Formula-III ( 1996 ) Variatorproblem... ?

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
Hej!
Min Formula 3 -96 drar inte förrän vid 4500rpm dessutom hackar den iväg och jag körde av remmen idag.
Hur som helst så har jag lite erfarenhet av skoter så jag skulle behöva några råd.

Var köper jag en originalrem på nätet samt är dom bättre än eftermarknadsremmar?

Det satt en Ultimax3 rem på min nu.

Kan man justera variatorn enkelt så den drar lite tidigare.
Är det noga att köra in remmen,kanske var det däför min gick av,den såg ny ut tyckte jag, men den höll bara i 20 minuter.
Tacksam för svar
 

landstrom_4

Aktiv medlem
8 nov 2006
54
0
1
brändön
Sv: Variatorproblem Formula 3

inslagsvarvet- har du rengjort variatorerna på länge??? om inte prova det
remmarna går av- har du kollat så variatorerna är linjerade?? fast då ska det väl nöta på rmmen ajja du får ha lite tålamod å vänta på mer svar;P
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Jag har själv haft en -97 och den hade också inslaget vid 4500 rpm. Om du ska ändra det så måste du nog byta fjädern i prim.variatorn till en mjukare. Men sätt dit en ny org.rem (ca 900 kr), kör in den ca 25-30 km, och kolla sen hur den går.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Min 96:a slår in vid 4500 också så det är helt normalt.. Angående linjering så ska väl inte det behövas då det är en flytande/rörlig sekundär...

Köp en ny rem och kör så det ryker.
 

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
Hej!
Det var remmen nu går den fint men nu har ett nytt problem uppstått, tempen går upp på rött efter bara 15 minuters körning.
Måste systemet luftas eller dyligt,jag bytte cylinderfotspackningen i vintras och fyllde bara på med glykol som vanligt.
:)
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Det brukar finnas en avluftningsnippel på slanganslutningen på toppen.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
drog du åt topparna med momentnyckel?
det som e mest troligt är att det läcker ut kompression i kylsystemet. kolla upp om de bubblar på sidan om tändstiften, där finns de o-ringar som brukar pajja som man ska byta efter att man haft upp cyltoppen. där är mest troligt problemet
 

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
Jag bytte packningar vid bytet och drog med moment,ska man efterdra kanske?
Det finns ingen vattenpump på dessa?
När jag känner på kyllimporna under sadeln så är dom bara ljumna fast tempmätaren visar rött.
Funderar på att byta termostat fast jag har provat den i vattenbad och då öppnar den i alla fall.
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Det finns vattenpump. Luften söker sig till högst punkten, upp till toppen. Lyfta upp framändan och försök lura luften dit (om det finns luft i systemet).
 

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
KimAlexander,du har nog rätt, det kommer lite kylvatten runt två av tändstiften.
Jag rev bort toppen i dag,menar du dom tunna runda gummiringarna närmast kompressionsrummet?
Jag böt dessa när jag bytte kolv ,men det där med momentdragningen kan ha blivit fel,jag vet ej vilken ordning de skall dras,tacksam för svar om någon har koll på detta.
samt vilket moment de skall dras med.
:eek: