerar, antagligen så har man inte den rutin som krävs för att vända i tid, vid sämre väder, eller bedöma när man ska stanna och eventuellt gräva ner sig. Sedan allt eftersom så kan man ju sent på våren när vädret i regel är stabilare göra lite längre utflykter, men aldrig ensam. Sedan upptäcker man nog att man kan klara sig själv i en alpin miljö, när man dels även skaffat sig bättre utrustning och vet hur den fungerar, samt egen rutin.
Men visst vi lever ju i ett fritt land, så det är ju bara att dra iväg, men jag håller med i grundtanken i artikeln att man nog måste stå för dom eventuella kostnader som man åsamkat det allmänna om man har överskattat sin förmåga, eller har fel utrustning oavsett om man fjällvandrar, bergsklättrar, åker skidor eller kör snöskoter.
Men att vid rena olyckor så ska man givetvis inte behöva betala för mer än det egna lidandet.
Om man läser artikeln så framgår det väl kanske inte så tydligt vem som har aktualliserat frågan, men jag tror dock att man sysslar med lite väl mycket konspirationsteorier om man tror att det är snofed som ligger bakom artikeln i nsd i vart fall. Jag själv antar att det är dom som idag står för kostnaderna som vill att frågan aktualiseras.