Frågor om arctic cat 660 touring

Rasbo

Ny medlem
12 feb 2012
4
0
1
Uppsala
Tjena.

Jag har precis handlat mig min första egna skoter, en 660 4-stroke -02 touring..

Jag undrar lite, för de första, går det och ställa in hårdheten på fjädringen? Vi använder skotern en hel del för skjuts till och från lift och liknande och jag tycker den sjunker ihop väl mycket... Skrapar i till o med..

Sen rycker det som tusan när ja gasar iväg, antar att det är remmen som är sliten(?) vet ju inte hur man ser om den är sliten.. :/ Tänkte ju köpa mig en ny och jämföra med, om det nu är remmen, hur byter man?
Måste jag ta bort sidoplåten? Eller går det och lossa bulten med spärrskaft? Lossnar remmen "av sig själv"?

Hoppas ja inte verkar alltför blåst nu bara... Har aldrig skruvat skoter förr så de e en del nytt... O de finns inga dumma frågor.... :hahaha:

Tack på förhand:)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jo, du får ursäkta, men du verkar ganska rudis ;) Allt du frågar står i manualen. Läs den och återkom om nåt är oklart :) Har du ingen manual går det säkert att fixa en via en Arctic-återförsäljare. Att byta rem MÅSTE du klara...det har med säkerhet att göra. Be nån som kan visa...det är en barnlek. Inte kul att bli kvar uppe på fjället i oväder när remmen rest.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

Mxz550x

Aktiv medlem
7 nov 2006
66
0
6
LLA
Angående fjädringen så finns det två bladfjädrar som man kan spänna upp när man ska skjutsa. Det finns en på varje sida som du spänner upp med hjälp av en klack, smidigast är att försiktigt ta ett koben och bryta med, men det finns ett verktyg i verktygssatsen som är gjort för de.

Sen kan du även vrida på ett fyrkantigt eccentriskt block så att fjädringen blir hårdare, men allt jag skrivit ovan står i instruktionsboken.

Angående variatorn så borde de vara remmen för dom går jäkligt mjukt o fint när allt funkar. Ska gå att bara kränga av remmen som den är. Är lite trångt men går utan att skruva bort nåt förutom variatorskyddet.

Hoppas du får ordning på grejjerna !

// JS
 

Rasbo

Ny medlem
12 feb 2012
4
0
1
Uppsala
Hehe... De bjuder jag på, kan ja få nån o skratta så e de ju bara bra... ;)

Jag är läskunnig och hade ja fått med en manual så hade ja kikat lite i den... ;)

Okej, jag har sett dom där klackarna vid bladen men inte riktigt fattat hur det funkar... Ska kika lite mer på det... Det där blocket man kan vrida på var sitter det?

Ja, jag hoppas innerligt att det är remmen så de inte är nå värre fel, tycker inte remmen ser så sliten ut, men som sagt, ja e ny på skotrar så ja vet ju inte..
Så det ska gå och byta remmen utan o lossa några bultar o så?

Stort tack för snabba svar. Ska till en arctic försäljare på fredag och köpa rem så då tänkte ja även kika om dom har någon instruktionsbok till övers..