Formula Z 670, Justeringar av ARC/ARM boggie på äldre skoter.

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Jag har monterat boggie från en Formula Z 670 på en äldre skoter ,men jag har ingen aning om det finns möjligheter att styra kopplingen av fjädringen. Exempelvis att minska eller öka antalet shims/brickor på staget vid bakaxeln. Eller hur påverkan blir vid ändring av remmens position på främre armen. Har någon en aning ,eller helst en sida kopierad :D så blir det mycket enklare. Har hittat orginal manual till en annan årsmodell på nätet men den gav noll info.(som de flesta manualer gör) Inmätning enligt orginalmått från Z670 och montering gick bra (inte enkelt ,men vad gör man inte för att vara unik...)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: Justeringar av ARC/ARM boggie

Styra kopplingen blir väl svårt då boggien är okopplad. Men därmot kan du ju kontrollera överföringen med att justera balataremmmen och dämparna.

Förenklat: Kort/spänd balatarem + styvare bakfjädring = mindre överföring.

Finns ett kit man kan köpa, har inte provat det men det ska visst vara bra på sc-10 1. Det heter ETS och görs av ad boivin (stavning?). Det kitet tror jag kopplar boggien..

Typ...

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Sv: Justeringar av ARC/ARM boggie

Mja,det är ju så att det finns inte bakre stötdämpare att justera på. De sitter ju i bredd mitt i. Och remmen verkar vara möjlig att flytta framåt/bakåt för att ändra utväxlingsförhållande.Men det skulle vara intressant att höra av någon som kört/ägt Mach Z 670 ,antingen med orginal eller WP dämpare. AD Boivin har ju tagit fram den här modellen som Ski-doo verkat ha licenstillverkat ett par år (säljs fortfarande av AD Boivin under namnet Expert X) Det går dock inte att jämföra med andra ( Ex. Sc 10 ) eftersom de ar helt annorlunda. Alla tyckanden/åsikter är välkomna:)