fråga ang oljeblaning Yamaha Vmax-00

RillE-d

Medlem
11 jan 2011
47
0
6
Solna
Hej alla motorkunniga
Jag har en yamaha Vmax 600 -00 som nu kör med separat oljeblandning, skulle vilja blanda i bensinen. Kan jag bara skippa oljan i tanken och blanda eller är det så att tanken även smörjer något lager eller något liknande? Jag tror att den blandar lite fett så det ryker något så grön jävligt. Då skotern står på landet där jag inte är så ofta så hinns det inte att mecka så mycket.

//RillE
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Ta inte bort separatsmörjningen för den har bara hängt upp sig i armen ner vid pumpen. Armen är nog fast på minst halv gas eller full gas för då drar den kopiösa mängder olja. Leta åt den armen nere på blocket och se till att den går tillbaka till stoppet. De kan var dålig wire som inte går tillbaka så den måste bytas eller åtminstone smörjas upp. Man kan även sätta dit en svag fjäder som hjälper armen tillbaka till stoppet. Om du ändå vill ta bort pumpen måste du se till att de kommer in olja till drevhuset bakom pumpen för annars skär drevet som driver vattenpumpen och även oljepumpen drivs av den axeln. De krävs tillverkning av täckplatta där pumpen satt och liten oljebehållare som är kopplad in till pumphuset . De går även ha kvar org oljebehållare och dra oljeslang till pumphuset. I de flesta fall sätter man in slangnippel genom täckplattan man måste tillverka. Man bör även ha avluftning ut från drevhuset så oljan kan ta sig in i drevhuset utan att de blir luftstopp.
 

RillE-d

Medlem
11 jan 2011
47
0
6
Solna
OK, tack för svar, det låter som det enklaste blir att lete reda på armen och hoppas på att det är den som hängt dig. är det den andra vajern som går ifrån gas greppet tro? måste leta i genom datorn och se vart jag har mina filer på skotran:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
OK, tack för svar, det låter som det enklaste blir att lete reda på armen och hoppas på att det är den som hängt dig. är det den andra vajern som går ifrån gas greppet tro? måste leta i genom datorn och se vart jag har mina filer på skotran:)
Ja följ wiren från delningsdockan på gaswiren så hittar du pumparmen
 
Reactions: RillE-d