Frågor kring leder runt frösön o centrala östersund.

MKIV

Aktiv medlem
5 jan 2010
94
0
6
Frösön
Vart köper man nyaste led kartan kring östersund?
Har funderingar på att dra en skoterled från frösön till lungvik/ås .
Hur går leden från ås till stora leden till typ krokom även mot torvalla?
Hur korsar man e14 vid lugnvik/ås?
Har ett rökeri/cafè/gårdsbutik nedanför frösö zoo och har kollat om de går dra en skoter led dit o de är inga problem.
Tack för svar.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Vart köper man nyaste led kartan kring östersund?
Har funderingar på att dra en skoterled från frösön till lungvik/ås .
Hur går leden från ås till stora leden till typ krokom även mot torvalla?
Hur korsar man e14 vid lugnvik/ås?
Har ett rökeri/cafè/gårdsbutik nedanför frösö zoo och har kollat om de går dra en skoter led dit o de är inga problem.
Tack för svar.
Ante?
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Vart köper man nyaste led kartan kring östersund?
Har funderingar på att dra en skoterled från frösön till lungvik/ås .
Hur går leden från ås till stora leden till typ krokom även mot torvalla?
Hur korsar man e14 vid lugnvik/ås?
Har ett rökeri/cafè/gårdsbutik nedanför frösö zoo och har kollat om de går dra en skoter led dit o de är inga problem.
Tack för svar.
Prova mackarna, de kan ha kartan. Okq8 i brunflo har jag hört har, annars Okq8 i krokom. annars kan du få en att ha på datorn (skriva ut) här: http://www.laxviken.se/bilder/ledkarta_krokom.pdf

Från Ås är det i nuläget endast från radartornet det går en inofficiell led till den officiella leden mellan Krokom - Östersund, i hela centrala Ås råder skoterförbud, tror även det är så ner mot Lugnvik. Vart mer exakt syns på ledkartan man kan köpa.

Korsa E14 där borde vara bäst och säkrast vid potatislagret mellan Ås - Lugnvik där det inte är mitträcke.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Ja det ska till en som Ante för att det ska hända saker minnsan! =) Borde absolut vara mindre problem att få tillstånd för en "genomfartsled" nu, frågan är bara vart det är bäst att dra den för att undvika så mycke tätort som möjligt.

Klicka på bilden för större format.
 

Attachments

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
såg klippet nu, inte den Ante jag trodde.
however:
Kalle: klart ni kan fixa leder, Ring Janne Sund på Ossk o framför era önskemål. håller själv på med att fixa led närmare Lugnvik för att slippa åka via Lit för att komma till stan.
Vi behöver Lugnviksbor som framför krav på led.

undrar du nåt kring detta projekt kan du alltid ringa mig, du vet vem jag e.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
såg klippet nu, inte den Ante jag trodde.
however:
Kalle: klart ni kan fixa leder, Ring Janne Sund på Ossk o framför era önskemål. håller själv på med att fixa led närmare Lugnvik för att slippa åka via Lit för att komma till stan. finns möjlighet att skitenkelt komma ner till t.ex. kraftvärmeverket.
Vi behöver Lugnviksbor som framför krav på led.

undrar du nåt kring detta projekt kan du alltid ringa mig, du vet vem jag e.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Ja det ska till en som Ante för att det ska hända saker minnsan! =) Borde absolut vara mindre problem att få tillstånd för en "genomfartsled" nu, frågan är bara vart det är bäst att dra den för att undvika så mycke tätort som möjligt.

Klicka på bilden för större format.
vart finns dom där nya tomterna i det där området då,ska väl byggas hus därnånstans,sen kan man inte dra leden vart som helst där hur ska man komma över E14 då det är ett mitträcke där som sträcker sig hyffsat långt
 

Andy 7

Aktiv medlem
7 jan 2010
94
0
6
ås
vart finns dom där nya tomterna i det där området då,ska väl byggas hus därnånstans,sen kan man inte dra leden vart som helst där hur ska man komma över E14 då det är ett mitträcke där som sträcker sig hyffsat långt
ett alternativ måste väl vara att korsa E14 i ås och köra vidare upp mot granbo/lit och leden där som går mot östersund och krokom.
verkar ju inte vara något problem att få en genomfartsled genom ås.
jag skulle bli nöjd,
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
TS å Andreas i klippet är väl som sagt inte samma person.
Nä det är det inte, men han som är i klippet känner jag iaf :)

vart finns dom där nya tomterna i det där området då,ska väl byggas hus därnånstans,sen kan man inte dra leden vart som helst där hur ska man komma över E14 då det är ett mitträcke där som sträcker sig hyffsat långt
De nya tomterna är från det gulprickiga och "nordväst" mot det gråa området som är sånghusvallen om jag inte är helt fel ute. Jag drog bara linjen till E14 för sen blir det som du säger mitträcke, och vart man sen kan passera e14 med minst problem får man titta närmare på. Det där var bara en idé från mej, vill gärna höra andra varianter på hur man kan ta sej från storsjön via Lugnvik över e14. Går det att ta sej till Kännåsvägen på ett smidigt sätt från nedre Lugnvik?
 

MKIV

Aktiv medlem
5 jan 2010
94
0
6
Frösön
Så här ligger de till .Jag heter andreas o de heter han som har stocke titt oxå.Men vi båda kallas ante.Vi känner varandra väl från back in the days.
Vi bedriver nästan samma verksamhet.Och engström de är jag den ante du tänker på:biggrin1:.
Jag har pratat med länsstyrelsen förut osv men inte hafft tid att genomföra allt med en led på andra sidan frösön än stocke titt.
Men sen pratade jag med en kompis o han äger en tomt remmsa nedan för mig dem går till sjön o vipps så vart de genast mycke enklare.
Far min pratade med ante senast idag fredag o vi ska prova att samman koppla lederna med varandra.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jämtrök Ante! :)
Det borde helt klart gå o dra en led från er eftersom Stocke lyckades och ni ändå ligger ännu mer avsides från bebyggelsen.

i övrigt finns flera alternativ på ledsträckning från Lugnvik och Ås.
ser gärna att man binder ihop macken i Lugnvik med ledsystemet.

skulle vi inte kunna snacka ihop oss och åka runt o testa lite olika alternativ i mitten på nästa vecka?
 

MKIV

Aktiv medlem
5 jan 2010
94
0
6
Frösön
Låter som en bra idè .har lite svårt att komma lös på veckorna men helgerna funkar.Letar skoter för brinnande livet just nu.
annars har du tid på eftermiddagarna så kan du ju komma upp på röken så snackar vi lite led.Så fixar jag kaffe .
 

MKIV

Aktiv medlem
5 jan 2010
94
0
6
Frösön
Får gratulera då.Håkan hakar på oxå.Vi får höras närmare helgen då .Kul att så många är intresserad.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Går det att köra till Frösön från Rödön nu, eller är isen för dålig? Får -/kan man köra över Rödöbron?
 

MKIV

Aktiv medlem
5 jan 2010
94
0
6
Frösön
Du får inte köra över rödöbron enligt lag.Men jag har gjort de :)De går att köra från rödön till frösön om man håller ut lite mot ås och åker som i en båge mot frösön. beroende på vilken sida frösön man ska.Väldigt strömt under rödöbron tyvärr.