Fläkt Vs Vätske

Vätske vs Fläkt


  • Totalt antal som röstat
    474

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
Vem vinner?
Jag tycker att det självklara valet borde vara vätske, bättre kylning och säkrare än fälkt är några av fördelarna.
Men så finns det ju dom som hävdar att fläkt är minst lika bra om inte bättre. "du behöver inte köra ut i puder på våren för att få kylning" Är en sak man hör ofta.

Vilken är bäst? Skriv Vätske i början av ditt svar samt MOTIVERING och vise versa vid Fläkt.
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Tycker fläktisar är mycket mera drivsäkra än vätske, men vätske är ju mycket mera effekt.
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej ..
Beror väl mest på hur jag ska använda skotern,bus å lek =vatten

dra pulka å köra i skog mm mm så e då en fläktis inte just nått sämre
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
Mats_ skrev:
Tycker fläktisar är mycket mera drivsäkra än vätske, men vätske är ju mycket mera effekt.
Varför skulle fläkt vara mer driftsäkra? det är ju så att om en fläktis går för varm så skär den ju efter ett tag, och med vätske så hinner ju kylarvätskan börja koka innan motorn skär, å du märker om kylarn kokar tro mig, om inte annat så lär du väl de när den kokar över och det börjar spruta vätska upp u huven och en massa rök när vätskan när de varma delarna så som topplock, pipor osv
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
hehe, du baktalar dej själv för du har tydligen kokat en och annan vätskekyld maskin. Nää, tacka vet jag fläktkylt och gärna Polaris för om motorn snurrar då snurrar fläkten också (direktdrift) bara att gasa, gud va skööönt
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Habbeli skrev:
hehe, du baktalar dej själv för du har tydligen kokat en och annan vätskekyld maskin. Nää, tacka vet jag fläktkylt och gärna Polaris för om motorn snurrar då snurrar fläkten också (direktdrift) bara att gasa, gud va skööönt
Problemet är då det är varmt ute, snö, slask eller vad det nu är håller 0 grader eller kallare vilket håller en vätskekyld på bra temp, men en fläktis baserar sin kylning på omgivande luftens temp, så är det en varm vårdag så är risken mycket stor att den går varm.

Nackdelen är väl då det är tokhårt skarföre ute, då kanske man måste ha isrivare på en vätskemodell, men isrivarena måste man även ha för att slidsen inte skall brinna upp så...
 
E

Ej medlem/Inloggad

Fläktisar = Hårtorkar

Fläktisar har bara ett användningsområde = som Hårtorkar.
Överträffas dock iregel av dom elektriska modellerna.
Thats it guys ! ;-)
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Vad jag saknar från min gamla fläkt är hur lite man behöver bry sig om underlaget.

nya slaits går på nån hundring om man nu skulle bränna dom till skillnad från motor haveri...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Vätske. Så länge du har bra kylelement är det ingen risk att det skär. Kanske om det går sakta men det gör det i stort sett aldrig ändåså :D Mer effekt får du dessutom fast lite mer vikt men det jämnar ut sej..

Men fläkt är bra på sina sätt också..
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Vattenkylning och ett fläktkylt element som på en bil skulle göra att man inte är beroende av att köra för att få kylning. Bra på is och hårda leder också.
 

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
Det skulle nog kunna vara ganska praktiskt, och så mycket tyngre skulle det inte bli. Kylelementen sitter ju redan där. Det är en liten fläkt som tillkommer, och en sån väger ju inte så mycket.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Till Polaris fanns det frontkylare att köpa iallafall till xlt 93-98 och det är ju inte så dumt.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
På polaris -06 sitter det fartvindskylare i fronten original, fast den kopplas enbart in när den går varm.. Det är nog inte alls dumt då den kylaren mestadels är kall o sen när motorn går varm får den kallvatten från den kylaren.
 

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
KimAlexander skrev:
fläktar hör hemma i luften, där helikoptern och flygplanen dominerar.
Stämmer ganska bra det, eftersom många små flygplansmotorer är luftkylda.