Frågor ang. Ski-doo rev 600 sdi

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Luft passerar genom insugsgummina, och är då dessa spruckna så drar den tjuvluft.
Och tror dom flesta vet vad som händer om den får för mycket luft i förhållande till bensin.
Blir inte billigt.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Luft passerar genom insugsgummina, och är då dessa spruckna så drar den tjuvluft.
Jo men en sdi får inte mindre soppa pga. det , vilket den får om du har förgasare som ska suga bensin/luft genom gummina. Men jag kan tänka mig att mapsensorn el. liknande kan få fnatt.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Vad exakt vill du veta?
Snabb sammanfattning.

Innan köp.
1. kolla insugsgummina, dom är inte billiga.
2. Se så att den är rak osv i framvagnen och se om den är i ett allmänt fint skick.
3. kolla mattan som på alla andra skotrar så är dom inte billiga.
4. Känn så att inte dämparna är slutkörda.

Efter köp.
1.Rensa bort remdamm i insuget.
2. Täta hålen i luftburken (som sitter på kåpan) med något filter så den inte får i sig mer remdamm.
3. allmän service.
4. ställ dämparna efter hur du själv vill ha dom, förra ägaren har kanske inte samma körstil som du och vikt.
5. Du kan även göra hål i sidokåporna där du har knäna så får variatorn mer färskluft så sliter den mindre rem. Alternativt framtill på kåporna men då måste du sätta någonting bakom så det inte kommer in snö (tex meshtyg). Du kan även göra några hål i variatorskyddet.


Det är vad jag kommer på sådär på rak arm, bygg gärna på listan.
tackar för listan men tänkte mer specifikt på -04:an har den några specieella barnsjukdomar gentemot -05, hört att dom inte gick rent när de var lite bränsle i tanken mm.
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
tackar för listan men tänkte mer specifikt på -04:an har den några specieella barnsjukdomar gentemot -05, hört att dom inte gick rent när de var lite bränsle i tanken mm.
Då får du helt enkelt se till att inte köra med lite bränsle...
Men jag kan rekommendera en 600 ho med föggar ist, gillar inte SDI :p
 
R

RevMan

-04 hade lite bekymmer med programvaror men det borde vara ordnat nu.
Men som det står tidigare i tråden.
KOLLA INSUGSGUMMIN.
Gummit reagerar med aluminiumramen som oxiderar så vulkningen släpper och den drar tjuvluft. Då kan den skära.
Samma reaktion sker i skarven mellan förgasare och gummin och mellan variatorremmen och variatorskivor om det är fuktigt ute under lång tid.