Flytande sekundär på rev?

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Tar upp en gammal tråd.
Hur lång ska denna bussning vara? Och ska ytterdia vara samma som dia "nere" i splinesen? (antar då det, annars kan ju inte variatorn glida över bussningen)
Nån som har mer erfarenhet av denna modifikation sen tråden lades ner? Nån ide att tillverka en (gratis)? Borde ju spara lite rem iaf och dom är ju inte gratis.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Flytande sekundär på ZX/REV ?

Tar upp en gammal tråd....
1. Hur lång ska denna bussning vara ?
2. Och ska ytterdia vara samma som dia "nere" i splinesen ?
(antar då det, annars kan ju inte variatorn glida över bussningen)
Nån som har mer erfarenhet av denna modifikation sen tråden lades ner ? Nån ide att tillverka en (gratis) ?
Borde ju spara lite rem iaf och dom är ju inte gratis.
Jag har ända sedan jag började köra skoter 1985 alltid sett till att ha mina sekundärvariatorn "flytande",
då det är min övertygelse att det skall vara så :).

1. Kommer tyvärr inte ihåg måttet just nu... ( skall se om jag hittar ritningen som jag gjort tidigare ).

2. Jaaa, En liten kort bit av distansen skall ha samma diameter som "nere" i splinesen.
Så att variatorn kan glida ut över distansen.

Så här ser den ut som jag gjort till min maskin :

.

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Ska inte hela distansen vara samma diameter? Är det inte meningen att om den är säg 20mm ska variatorn kunna glida ut 20mm? Det ska väl vara en bricka i änden (kan man iofs integrera i bussningen) som stoppar variatorn från att glida ut från axeln. Skulle vara tacksam om nån visste hur lång distansen ska vara. Dian fixar jag själv.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Iom att det bara är splines en bit in i sekundären så blir totala innerdiametern aningen mindre där. Och för att det ska bli stadigt hela vägen ut så gör man den exakt samma diameter som hålet är på yttre sidan av sekundären, därav blir den större där.

Längden det är bara att mäta. Ta bort alla schims på insidan, häng dit variatorn och sätt en tumstock i hålet och glappa sekundären lite lagomt så får du ett mått där. Ha som sagt i åtanke att splinesen inte går hela vägen i sekundären, så att du gör distansen för lång. Kan bli onödigt slitage på dom då.. Hoppas det begrips något!

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Lyfter denna gamla tråd då det är dags att göra sekundären flytande på min rev.

Efter som det korrekta linjeringsmåttet är 37 mm så undrar jag om det är lagomt att göra bussningen så att sekundären kan glida ut till 40 mm, så tar man bort 2 shims på insidan av sekundären så den kan glida in till cirka 34 mm. Då har sekundär 6 mm att röra sig på. Dvs 3 mm på var sida om det korrekta linjeringsmåttet

Vad säger ni som har gjort eran sekundär flytande, eller ska man göra så den har ännu mer att röra sig på?

JANI V

Aktiv medlem
13 dec 2010
92
0
6
Finland
Aha så då är det alltså primärvariatorn som linjerar sekundären så den i princip har perfekt linjering även på tomgång och när motorn vrider sig?
ja det är så har svarvat själv till mina skotrar fungerar perfekt mxz 700 mod och lynx 440 -05. jag förstår inte varför det inte sitter orginal sånt här.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
ja det är så har svarvat själv till mina skotrar fungerar perfekt mxz 700 mod och lynx 440 -05. jag förstår inte varför det inte sitter orginal sånt här.
Hur långt kan din sekundär flyta ut om man utgår från korrekt linjeringsmått?

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Ska testa att köra med flytande sekundär under helgens skoterresa. Ska bli kul att se hur det fungerar, upplever i nuläget att min inre primärskiva blir väldigt het.

Ni som kört med flytande sekundär under en längre tid, har ni inte märkt några negativa konsekvenser som tex nötta splines eller är det bara positivt iform att ni kommer betydligt längre per rem?

Vilken typ av fett bör man smörja splinsen med när man kör med flytande sekundär?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Kanske finns nån vänlig själ med en bussning över? :eyebrows:

Är rätt less på att vara luddig efter en tur... :eviltongue: Och ja.. jag kör fortfarande med den där remmen...

JANI V

Aktiv medlem
13 dec 2010
92
0
6
Finland
Ska testa att köra med flytande sekundär under helgens skoterresa. Ska bli kul att se hur det fungerar, upplever i nuläget att min inre primärskiva blir väldigt het.

Ni som kört med flytande sekundär under en längre tid, har ni inte märkt några negativa konsekvenser som tex nötta splines eller är det bara positivt iform att ni kommer betydligt längre per rem?

Vilken typ av fett bör man smörja splinsen med när man kör med flytande sekundär?
sekundären hålls mycket kall på min lynx och skidoo nöts inga splines använder vanligt shell vaselin.

JANI V

Aktiv medlem
13 dec 2010
92
0
6
Finland
jag har team sekundär på min lynx så ja tror int de e smma mått på min bit. ja kan skick måtten efter denna helg. tänkte tillverka en bit till min kompis skoter samma sekundär som på din skoter. om du orkar vänta :)

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
japp jag väntar också på måtten till reven.dock har jag en rev -03 men det är väl inte rullsekundär på -rev 05 kom väl -06 de

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
men.....? Det är ju bara lossa bulten, ta bort ev. brickor innanför sekundären, mäta djupet i hålet där bulten ska sitta och lägga till några mm för att den ska flyta i sidled...

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Hade varit grymt med mått på en bussning. Extremt luddigt innanför min vänstra kåpa och primären är lite för varm så tänkte att jag skulle försöka sig på flytande sekundär och bättre ventilation...

aneben

Aktiv medlem
7 feb 2010
78
1
6
Jag kan mäta upp min när den kommer men det är förmodligen någon vecka bort.