Fjällräddningen ! ?

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
hej på er alla ,när jag läste nsd till frukosten så satte jag nästan kaffet i vrångstrupen :eek: man diskuterade bland annat vem som skall betala utryckningarna,en fjällräddare ansåg att skoterförare utan utrustning bör bekosta sina egna räddningar för de kör ju skoter...
Bör inte fjällräddningen vara lika för alla som behöver hjälp :confused:
ett antagande ,men är det inte mest turister från södra sverge o övriga eu som har en övertro på sin förmåga som oftast hamnar i nöd dvs trött orkar inte längre
och då måste de flygas hem :rolleyes:
skoter folket ska alltid klara sig skälva, tydligen ligger det djupt rotat i vissa mäniskors tankesätt.
http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=64687&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

Last edited:

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Håller med, fjällräddningen bör ha som första prioritet att rädda mäniskor i nöd.. oavsett vad vederbörande hade med sig för utrustning. För vad blir nästa steg annars? Att bradkåren inte släcker mitt hus när det brinner, bara för att jag inte hade brandvarnare...

Nygge

Välkänd medlem
7 feb 2005
118
0
6
vännäs
Håller med, fjällräddningen bör ha som första prioritet att rädda mäniskor i nöd.. oavsett vad vederbörande hade med sig för utrustning. För vad blir nästa steg annars? Att bradkåren inte släcker mitt hus när det brinner, bara för att jag inte hade brandvarnare...

håller med till 100% det verkar ju helt sjukt

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Håller med, fjällräddningen bör ha som första prioritet att rädda mäniskor i nöd.. oavsett vad vederbörande hade med sig för utrustning.
Länstyrelsen eller den enskilde, vart går gränsen ?

Man kommer ju inte heller vägra rädda människor i nöd efter vad för slags utrustning man har.

Man menar t.ex. att ovana fjällvandrare (eller skoteråkare!) som utan kunskap och navigationshjälpmedel som ger sig av från en fjällstation på egen hand och kommer vilse, bör kanske måsta stå för en del kostnader av en eventuell räddningsinsats.
Eller att man har övervärderat sin kondition, och inte orkar gå till närmaste väg, vad göra ?
Ja nu är det bara att ringa fjällräddningen och bli helikopterskjutsad tillbaka, ska denna service vara gratis ?

Eller att man som skoteråkare t.ex. ger sig ut på fjället utan kunskap och utrustning för att t.ex kunna gräva ner sig i händelse av dåligt väder.
Det blir då ett väderomslag till sämre väder, och man har inte klarat av att läsa naturens tecken på sämre väder och vända i tid. Man har ingen utrustning att gräva ner sig med, utan fjällräddningen måste rycka ut akut, man blir givetvis räddade, men vem ska betala ?
Hade man istället haft fjällvana och kunskap att bedöma stuationen vid t.ex väderomslag och haft utrustning för att gräva ner sig för att kunna avvakta bättre väder, så hade ju kanske inga fjällräddare behövt rycka ut.

Men fortfarande så kommer man ju givetvis att slippa stå för räddningsinsatsen när det är fråga om rena olyckor.
så har då jag själv tolkat detta.

Last edited:

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Nu var det ju inte det som avsågs här.
Utan vem ska betala notan, efter en räddningsinsats ?
Länstyrelsen eller den enskilde, vart går gränsen ?

Man kommer ju inte heller vägra rädda människor i nöd efter vad för slags utrustning man har.
Hmmm.. Ja vart går den gränsen?? Det kan ju inte va meningen att man kan ringa fjällräddningen gratis, bara för att man råkat bli skitnödig, å glömt pappret hemma...

Nu är nog detta ovanligt hoppas jag, men om jag förstår rätt fullt möjligt.(Hoppas att jag har FEL..)

Känns inte som att jag vill betala skatt till länsstyrelsen för en "sån" räddnings operation...

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
Generellt sett tycker jag att vi ska värna om att fjällräddningen ska vara gratis. Men man bör kanske titta på var gränsen ska gå. Skoteråkare som åker ut utan utrustning borde kanske betala sin egen räddning, säger Dick Johansson, auktoriserad bergsguide från Kiruna.

hur får man fjällvana utan att vara i fjällen :rolleyes: man kan hyra en guide men det har ju i regel bara rika råd med i längden ,bara rika maäniskor i fjällen alltså.
Det var ju inte det som avsågs utan faktiskt Dick Johanssons reflektion om att skoteräkande turister skall betala sin eventuella räddning men inte fotvandrande eller skiidåkande turister med samma förutsättningar dvs fel utrustning/kläder/vana/kunskap

Krister Hammarbergs åsikt är ju mer förståelig den riktar sig till alla som visstas i fjällen,hänger alltså inte ut skoteråkare som fredlösa individer som alltid ska betala hela kalaset

detta dravel kommer väl antagligen från snofed/fjällsäkerhetsrådet ellr vad Stig

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Generellt sett tycker jag att vi ska värna om att fjällräddningen ska vara gratis. Men man bör kanske titta på var gränsen ska gå. Skoteråkare som åker ut utan utrustning borde kanske betala sin egen räddning, säger Dick Johansson, auktoriserad bergsguide från Kiruna.

hur får man fjällvana utan att vara i fjällen :rolleyes: man kan hyra en guide men det har ju i regel bara rika råd med i längden ,bara rika maäniskor i fjällen alltså.
Det var ju inte det som avsågs utan faktiskt Dick Johanssons reflektion om att skoteräkande turister skall betala sin eventuella räddning men inte fotvandrande eller skiidåkande turister med samma förutsättningar dvs fel utrustning/kläder/vana/kunskap

Krister Hammarbergs åsikt är ju mer förståelig den riktar sig till alla som visstas i fjällen,hänger alltså inte ut skoteråkare som fredlösa individer som alltid ska betala hela kalaset

detta dravel kommer väl antagligen från snofed/fjällsäkerhetsrådet ellr vad Stig
Visst går det att rycka några lösa citat ur en tidning och tolka det som man själv vill. Och kanske sätta kaffet i halsen !

Men tanken med det hela är ju att dom som besöker fjällen oavsett om man är fjällvandrare, skidåkare, bergsklättrare, skoteråkare och råkar ut för situationer som beror på ren nonchalant beteende, okunskap, brister i utrustning mm. och som leder till att en räddningsoperation dras igång, ska kanske börja att betala delar av dom utryckningskostnader som vi skattebetalare står för idag.

Att det sedan finns människor som har olika åsikter, i alla riktningar är väl mer konstigt om det inte fanns. Så att en bergsguide tycker att speciellt snöskoteråkare ska betala för sig, men att bergsklättrare kanske ska slippa betala, tror då inte jag går igenom.

Du har en fundering hur man skaffar sig fjällvana.
Visst kan man hyra sig en fjällguide, och det måste man kanske överväga som nybörjare om man inte har någon annan lösning, men det är ju ditt liv din plånbok, du bestämmer ju själv.

Men när jag själv började vara i fjällen, så for jag inte iväg ensam, utan man följde fjällvana kompisar och bekanta som man kände, såg hur dom betedde sig, vad för slags utrustning dom hade, ställde frågor osv. på så sätt så skaffade jag mig min kunskap. Man for inte heller flera mil ut i fjällvärlden som nybörjare, om man inte hade fjällvant folk med sig. Idag så vet jag hur jag kan överleva tex. en snöstorm på kalfjället osv.

Man ska nog även prova och öva med sin utrustning innan man far iväg. tex. prova att resa sitt fjälltält hemma på gården, innan man åker iväg, så att man vet hur tältet reses och att det är komplett när man ska resa det när man kommer fram, kanske i en eventuell snöstorm.

Men människor utan fjällvana och som aldrig har varit i fjällen vintertid, bör inte fara själva rakt ut i fjällvärlden, även om vädret är bra. Utan man håller sig nära dom större vägarna och turistannläggningar som man bor i. För vädret kan växla fort. Man har kanske inte heller rätt utrustning med sig som nybörjare eller vet hur den fungerar, antagligen så har man inte den rutin som krävs för att vända i tid, vid sämre väder, eller bedöma när man ska stanna och eventuellt gräva ner sig. Sedan allt eftersom så kan man ju sent på våren när vädret i regel är stabilare göra lite längre utflykter, men aldrig ensam. Sedan upptäcker man nog att man kan klara sig själv i en alpin miljö, när man dels även skaffat sig bättre utrustning och vet hur den fungerar, samt egen rutin.

Men visst vi lever ju i ett fritt land, så det är ju bara att dra iväg, men jag håller med i grundtanken i artikeln att man nog måste stå för dom eventuella kostnader som man åsamkat det allmänna om man har överskattat sin förmåga, eller har fel utrustning oavsett om man fjällvandrar, bergsklättrar, åker skidor eller kör snöskoter.
Men att vid rena olyckor så ska man givetvis inte behöva betala för mer än det egna lidandet.

Om man läser artikeln så framgår det väl kanske inte så tydligt vem som har aktualliserat frågan, men jag tror dock att man sysslar med lite väl mycket konspirationsteorier om man tror att det är snofed som ligger bakom artikeln i nsd i vart fall. Jag själv antar att det är dom som idag står för kostnaderna som vill att frågan aktualiseras.

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
Stig du tolkar en massa saker på ditt eget lilla vis,de flesta andra här verkar tolka det på samma sätt som jag.
Jag är inte fulllärd vad gäller livet o hur man kan överleva i olika situationer men hyffsat,och jag funderar definitivt inte hur man skaffar sig fjällvana.
(jag försökte vara lite ironisk)

Alla håller nog med om att man bör veta vad man ger sig in på ,så att man inte skadar sig skälv eller till och med de som skall rädda en.
Oavsett vad man gör, prommar i fjällen,seglar etc,så överskattar många sin förmåga alltså ingen gör det med flit.
Jag kan tycka att en del uppdrag varit helt onödiga pga bristen på nödsituation och ev onödigt risktagande för räddningspersonal men kostnader finns även om de är standby.

Har man inte fjällvana stanna hemma eller ha med någon kunnig som kan leda turen ,enkelt.

men det var inte det jag reagerade på utan just att det bara var skoterfolk som skulle få betala sin räddning o inte övriga vilket jag anser är fel.
Att snofed trampat i klaveret vet ju alla som har skoter och att det finns folk på furumet som försvarar den ena stolligheten efter den andra.
Läs artikeln igen.

Last edited:

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Följden kommer att bli att anhöriga tittar i börsen först innan de ringer till
fjällräddningen. När man då ringer är det kanske för sent.Han fick klara sig
själv vi hade slut på löningen?!!!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig du tolkar en massa saker på ditt eget lilla vis,de flesta andra här verkar tolka det på samma sätt som jag.
Jag är inte fulllärd vad gäller livet o hur man kan överleva i olika situationer men hyffsat,och jag funderar definitivt inte hur man skaffar sig fjällvana.
(jag försökte vara lite ironisk).
Jag har läst om artikeln, kan inte förstå hur man kan tolka artikeln som att det är bara vi skoteråkare som ska måsta betala för dom "Onödiga" utryckningar.

Alla håller nog med om att man bör veta vad man ger sig in på ,så att man inte skadar sig skälv eller till och med de som skall rädda en.
Oavsett vad man gör, prommar i fjällen,seglar etc,så överskattar många sin förmåga alltså ingen gör det med flit.
Jag kan tycka att en del uppdrag varit helt onödiga pga bristen på nödsituation och ev onödigt risktagande för räddningspersonal men kostnader finns även om de är standby.
Kostnaderna för dom lokala fjällräddarna som finns stand-by är noll kronor så länge dom inte övar eller är ute på skarpt uppdrag. Helikoptrar som står still på backen kostar oxå betydligt mindre än när dom flyger, däremot så kostar givetvis helikopterbesättningarna som har jour även när dom inte flyger. Så nog är kostnaderna betydligt mindre så länge man slipper vara ute och undsätta folk.

men det var inte det jag reagerade på utan just att det bara var skoterfolk som skulle få betala sin räddning o inte övriga vilket jag anser är fel.
Har som sagt läst om artikeln flera gånger kan ej finna ditt påstående, att det är tänkt att det bara just ska vara skoterfolket som ska betala.
Men givetvis om man lägger ihop vad två skilda människor uttrycker i artikeln så kan man säkert med lite fantasi få till att det bara är skoterfolket som ska måsta pröjsa.

Att snofed trampat i klaveret vet ju alla som har skoter och att det finns folk på furumet som försvarar den ena stolligheten efter den andra.
Läs artikeln igen.
Den åsikten delar flera med dig. Mycket har dom kanske gjort som inte har blivit helt rätt, men att påstå att det är snofed som ligger bakom just detta är nog lite väl långsökt.

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
det är inte snofed som står bakom denna artikel men de stödjar nog Dicks funderingar ,och kommer med förslag att skotertrafiken ska beläggas med avgifter som ska finansiera fjällräddningen,typ så tror jag .
för vi har ju verkligen stöd av våran riksorganisation :rolleyes: IRONI

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
det är inte snofed som står bakom denna artikel men de stödjar nog Dicks funderingar ,och kommer med förslag att skotertrafiken ska beläggas med avgifter som ska finansiera fjällräddningen,typ så tror jag .
för vi har ju verkligen stöd av våran riksorganisation :rolleyes: IRONI
Vad får dej att tro att snofed skulle ligga bakom det är enkelt o kolla ring deras kansli eller meila så får du svar.
Att kasta ur sej ogrundade påståenden om snofed i ett forum som denna är inget plus för nån av oss o TUVÄRR så kommer dom oftast från dej konan.
Vad jag förstår så är inte du medlem i en snofed ansluten klubb vilket gör att jag har svårt att se varför du kritiserar snofed o dess arbete.
Snofed representerar ju sina medlemmar o jobbar utifrån det mandat dom fått från årsmötet.

Vad jag förstår så är artikeln inget ofisiellt uttalande från FSR utan ett uttalande av en privatperson.

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
ska man skratta eller gråta nu ? inget negativt är ogrundat efter den gångna vinterns påståenden,dementier etc ( alla vet vad jag syftar på ) det finns ju faktiskt viss anledning till att jag o andra inte tycker snofed gör det de borde göra .

Last edited:

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Jag har läst om artikeln, kan inte förstå hur man kan tolka artikeln som att det är bara vi skoteråkare som ska måsta betala för dom "Onödiga" utryckningar.
Håller med dig Stig, som ja förstår så syftar dom inte bara på oss skoteråkare utan alla som är ute i fjällen utan kunskap. Som jag förstår de är det mer ett exempel om hur de skulle kunna vara.

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Vad får dej att tro att snofed skulle ligga bakom det är enkelt o kolla ring deras kansli eller meila så får du svar.
Att kasta ur sej ogrundade påståenden om snofed i ett forum som denna är inget plus för nån av oss o TUVÄRR så kommer dom oftast från dej konan.
Vad jag förstår så är inte du medlem i en snofed ansluten klubb vilket gör att jag har svårt att se varför du kritiserar snofed o dess arbete.
Snofed representerar ju sina medlemmar o jobbar utifrån det mandat dom fått från årsmötet.

Vad jag förstår så är artikeln inget ofisiellt uttalande från FSR utan ett uttalande av en privatperson.
är du helt bakom flötet eller? är de att representera sina medlemmar när man står bakom ett förslag som vill förbjuda "racer-skotrar med 32mm mattkammar"?

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
är du helt bakom flötet eller? är de att representera sina medlemmar när man står bakom ett förslag som vill förbjuda "racer-skotrar med 32mm mattkammar"?
japp det visar sej på årsmötet det är ju dom som väljer styrelse eller hur, funkar det inte så i eran klubb.

anledningen till den diskutionen som du pekar på är ju att så otroligt många förare bryter mot lagar o regler tex körning i förbudsomr i fjälls vilket ochså har påpekats från polisen länsstyrelen mfl.
jag förstår inte vad man ska med 100+ hk till jag har själv haft en tundercat men vad skulle jag med den till han gick inte i snö o drog grymt med soppa den byttes in mot en lynx 59a bästa skotern jag haft o nu blir det en ny till vintern.

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
japp det visar sej på årsmötet det är ju dom som väljer styrelse eller hur, funkar det inte så i eran klubb.

anledningen till den diskutionen som du pekar på är ju att så otroligt många förare bryter mot lagar o regler tex körning i förbudsomr i fjälls vilket ochså har påpekats från polisen länsstyrelen mfl.
jag förstår inte vad man ska med 100+ hk till jag har själv haft en tundercat men vad skulle jag med den till han gick inte i snö o drog grymt med soppa den byttes in mot en lynx 59a bästa skotern jag haft o nu blir det en ny till vintern.
så endast för att din skoter inte gick i snö och drog massvis med soppa så betyder det att alla andra skotrar med 100+ hk gör det också? Inte min iaf. Mitt förtroende för snofed är inte heller de bästa...

Vad gäller texten så förstår jag det (som stig) som att de syftar på fjällvandrare, skidåkare och liknande också, inte bara skoteråkare?