Frågor Om Summit

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tjena jag har just köpt en 670x -99 och tänkte kansta in lite frågor här då och då eftersom dom kommer upp


1.Varför ser huven på min 670 ut mycket äldre än på 600 modellerna, är det en helt nyare modell på skoter eller är det bara huven som är nyare?

2.Går det att byta ut huven mot en från en 600 (med dubbla lysen)

3.Skotern är servad i slutet på förra sesongen av förra ägaren men är det något mer man bör kolla nu innan säsongen börjar så man slipper bli stående i spåret i vinter


Jag kastar in mer frågor här allt eftersom dom dyker upp ;)
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
1. Ja 600 är en helt ny skoter. Nytt chassie, ny motor, ny huv m.m.

2. Tro int de. I så fall måst du nog byta baljan också = JOBBIGT!! :p

3. Då borde du int bli stående i vinter. Men du kan ju känna på boggiehjulen då som rullar lätt, att boggie+framvagn är smort. Helt enkelt försäkra dig om att servicen är gjort. Men du behöv ju int ta isär motorn.... ;)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
jag tänkte bara klargörna att jag menar en 600 av samma årsmodell som jag har (alltså 99) men det gissar jag att ni förstod

varför gör man 2 helt olika skotrar av samma modell?
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Silly Bear skrev:
jag tänkte bara klargörna att jag menar en 600 av samma årsmodell som jag har (alltså 99) men det gissar jag att ni förstod

varför gör man 2 helt olika skotrar av samma modell?
De snygga huvarna som du skriver om tillhör ett helt nytt chassi anpassat för "serie 3"-motorerna. 1999 hade det inte kommit någon större serie 3-motor än 600:an (kallad 593 med 597 cc, logiskt va? :) ). Eftersom man redan hade den vilda 670:in i uppskrämd variant dessutom, lät man den leva kvar ännu ett år som värsting bland summitarna, dock i det äldre chassit. Den "nya" 700:an lät dröja till 2000 års modell. Året därpå kom dessutom 800:an.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
aha..jag anade att det var nått sånt

visst var det den där nyare versionen som hade problem med motorerna? (kanske tur att man inte har en sån då)

kom på en till fråga, finns det några bra och billiga sätt att vässa motorn lite och klämma ut nån extra hk ur den?
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Silly Bear skrev:
aha..jag anade att det var nått sånt

visst var det den där nyare versionen som hade problem med motorerna? (kanske tur att man inte har en sån då)

kom på en till fråga, finns det några bra och billiga sätt att vässa motorn lite och klämma ut nån extra hk ur den?
Jag skulle personligen inte avstå från att köpa en maskin med en serie 3 motor pga de, i min åsikt, rätt överdrivna ryktena om motorproblem. Körde 5 säsonger med min förra ski-doo, en -99:a med nya 600 motorn, och den hade då aldrig några motorproblem.
 

Former Summit

Aktiv medlem
20 okt 2005
52
0
1
Luleå
problem!!

600 motorerna har inte haft några speciella prob. men enligt utsago så ha 700 -00 lite prob med att variatorérna inte riktigt var i linje så dom tuggade rem.

Problemen kom på mxz800x-01 dessa hade problem med kylningen och kolvarna, men det gick det ut srvice medelande på att man skulle byta kolvar och expansionskärl.

och att insugningsgummina kunde torka och spricka. ( Ej egen erfarenhet ).

03, 04, 05 hade 800cc motorerna problem med vevaxeltätningarna, dessa höll inte.

så man fick fixa det på service meddelande.