Frågetråd MountainMax700

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Här tänkte jag lägga in de frågor som dyker upp om min MM700. Andra som har frågor, välkomna ni med.

1. Hur förstärker man främre boggie-infästningen i chassiet? Lär ju vara en svag punkt.
2. Jag har hört att MM700 går ruggigt fett original. Bestyckningstips mottages tacksamt.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
1. Min har spruckit engång för 6år sedan. Inge mer har hänt sen dess utan förstärkningar.
Det är rätt rejält förstärkt på insidan

2.
145 MJ PTO
143.8 MJ MID o MAG
45 PJ
Clip 3
1½ varv "fuel screw"

Vart i registret går den fett..?

PJ jobbar till 3/8 gas
Nålen från 3/8 --> 5/8
MJ resten 6/8

OBS du måste köra MINST 500ft (~165meter) med mer än 6/8dels gas för att HELT köra på MJ.

Nålen är det viktigaste när du håller konstant fart på led samt vid pump gasning. (tex. klättring)

Måste du mer än 2varv ut på bränsle skruven för att bibehålla jämn tomgång ska du hoppa upp ett steg på PJ.

Stegen på PJ är stigande i nummer om 5 45-50-55 osv.
Mj är stigande i 2.5 upp till 160 efter det börjar dom i 10-tal.

Sista är jag inte riktigt 100% säker på dock, länge sen jag läste!

:hello:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag tycker den bluddrar när man ligger i jämn gas, vilket jag (Mr chicken!) oftast gör.
Sen så verkar den ta minst 3 liter milen, tycker ändå att jag kör ganska lugnt.
 

Mountainmaze

Medlem
24 mar 2009
28
0
1
Gräsmyr
Här tänkte jag lägga in de frågor som dyker upp om min MM700. Andra som har frågor, välkomna ni med.

1. Hur förstärker man främre boggie-infästningen i chassiet? Lär ju vara en svag punkt.
2. Jag har hört att MM700 går ruggigt fett original. Bestyckningstips mottages tacksamt.
Nyss blivit stolt ägare av en MM 700 -97 (jag vet, den är gammal. Men har man begränsad budget så...)
Skulle vilja få lite högre markfrigång och kanske bättre matta.
Tips, råd och beskrivningar emottages tacksamt.

Bra trådinitiativ ErikBerg!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag inbillar mig att det är lite rassel från primärvariatorn. Kanske ska vara så, eller inte. Låter inte så där från TRA:n i min SkiDoo.

Är det rengöring som gäller eller bör jag ta isär variatorn o byta slitdelar? I så fall vilka? Den har gått ca 700 mil.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Bussningar, rullar och så vidare. Alltid bra att ha en fräsch variator, man får ner kraften i backen bättre :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Får se vad jag hinner nu. Det blir ev Tärnaby till påsk...:D

Då är det väl befogat att hissa ner trottelnålarna? Den bluddrar ju redan nu, och den lär ju gå ännu fetare på 700-1000 m höjd...?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Åsså en fråga till. :rolleyes:

Komptestade motorn. Visade 8,6 på alla tre. Hur jämnt som helst.
Finns det nåt spann som kompen bör ligga inom?
 

snoppy

Aktiv medlem
17 feb 2007
68
0
6
Umeå
Skulle vara lite försiktig med att sänka nålarna nå mycket. Ev. ett halvt clip
skulle jag våga.(flytta en schimsbricka från under nålen till ovan nålen)
Annars ifall den bluddrar, så brukar bränsle/luftskruvarna? under förgasarna
vara dom man justerar på.
Mina 700 triplar som jag ägt har varit känsligast på temperatur och inte så mycket på höjd.


// Snoppy

Med tanke på att den verkar ta riktigt mycket soppa, så kolla i instruktionsboken vilka munstycken
som rekommenderas på den höjden och byt till dessa. Mina har som lägst tagit 1.46l/mil (trodde jag räknat fel,
men brorsans maskin hade tagit 1.55 samma tur. Också en 700 triple). Som mest 2.3-2.4 l/mil MM-01 trippelpipor
högre komp, reedspacers m.m. Den kan ha haft någon högre notering vid något tillfälle, men inte vad jag minns.
Dessa noteringar är under de förhållanden jag brukar köra. Mest ledkörning med endel brytande ute på någon myr.
 
Last edited:

Mountainmaze

Medlem
24 mar 2009
28
0
1
Gräsmyr
Här tänkte jag lägga in de frågor som dyker upp om min MM700. Andra som har frågor, välkomna ni med.

1. Hur förstärker man främre boggie-infästningen i chassiet? Lär ju vara en svag punkt.
2. Jag har hört att MM700 går ruggigt fett original. Bestyckningstips mottages tacksamt.
Funderar på att byta matta, vad rekommenderas? 345 lång. Kammhöjd, delning?
Vad satt orginal på 97orna? Nån som har nån aning? Har letat recensioner högt och lågt men inte gjort några fynd. :argh:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Funderar på att byta matta, vad rekommenderas? 345 lång. Kammhöjd, delning?
Vad satt orginal på 97orna? Nån som har nån aning? Har letat recensioner högt och lågt men inte gjort några fynd. :argh:
345*38*3.8cm sitter std.

Jag skulle försökt få tag i en 144" (365cm) boggie från tex Artic, Polaris eller ski-doo.
Och slänga på en 38 eller 51mm matta beroende på körstil.

.02!
 

mbsxr

Aktiv medlem
12 feb 2009
56
0
6
Boden
MM 700 -97 hade likadan matta std som venture 600, jag vill minnas att det var 28mm kammar, kan garantera att det var inte över 28 iaf.