Frågetråd MountainMax700

mbsxr

Aktiv medlem
12 feb 2009
56
0
6
Boden
Japp samma boggie och desvärre samma matta. Men jag kan rekommendera en 38mm då blir det betydligt bättre framkomlighet i lössnö.
 

Mountainmaze

Medlem
24 mar 2009
28
0
1
Gräsmyr
Tänkte sänka boggien ca 15cm längst bak. Då ska mittenfästet sänkas med ca hälften om jag förstått rätt. Längst fram då? Om man absolut inte vill? Är det viktigt att CC drivaxel och boggiefästet längst bak är exakt samma?
Vad ska man se upp med?
Tacksam för alla tips!
M
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu står yamman i garaget. Påsken i Tärna gick galant, även fast jag fick inse att ja, det gick att köra fast! (Sen var det ju intressant att låna ut maskinen till en polare, som jobbar på skoter hela dagarna. Dääämn that guy can drive!)

Nu blir det att meka bil ett tag. Min 2002tii-75 behöver lite pyssel innan sommarens banträffar.

Efter det blir det skoterskruva. Tänkte plocka ner den o kolla upp det mesta.

Tänkte kolla (fyll gärna på!):
- boggien; lager, slides, ev sprickor.
- primärvariatorn; rengöra, ev byta bussningar, mer som bör bytas?
- styrningen; kolla så allt är rakt, ställa in tåut.
- mer?

Uppgraderingar jag funderar på (fyll gärna på!):
* Bättre skidor; finns det nån vettig budgetlösning? Eller är det bara att slå till på topoftheline, och i så fall vilka?
* Nonslip.
* Quickrods; men var får man tag i dem?
* Styrhöjare; 3", pga att den lär passa med std kablar. (Byter bromskabel.)
* högre dyna; passar det från någon annan modell?
* mer?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tänkte kolla (fyll gärna på!):
- boggien; lager, slides, ev sprickor. -Fetta in den
- primärvariatorn; rengöra, ev byta bussningar, mer som bör bytas? - Kolla skicket på rullar.
- styrningen; kolla så allt är rakt, ställa in tåut. - är den inte rätt inställd nu?
- mer? - Byta kjedjehus olja

Uppgraderingar jag funderar på (fyll gärna på!):
* Bättre skidor; finns det nån vettig budgetlösning? Eller är det bara att slå till på topoftheline, och i så fall vilka? - Lapp belag cirkus 500kr o de funkar bra. Annars är det SLP PP som gäller.
* Nonslip - Ett måste
* Quickrods; men var får man tag i dem? - Blocket är nog din enda chans. Annars köp ett par från en Viper.
* Styrhöjare; 3", pga att den lär passa med std kablar. (Byter bromskabel.) - 3" höjare och std styre krävs ingen mod på kablar etc.
* högre dyna; passar det från någon annan modell? - Viper dyna är riktigt snyggt, dock inte så mycket högre, går ju självklart lämna in hos sadelmakare för någon hundring.
* mer? - Nerdrevning 19/41 brukar sitta fint. Byta boggie.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
* Bättre skidor; "- Lapp belag cirkus 500kr o de funkar bra. Annars är det SLP PP som gäller."
Fråga: finns det lappbelag som är såpass böjda som originalskidorna? Universal lappbelag brukar ju vara ganska raka, s a s.

* Quickrods; "- Blocket är nog din enda chans. Annars köp ett par från en Viper."
Fråga: sitter det standard på Viper?

* En sak till: styrhooks ska dit. Så jag slipper slita lös handtaget igen. :-0 Nån som vet om man kan ta hål för hooks i originalhandtaget, utan att förstöra handvärmaren? (På gamla SkiDoon var det kablar o shit som rök när man tog hål längst ut på handtaget.)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Bestyckning kan man utan problem köra med 142,5 på variatorsidan och 141,3 på övriga två. 40 lågfartsmunstycke. Nålen upp ett snäpp och bränsleskruven ut 1 varv. Svarar GRYMT mycket bättre på gasen och får en fin brunfärg.


Snoppy

Hur i helskotta menar du att du kört med en pipad MM700 och då fått den att dra max 2,3-2,4 l/mil???? Har aldrig hört talas om nån som ens kommit ned i det vid finkörning med pipade maskiner. Vid normal körning (90%) boondocking så har jag som lägst kommit ned i 2,8 l/mil men mer normalt har varit 3,2 l/mil. Då pratar vi +10 mils körning. Som mest har jag fått 4,4 l/mil. Då hade vi kommit 5,5 km efter 2 timmar och trippmätaren stod på 8,5 km... Lössnö? Det kan du FETHAJJA! =) Trodde efter en halvtimma när vi åkt ned i en ravin att jag skulle få lämna skotern där och hämta den när det töat nån vecka. Men det gick till slut att komma upp, men vi var å andra sidan nästan 3 timmar efter vårt schema på rutten... =)

//Rob
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Hur tycker ni som äger "MM" att dom går i lössnö? Är det mer en hybrid är en "Mountain Max"?
Är det något att köpa om man vill ta sig fram bra ospårat men ändå hyffsat på led?
Blir det en MM så blir det en -01a eller en -02a

Edit:
Är dom bara 345 lång??
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Hur tycker ni som äger "MM" att dom går i lössnö? Är det mer en hybrid är en "Mountain Max"?
Är det något att köpa om man vill ta sig fram bra ospårat men ändå hyffsat på led?
Blir det en MM så blir det en -01a eller en -02a

Edit:
Är dom bara 345 lång??
Dom är 358 långa :)

Om man flyttar bak boggien 3.5cm samt höjer den bak någon cm så får man dit en 365as matta utan att ha mattsträckarna längst ut och skotern ser inte ut som att det redan sitter någon på den då den står stilla om du förstår vad jag menar :D
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Dom är 358 långa :)

Om man flyttar bak boggien 3.5cm samt höjer den bak någon cm så får man dit en 365as matta utan att ha mattsträckarna längst ut och skotern ser inte ut som att det redan sitter någon på den då den står stilla om du förstår vad jag menar :D
Grån årsmodell -01 så är de 144" långa, dvs inte 358 som de var -00.

//Rob
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Bestyckning kan man utan problem köra med 142,5 på variatorsidan och 141,3 på övriga två. 40 lågfartsmunstycke. Nålen upp ett snäpp och bränsleskruven ut 1 varv. Svarar GRYMT mycket bättre på gasen och får en fin brunfärg.
Intressant. Kör du med den setupen? Och den funkar bra?
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Intressant. Kör du med den setupen? Och den funkar bra?
Jag körde med den setupen i 2 år. Med temperaturer allt från 0 till -27 när vi startade på morgonen som värst. Funkade kanon! Dessutom gick bränsleförbrukningen ned från original med mer än 1 l/mil, vilket gjorde den fin fin för långturer. Åkte som längst 22 mil på en tank (gps). Men då pratar vi dammtorrt i tanken. Trodde jag skulle behöva bli bogserad men skotern stannade självmant på släpvagnen precis när vi lastat klart. =)

//Rob
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Du har blandat ihop med Vipern som jag har för mig är 144"..? eller?
Blev rätt förvirrad nu.

Men min 2001 är 141"
Då är det från -02 det är 144" isf. Vet att Yamma till slut bytte ut mot en mer "normal" längd. Själv förlängde jag min till 144" för att kunna välja vettiga mattor. Nåja. Såld numera så om nått år när barnen blivit lite större så ska det skaffas maskin igen. =)

//Rob
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Okej, hjälp mig att planera/fantisera om mods på min MM700. Maskinen är helt standard, förutom Engans-dämpare runtom samt reedspacers.
Vad föreslår ni att jag satsar på om jag har budget:
* 3000 kr?
* 6000 kr?
* 9000 kr?


(Den som tycker att detta är lite budget för skoter; skaffa två barn, hus, veteranbil, pendlarbil, motorbåt, studielån OCH jobba deltid så får ni se...)
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Om du ska modda skotern för 9k, så föreslår jag ett par beggade pipor typ slp. Sen ett V-kit,v-force 3

om du vill modda med motorn ;) Då hyar du lite mer att trycka med och de kan jag lova !
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Okej, hjälp mig att planera/fantisera om mods på min MM700. Maskinen är helt standard, förutom Engans-dämpare runtom samt reedspacers.
Vad föreslår ni att jag satsar på om jag har budget:
* 3000 kr?
* 6000 kr?
* 9000 kr?


(Den som tycker att detta är lite budget för skoter; skaffa två barn, hus, veteranbil, pendlarbil, motorbåt, studielån OCH jobba deltid så får ni se...)
Med 3k i budget så skulle jag köpt quickrods för 1k, ny helix och nya variatorfjädrar och avstämda vikter samt en korrekt bestyckning (original är dyngfet! 142,5 på variatorsidan och 141,3 på övriga samt 40 lågfart, nål 1 snäpp högre och bränsleskruv 1 varv ut ger kanonsetup) för 1,5k samt lagt sista femhundringen på att låta en sadelmakare höja upp dynan med 10 cm.

Med 6k i budget så gäller allt ovan plus nya skidor a la SLP Powder pro.

Med 9k gäller 3k budgeten och sedan skippa skidorna och istället köpa ett par Bender eller SLP rör om du kör så du utnyttjar effekten. Annars gäller 6k budgeten och sen köpa lull-lull för resten. =)

Personligen tycker jag att reeds v-force eller andra är för mycket pengar och för lite "effekt" på denna motor.

//Rob