Fränare ljud i maskinen?

R

Raston

Nån som testat att sätta tex svetstråd som ett kryss i övergången mellan piporna och slutburken för att få fränare ljud? Är det bättre att sätta tråden som ett kryss i utblåset (ändröret) efter slutburken? Hur tjock ska tråden vara? På vilket sätt förändras ljudet? Jag har en Mach Z -95 som jag är sugen att testa detta på då jag tycker den låter aldeles för "fade" orginal tyvärr. Någon som testat detta själv?

Hur blir ljudet om man tar bort isoleringen som sitter utvändigt på slutburken? Blir det stor sklinnad?

Nån som har fler sådana här småknep för att kaxa till ljudet lite utan att det låter allt för högt, utan bara fränt (jag har förgasarfilter)!?
 

Mach_Z Trippel

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
Om du tar bort isoleringen runt slutburken kommer den säkert att låta lite högre men du kommer nog att tappa effekt pga högre värme under huven!
 
R

Raston

Stor efektförlust eller? Det kan ju inte spela jättestor roll vilken temp avgaserna har så långt ifrån motorn som slutburken (1 dm från utblåset) !?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 15-Dec-03 kl 08:16 PM (CET)]Jag vet inte om det är "samma" regler som gäller, men på bilar används "kryssen" för att sänka ljudnivån...inte ge "fränare" ljud.
Det ska visst kunna ta bort upp till 2dB, enligt osäkra källor.
En av mina bilar har avgassystem modell "kommunalt avlopp" med ett kryss längst bak...inte låter den nå annorlunda än en utan kryss, bara aningen dovare (dvs. minskat buller).
 

Mach_Z Trippel

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
>Stor efektförlust eller? Det
>kan ju inte spela jättestor
>roll vilken temp avgaserna
>har så långt ifrån motorn
>som slutburken (1 dm från
>utblåset) !?

Jag menar att det blir varmt under huven och speciellt du som kör med direktfilter kommer att få betydligt högre temperatur på insugsluften = lägre effekt!

 

manne1

Prospect sledder
1 jan 2000
4
0
0
Tror dock inte att det blir sååå stor skillnaden på insugsluftstempen pga att man tar bort isoleringen på slutbuken som sitter på andra sidan motorutrymmet då huven på F2000 chassiet har så många stora andningshål i huven.....

Vad är det som gör att d som nästan "smattrar" ur Yamahas tripplar?