fråga ang def SRV 540 motor

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
hejsan, nu har jag skaffat en lite moddad SRV 540, men nog om det, jag köpte den med def motor, och förra ägaren sa att det var lagerna på vevaxeln som hade skurit men jag tycker det är lite knepigt eftersom motorn går runt en bit sedan blir den stum men då går det att dra tillbaka motorn igen osv.. förstår ni hur jag menar?? alltså motorn går runt en bit innan den blir stum, vad kan det vara för fel, nån vevstake, vevaxeln?? för det känns inte som lagerna när man kan dra runt motorn en bit innan den blir stum



tacksam för svar
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
enda säkra är att skruva isär motorn och titta vad som är galet,
för en sak är då säker att den motorn behöver en rejäl översyn,tyvärr
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
joo tänkte riva ur motorn imorgon och riva isär den... tänkte bara att det kunde vara kul att få reda på vad som KAN vara fel utav nån som kanske visste :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
kanske det, för det verkar som att det blir ett mekaniskt stopp så att säga, får se det imorgon när jag river ur motorn och plockar isär den :)
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
hoppats veven har klarat sig för dig bara så den inte blivit krokig eller nått=/
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
jag hittade felt idag, behövde inte änns lyfta ur motorn... det var ena kolven som hade gått sönder så hade en bit av kolven lagt sig ovanpå så det vart stopp mellan toppen och kolven, det var därför den vart stum.. och cylindern och allt har klarat sig riktigt bra också... känns skönt att det var sånt enkelt och relativt billigt fel :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
jajjemen.... sen läste jag runt lite här på forumet och läste en tråd att man bör byta muntycke i förgasaren, från orginal 145 munstycke till 150 munstycke, och den skulle typ gå lite bättre/renare och mindre risk att den skär om man pressar mkt och så, stämmer det eller är det bara nått fummel som nån fummlat ur sig i nån tråd?? :)
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
sitter det 145 i den nu då? för det var väll nån pipa på den? isåfall kan det ju vara bytt.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
säker på att du har fått ut alla resterna av kolven ur motorn? Ta en bra lampa och tryckluften å snurra å blås ner i vevhuset så det inte finns kvar nå "kolvgrus"...
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
du jag kan säga att det finns nog inget kvar, har ståttt och blåst, lyst, tvättat med bensin, snurrat runt motorn, blåst, lyst, tvättat med bensin osv osv osv i säkert en halvtimme nånstopp så jag hoppas att det inte finns nått kvar och jag tror inte det gör det heller :), och det ser riktigt rent ut när man lyser ner också


frenell: ja jo vem vet, men han som hade den såg ju inte ut som nån skruvare direkt så han kanske inte har bytt munstycken heller, men jag ska kolla vad det är för munstycke och är det 145 så köper jag ett större :)
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
jajjamen..kan ju vara därför kolven gått också om det gått lite snålt.vilken sida var det som kolven var pajj på? eller va det bara skit av hella?
du får kolla stifterna sen när du fått igång den så den inte går snålt och ev byta munstycke till 150 eller kanske 155 eftersom det sitter pipa på den..
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
det var vänstra kolven som hade gått och det hade gått en hel del bitar ur den, därför jag vart så paff när cylindern var som ny :D... joo ska kolla munstyckena nu när jag endå har rivit isär halva motorn :)
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
jajjamen! jo det är rejäla grejer i yamaha maskiner vettu:)

Hur såg högra kolven ut då?
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
högra kolven såg helt okej ut, men när jag endå har rivit motorn så kommer jag byta båda kolvarna och horna cylindrarna lite lätt, bara för att få upp en lite rå yta i dom och få bort OM det skulle vara några små repor :)
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
jajjamen! kolla så den inte är borrad eller nått innan du köper nya kolvar!